wei stuk getrapt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

wei stuk getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:36

hi bokkers,

Mijn paardjes staan aan huis, en wij hebben ons wei'tje opgesplist in twee stukken, zodat elk deel altijd even kan recupereren.
Nu met de sneeuw wouw ik toch graag dat mn paarden toch hun benen konden strekken dus heb ik ze op één stuk van de weide gezet, nu het zowat stilletjes aan het dooien is, zie ik dat er niet veel grassprieten meer te bespeuren zijn.
Nu kan ik dus het best dit deel vd wei terug inzaaien.....wanneer kan ik dit best doen ? Hoe ? (zonder tractor, het is geen immens groot stuk ongeveer een rijpiste groot)

dank je !

Jes

Re: wei stuk getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:55

Hier ook een kapote en kale wei. Deze zomer zijn wij een maand op vakantie geweest en na die maand was de wei echt weer heel mooi (helaas niet voor heel lang), ik denk dus dat zolang de ondergrond recht is, je wei vanzelf wel weer bij trekt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:14

Dat is ook de reden dat indien het land (en de omstandigheden) het niet toelaat de paarden niet op het land komen en alleen in de paddocks mogen. Jammer voor nu voor straks gewoon een goede wei met voldoende gras.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:20

Als het niet heel erg kapot is kun j het beste de kale plekken doorzaaien gewoon met de hand, dit kun je het beste doen in het voorjaar (april, ligt ook een beetje aan hoelang het blijft vriezen, soms kan het al in maart).
Als het echt helemaal kapot is moet je er met een fraze of cultivator over heen, dan inzaaien ( kan met de hand) en dan met een rol of een trekker erover zodat het mooi vlak wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:25

Mss valt de schade wel mee? Ik laat ieder jaar een stuk kapot lopen en tot nu toe is er ieder jaar een goede grasmat voor terug gekomen. Vanaf maart/april komt het gras weer op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:46

Dat komt meestal vanzelf weer goed hier zijn de winterweien ook alijd goed kapot gelopen maar rond maar/april gaat de poort dicht en dan bekomt de wei altijd erg goed daar zie je straks niets meer van.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:26

maak je maar niet bezorgd hoor.Bij ons is ook een deel van het weiland volledig omgeploegd door de pony's
Straks in het voorjaar als het gras weer begint te groeien zie je er niks meer van .Mocht je toch opnieuw willen inzaaien dan zou ik het nu omploegen en in april opnieuw inzaaien .

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:38

Het komt inderdaad goed. Bij mij was het ook een keer kapot getrapt, maar toch weer lekker gras terug gekomen :j

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 02:41

sundance11 schreef:
Als het niet heel erg kapot is kun j het beste de kale plekken doorzaaien gewoon met de hand, dit kun je het beste doen in het voorjaar (april, ligt ook een beetje aan hoelang het blijft vriezen, soms kan het al in maart).
Als het echt helemaal kapot is moet je er met een fraze of cultivator over heen, dan inzaaien ( kan met de hand) en dan met een rol of een trekker erover zodat het mooi vlak wordt.

met de hand, bedoel je dan letterlijk gwn het zaad over het land gooien, thats it ?

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 09:53

Ja, met de hand...
Er zijn ook hele handige strooikarretjes te koop bij de tuincentra, gooi je het graszaad in en wordt mooi gelijkmatig verdeeld, natuurlijk niet echt geschikt voor weiland, meer voor tuintjes, maar wij doen de kale plekke in de boomgaard er wel mee!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:35

als het niet een al te groot stuk is kun je het idd met de hand doen.