water in de winter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

water in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:44

Hallo allemaal,

Er zit me iets dwars. Hier in de buurt staan 2 paarden op een weiland, en elke winter is het raak, dan is er geen water voor ze.
Ik weet dat velen het vervelend en irritant vinden als een buitenstaander, iemand die zelf geen paarden heeft zich er mee bemoeit, maar deze paarden krijgen geen of veel te weinig water.

Ik maakte net een wandeling en zag dat 1 paard telkens met een lege emmer bezig was, in de hoop om te kunnen drinken.
Toen ik eenmaal thuis was, heb ik flessen gevuld en ben ik langs geweest, er werd geknokt om het water, en elke druppel ging op.

Ik ben niet in de gelegenheid om met de auto te gaan, kan dit dus niet zelf oplossen. Maar wat nu ?

Ik weet niet wie de eigenaar is, en eigenlijk durf ik ook nauwelijks het gesprek aan, omdat zoals jullie ook weten veel eigenaren overtuigd zijn van hun gelijk.
Dus dat ze goed voor de dieren zijn.
Dat zijn ze ook wel met voer, en hoefverzorging, maar elke winter is er geen drinkwater, en zijn de paarden overenthousiast en zelfs vechterig als ik wat water als extra kom brengen.

sterregoud

Re: water in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:46

Het lijkt wel alsof er een hardnekkig misverstand is, dat paarden in de winter veel minder water nodig hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:18

Misschien kun je een nette brief ophangen op het hek. Zeg dat het je is opgevallen dat de paarden nooit water hebben en dat je de dierenbescherming zal inlichten als er geen verandering in komt. Als de paarden dan de week daarna nog steeds zo dorstig zijn en geen water hebben dan kun je de dierenbescherming bellen en kunnen die contact opnemen met de eigenaar en controleren of het klopt. Dieren moeten altijd vers water ter beschikking hebben.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:21

misschien dat de eigenaar regenlmatig per dag een emmer water komt brengen endat jij er dan net niet in de gaten hebt ofso? ik snap wel wat je bedoelt, maarja, als het water telkens bevriesd hebben ze ook niks. en als ze er verder niet verkeerd uitzien. lijkt me sterk dat ze er goed verzorgt uitzien als ze helemaal GEEN water krijgen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:23

jeetje vervelend... meer dan een nette brief ophangen kun je niet doen.. hier drinken ze wel iets minder dan in de zomer maar ben alsnog 2 keer per dag 4 tot 6 emmers water aan het bijvullen voor 2 paarden ..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:24

Die van mij drinkt makkelijk 40 liter weg per dag, ook nu in de winter. Dus met een emmertje per dag hebben ze echt te weinig.
Ik vind dat paarden op z'n minst een speciekuip met water in de wei moeten hebben staan. Door een ijslaagje kunnen ze wel heen duwen.

julius_juut

Re: water in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:07

Paarden die zo gretig zijn krijgen te weinig. Inderdaad een briefje ophangen, wie weet heeft die persoon het wel helemaal niet door, en anders de dierenbescherming even bellen.