Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:14

Hoi Bokkers,

Bij ons op stal is het al bijna 2 weken niet meer mogelijk op los te gooien in de paddocks, te longeren en te rijden in de buitenbak (Agterberg bodem). Afgelopen weekend was zelfs de stapmolen bevroren en een week lang lag op heel het terrein een dik pak sneeuw.

Met een (zelf gemaakt) paadje van mest konden we naar de binnenbak. De enige niet bevroren plek... En dat met rond de 70 pension-paarden...

Nu vroeg ik me af hoe dit op andere stallen in Zuid-Holland / Omgeving Den-Haag, Delft, Rotterdam is... Hoe gaat het er bij jullie op stal aan toe met dit winterse weer?? Wat wordt er aan gedaan om de paarden en de pensionklanten zoveel mogelijk te bieden?

Ik zit ondertussen namelijk een beetje in de knoop met mijn jonge paard (net 2 maanden onder het zadel) Ik kan alleen maar rijden, en elke dag rijden met zo'n jong paard vind ik eigenlijk niet kunnen... maar stil zetten is ook geen optie. Want dan ben ik bang dat ik vervolgens verongeluk :)
Laatst bijgewerkt door CharlyBrown op 09-12-10 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:15

kun je hem niet longeren voor de afwisseling? Of losgooien in de binnenbak? ik neem aan dat dat nu ook wel zal mogen nu de weides ed niet bruikbaar zijn.........

CharlyBrown

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:16

Longeer bak is bevroren, longeren of losgooien in de binnenbak mag bij ons op stal niet...

_Aurora_

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:18

Wij zaten hier wel een beetje met hetzelfde probleem, de losgooi was bevroren, de stapmolen ook en de longeerton ook. Ik kon hem nog wel losgooien en het paadje ernaartoe was wel vrijgemaakt. Daarnaast ga ik op rustige tijden zodat je ook met niet zoveel in de binnenbak gaat. Het is allemaal even lastig met dit weer. Zeker als je paard ijzers heeft (heb ik gelukkig geen last van).

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:20

Hier het zelfde, maar dan in braband.

We kunnen niet rijden, niet longeren, paarden mogen niet in de wei en hebben geen binnenbak :( .

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:23

ik kan me voorstellen dat dit eem groot probleem is. gelukkig mogen ze bij ons op stal op de winterpaddock en los in de bak. (zuid limburg, paarden staan in duitsland)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:25

CharlyBrown schreef:
Longeer bak is bevroren, longeren of losgooien in de binnenbak mag bij ons op stal niet...

Ik zou in deze situatie als pensionhouder toch uitzonderingen maken om dan maar in de binnenbak wel los te gooien of longeren. Vooral met een jong paard !! Je betaald toch voor alle mogelijkheden die de stal biedt? Of krijg je korting nu?

_Jessie

Ik woon in Noordwijk en sta bij iemand thuis in de wei maar ook wij kunnen helemaal niks.
De stal verder op waar ik les is sommige dagen niet eens te bereiken dus niet iedereen kan bij zijn paard komen.
Ook daar alles bevroren en alleen mogelijkheid om te rijden in de binnenbak. Losgooien etc mag ook niet. Denk dat iedereen nu in het zelfde schuitje zit.

Ik zou het inderdaad wel redelijk vinden als ze longeer dagen inlassen
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 09-12-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara81

Ik sta in Rotterdam Overschie en wij hebben alleen een buitenbak die we bij de eerste sneeuwvlokken zijn gaan strooien en hij wordt elke dag gesleept, gisteravond nog in kunnen rijden! Verder heb ik een beetje het geluk dat mijn mannetje nu even vrij heeft dus die gaat elke ochtend naar stal om daar de hele boel te strooien, ijs vrij te maken en aan te vegen zodat we er zo min mogelijk last van hebben. Hierdoor kunnen de paarden nog steeds bij de paddocks komen en dus elke dag naar buiten. Het enige wat nu niet meer te doen is, is de longeerbak...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:26

Jockey_my schreef:
Hier het zelfde, maar dan in braband.

We kunnen niet rijden, niet longeren, paarden mogen niet in de wei en hebben geen binnenbak :( .

Dan mag ik me nog gelukkig prijzen met een binnenbak!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:26

Kun je niet op een maisland bij je stal longeren. Wij gooiden er destijds onze mest op ter grootte van een longeersingel. Elke dag in de binnenbak lijkt me voor de luchtwegen voor je jonge paard niet echt gezond.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:27

Tamara81 schreef:
Ik sta in Rotterdam Overschie en wij hebben alleen een buitenbak die we bij de eerste sneeuwvlokken zijn gaan strooien en hij wordt elke dag gesleept, gisteravond nog in kunnen rijden! Verder heb ik een beetje het geluk dat mijn mannetje nu even vrij heeft dus die gaat elke ochtend naar stal om daar de hele boel te strooien, ijs vrij te maken en aan te vegen zodat we er zo min mogelijk last van hebben. Hierdoor kunnen de paarden nog steeds bij de paddocks komen en dus elke dag naar buiten. Het enige wat nu niet meer te doen is, is de longeerbak...

Kijk.. het kan dus wel... als je erg je best doet..

Wat strooien jullie in de bak, pekel??

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:28

Ik snap wel dat je niet mag losgooien ed in de binnenbak.
Is niet goed voor de bodem en daarnaast ook niet handig als andere wel willen rijden.
Gezien er 70 pensionpaarden zijn zal er bijna elk uur van de dag wel iemand willen rijden.

