manen wel of niet knippen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bungarus

manen wel of niet knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:14

De manen van mijn Quarter merrie zijn half afgeschuurd door haar deken
Afbeelding
hier kun je het wel zien. Ondertussen is het nog verder, naar ong. de helft van haar manenkam.
Zou ik het aan laten groeien, of eraf knippen? Ik zit zelf ontzettend te twijfelen. Zou het haar mooi staan? Als dat zo is, knip ik ze denk ik liever af.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:16

Da's een lastige vraag. Je zou de voorste lange kant netjes bij kunnen werken, en daarna op die lengte laten, net zo lang totdat het korte stuk is bijgegroeid.

Bungarus

Re: manen wel of niet knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 08:52

wat bedoel je met netjes bijwerken? :) gewoon recht knippen oid?

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:11

ik denk dat ze bedoelt alles op een nette lengte knippen, dus op de lengte van de kortere manen,

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:22

Nee, ik denk dat Gooya bedoelt om het lange stuk een beetje te fatsoeneren door het recht te knippen. de rest gewoon laten aangroeien

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:02

Apple, dat bedoelde ik inderdaad. Je zou het voorstel lange stuk netjes bij kunnen knippen, dat het niet zo piekerig is. Dus bv cm of 3 eraf. Dit voorste stuk dan op die lengte laten, net zo lang totdat het achterste stuk (het kortste) is bijgegroeid.

Om het na het knippen wat minder saai te laten worden, zou je bv om de 20 cm een vlechtje kunnen doen.

Ik heb de manen van mijn paard ooit bijgeknipt op die hele korte lengte. Dat ziet er echt belachelijk uit. Als je helemaal overnieuw zou willen beginnen met de manen, dan zou je de manenkam helemaal kort kunnen scheren. Ziet in het begin niet mooi uit, je hebt dan nl een paard zonder manen, maar met even geduld komt er wel een hele mooie manenbos voor terug.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:23

bedankt voor je suggestie. Heb wel een scheerapparaat, maar denk dat ik 'r niet ga scheren...ik heb besloten om de proef maar op de som te nemen en het toch te knippen. In de winter zitten er toch geen vliegen, en ze heeft een dikke vacht op haar nek dus ze heeft ze niet echt nodig. Volgend jaar wil ik haar proberen zo lang mogelijk zonder deken te laten staan, dus hopelijk geen afgeschuurde manen meer :)
Bedankt voor de tips :)

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:06

Ik zou het niet gaan knippen hoor als ik jou was. Dat gaat er bijna altijd lelijk uitzien.... ik zou het gewoon zo laten tot het voorjaar en dan eventueel de manen dan bijtrekken zodat het niet zo'n groot verschil meer is met de rest.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:22

PP >>VSW

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:18

Ik denk dat het maar heel even lelijk is, maar als ze weer eenmaal bijgroeien het er een stuk netter uitziet dan wanneer je het niet zal knippen :)

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:15

whihi heb ze geknipt. Er zitten een klein beetje hakkels in, maar niet heel erg. Heb ze wel per ongeluk net te kort geknipt(ik wou ze op handlengte, maar ze zijn nu 3 vingers ofzo) ik denk dat het er een week verder wel beter uitziet :j
Het zag er ook tot op de helft van de lange manen gewoon dood uit, dus nu kan het gewoon mooi verder groeien.

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:17

je moet maar is foto laten zien he :d

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:51

De foto doet het niet meer, dus ik kan je helaas niet helpen.

x