Hai, ik had een vraagje... Als ik nou m'n paardje (ex-manege pony) zou verplaatsen naar een andere stal, zou hij daar dan last van hebben? 't is voor mij dichterbij, waardoor ik meer tijd voor hem heb...
Tigra_
Geplaatst: 10-12-10 00:14
Hij zal wel even moeten wennen en dat gaat bij het ene paard sneller dan bij een ander maar ik zie niet in waarom je niet zou kunnen verhuizen.
Ja, hij heeft bijna heel z'n leven als manege paard daar 'gewerkt'. En ik had al eerder bij een ander topic van iemand gehoord dat dat ook goed kan zijn voor z'n gedrag. Hij jaagt me de stal uit als ik met een halster/hoofdstel/zadel kom. Hij merkt nu wel dat ik de enige ben die bij hem komt en met hem doet etc. Maar, het was bij een ander meisje ook beter gegaan na dat haar ook exmanege paard verplaatst was. Ik hoop dat dat ook bij mij zo is. Is hij dan niet, ja, ik verplaats het dan automatisch naar hoe ik 't zou vinden, gehecht aan z'n vriendjes en z'n omgeving? Dat hij niet 'heimwee' krijgt.
Ismay1992
Geplaatst: 10-12-10 01:02
Hoihoi!
Het kan inderdaad zijn dat het gedrag deels verandert. Dit zal nooit helemaal van negatief (bijten etc.) naar positief gaan hoor, een karakter blijft een karakter (paard of mens, maakt niet uit!).. dus hier zal het ook deels aan liggen!
Maar verhuizen is helemaal niet slecht hoor, een paard kan (net als mensen) gewoon wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe 'vriendjes' maken (het ligt eraan hoe sociaal het paard is). De meeste mensen gaan niet de eerste dag (op nieuwe stal) al direct rijden etc. Dit zou ik zelf ook niet doen omdat een verhuizing opzich al genoeg met zich meebrengt voor een paard.. maar dit is natuurlijk helemaal aan jou!
gedrag kan plaats gebonden zijn, of dat zo is met dit paard, weet je alleen als je hem dus verplaatst. ik zou zowiezo eens goed nagaan wat zijn motivatie is om gedrag te laten zien. Wellicht is het pijn of angst.
Akecheta
Geplaatst: 10-12-10 08:55
Ik denk dat het belangrijk is dat je niet alleen voor jezelf (het is dichterbij) maar ook voor je paard kijkt wat een nieuwe stal te bieden heeft. Gaat je paard erop vooruit in de nieuwe stal? Dan zou ik zeker niet twijfelen en hem lekker gaan verhuizen. Een verhuizing levert stress op voor paarden. Hij gaat weg uit zijn vertrouwde omgeving en weg van zijn vriendjes. Ieder paard gaat hier op zijn eigen manier mee om.
Waar ik zelf voorstander van ben: Als je een paard verhuist dan niets veranderen in zijn ritme. Ga je bv 's-avonds altijd rijden, dan zou ik dat nu ook doen. Als deze zekerheden voor een paard blijven, dan wennen ze het snelst.
Mijn paard vind een verhuizing niet leuk, dat merk ik aan het feit dat ze de eerste week (/weken) erg onzeker is en dat ze 's nachts niet gaat liggen. Mijn paard houdt dus idd niet van verhuizen, maar als ik denk dat ze het op een andere stal beter zal hebben ga ik gewoon. Dat heb ik nu 2 keer gedaan en beide keren heeft dit alleen maar positief uitgepakt. Voor haar nog meer dan voor mij. Ze staat nu zelf 20 min van mijn huis (was eerst 5 minuten), maar ik weet dat ze daar goed staat. En haar gedrag is ook erg vooruit gegaan. Ze was altijd erg wantrouwig naar mensen, maar dat is al zoveel verbetert door de verhuizingen. Dus ik zou zeggen; gewoon doen. Dan kunnen jullie samen 'opnieuw beginnen' en dan heeft ook geen 'manege-pony' stempel op z'n voorhoofd.
Ik heb ook een ex-manegepaard die ik wel moest verhuizen nadat ik haar gekocht heb. Mijn paard stond al 8 a 9 jaar op die manege dus was daar aardig geworteld. Ze vond het leven als manegepaard overigens totaal niet leuk. Teveel drukte om haar heen. Sinds ze privepaard is en dus weg is daar heb ik er een totaal ander paard aan. Ze is veel liever en makkelijker geworden. De eerste tijd was het wel erg wennen, maar na een aantal weken zal je veel verschil merken. Ik zou het dus doen.
Leuk trouwens dat je een ex-manegepaard gekocht hebt.
Als het voor jullie beide beter is zou ik het gewoon doen. Of je paard veranderd weet je alleen als je verhuist. Wij zijn ook ooit eens verhuisd en mijn pony is daar echt wel beter van geworden.
gewoon doen! zeker als er meerdere voordelen voor zowel jou als je paard aan zitten! mijn merrie is na de verhuizing super verandert! het gaat haar veel beter nu dus wie weet!
Als je paard ervan op vooruit gaat, dan is zelfs de impact voor het paard wat zo'n verhuizing met zich mee brengt de moeite waard. Dus betere accommodatie (niet persé luxer!), paardenwelzijn voorop, goed voerbeleid, meer naar buiten bv, etc. Ik zeg: doen. Kan even duren voor het paard zich aangepast heeft, anderzijds zijn het wel paarden die in hun genen het zwerven over vlaktes nog ergens hebben geprogrammeerd. Okay, beetje ver gezocht, maar paard blijft nooit in het wild op een plek doorgaans.
Ik heb ook een ex manege paard. Stond 7 jaar bij de manege heb hem nu 2x verhuisd het voordeel bij mij was dat hij 2x met 7 maatjes is verhuisd. Hebben beide geen negatieve ervaring met verhuizen behalve het gewennen. Als jullie erop vooruit gaan gewoon doen!
Verhuizen kan gewoon hoor! Ken ook een exmanege pony die is er helemaal beter van geworden! Dus ik zou het gewoon lekker doen!
DWitzel
Geplaatst: 11-12-10 13:05
Bijna elk paard verhuisd wel eenkeertje in z'n leven en de ene heeft er meer moeite mee dan de ander, maar uiteindelijk zal ie best wennen, als het voor jou zoveel voordelen heeft gewoon doen!