Kan je niet in de bak gaan stappen? zo kan je een beetje grond werk doen en ben je gewoon bezig op de 2de hoefslag, dus loop je ook niet in de weg.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:29

Ken je probleem... heb nu alleen het voordeel dat ik met een hersenschudding thuis zit en mijn pony het voorrecht heeft dat hij wel in de binnenbak los mag, maar vorige week wist ik ook van gekkigheid niet wat ik met mijn 4 jarige moest!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:29

Onze buitenbak is gelukkig een allweather baan. Die is nog steeds goed. De longeercikel en de paddocks zijn ook bevroren.

In de binnenbakken wordt gewoon gereden en in de buitenbak mag je nu losgooien of longeren.

Wanneer er sneeuw ligt gaan eerst de paarden zonder ijzers maar moet zeggen dat ik nog geen last gehad heb van klompen in de voeten. Beetje dreft erin lijkt lang genoeg te helpen om te kunnen longeren.

Het is wel zo dat je per paard max een half uur de buitenbak mag gebruiken om iedereen een kans te geven. Er hangt een whiteboard waarop je je naam kan zetten met een tijd.

Ben er helemaal blij mee hoor! Super oplossing!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:29

Dinopino schreef:
Kun je niet op een maisland bij je stal longeren. Wij gooiden er destijds onze mest op ter grootte van een longeersingel. Elke dag in de binnenbak lijkt me voor de luchtwegen voor je jonge paard niet echt gezond.

hmm, geen maisveld in de buurt hier..

Om de luchtwegen maak ik me niet echt druk, stal en bak is altijd fris en niet stoffig..
Ben eerder bang voor overbelasting.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:32

Zooist schreef:
Onze buitenbak is gelukkig een allweather baan. Die is nog steeds goed. De longeercikel en de paddocks zijn ook bevroren.

In de binnenbakken wordt gewoon gereden en in de buitenbak mag je nu losgooien of longeren.

Wanneer er sneeuw ligt gaan eerst de paarden zonder ijzers maar moet zeggen dat ik nog geen last gehad heb van klompen in de voeten. Beetje dreft erin lijkt lang genoeg te helpen om te kunnen longeren.

Het is wel zo dat je per paard max een half uur de buitenbak mag gebruiken om iedereen een kans te geven. Er hangt een whiteboard waarop je je naam kan zetten met een tijd.

Dat klinkt goed!
Waar sta jij?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:32

Zooist schreef:

Dit is wel een hele mooie oplossing inderdaad!
Zo'n allweather bak lijkt me ook geniaal maar helaas willen ze dat er hier niet inleggen ivm milieu.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:33

Jeetje CB is het weer zo erg? Snap het nog steeds niet hoor! Had gehoopt dat de bak buiten nu wel te berijden zou zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:34

Wij hebben geluk :-) Niet zoveel pensionklanten, goede binnenbak en overdekte longeercirkel. Daarnaast mogen de paarden ook los in de binnenbak/longeercirkel als er verder niemand is.

Het is dus mogelijk om afwisseling te bieden :-)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:35

Het was even afzien maar afgelopen maandag konden ze weer los, kon er voorzichtig gelongeerd worden en heb ik in buitenbak gereden. Buitenrijden kon afgelopen weekend ook weer, iig fietspaden en strand. Dinsdag was het weer raak.....maar paddock was helemaal recht getrokken voor ergste vorst dus voor de paarden die niet uit hun kneiter zouden gaan, was los mogelijk.
Ik sta op dezelfde stal als Miiejs en wij pirjzen ons gelukkig met een binnenbak. Voor uitzonderingen mag in de binnebak losgegoid worden, maar longeren mag echt niet. Nu dooit het als een tierelier dus ik gok op rijden in de buitenbak vanavond.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:35

bij ons staan de paarden in een paddock buiten overdag.
aantal paarden staan apart en dan kun je zelf je stuk schoonhouden.

aantal paarden staan samen en die meiden vonden t niet nodig dat was een ijsbaan geworden en die hebben moeten hakken om t schoon te krijgen.

de longeerbak is door dat we die bleven gebruiken gewon goed gebleven t midden was wel met sneeuw maar de circel was goed.
daar mocht ook in gereden worden omdat de rij bak vol sneeuw lag.

verder ff met elkaar de bezem om van stal naar bak/paddock een pad te maken was t goed te doen!

dit is een half pension stal maar eigenaar liep net zo goed te helpen om alles begaanbaar te maken.
haar eigen paardjes konden uiteindelijk 1 dag niet naar buiten om dat haar stukje als laatste aan de beurt was om schooon te maken......

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:36

Sharon_Jims schreef:
Jeetje CB is het weer zo erg? Snap het nog steeds niet hoor! Had gehoopt dat de bak buiten nu wel te berijden zou zijn.

ja.. echt ellendig :(

Er wordt (voor mijn gevoel) niks gedaan...

Als het elke winter zo wordt, is het wel erg af zien..

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:37

Donja schreef:
CharlyBrown schreef:

Ik zou in deze situatie als pensionhouder toch uitzonderingen maken om dan maar in de binnenbak wel los te gooien of longeren. Vooral met een jong paard !! Je betaald toch voor alle mogelijkheden die de stal biedt? Of krijg je korting nu?

dit ben ik niet met je eens!
je bodem van de binnebak gaat er echt snel van achter uit van losgooien en longren en bovendien is het voor de stal eigenaar ook een situatie waar hij geen voorzorgs maatregelen voor kan nemen,
ik kan met me paarden op dit moment ook geen kant op omdat wij geen binnenbak hebben ik kan ze alleen aan de hand stappen op een stukje van 7 bij 9 meer niet:S

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:38

Je kunt optioneel ook met je paardje gaan wandelen, grondwerken en evt meenemen naast de fiets?
Gelijk een mooie oefening om je band te versterken en hem verkeersmak te krijgen?