Paard verhuizen, wel of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Paard verhuizen, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:22

Ik ben even benieuwd naar wat jullie in mijn situatie zouden doen. Ik heb een NRPS merrie Porsche, zij is eind december precies 7 maanden drachtig. Nu staat zij al zo'n 5 jaar op dezelfde boerderij, zij is gewend veel buiten te staan. Zomers dag en nacht en in de winter zolang mogelijk en bij echt slecht weer, snachts op stal. Zij staat nu overigens nog dag & nacht buiten met wat schuilmogelijkheden van bomen/huizen, samen met 2 vriendinnen en natuurlijk wordt er veel goed ruwvoer bijgevoerd om lekker warm te blijven. Dit gaat prima, ze heeft een flinke vacht ontwikkeld en ziet er happy en gezond uit. Ze wordt ook al mooi rond van haar dracht. Het probleem is echter, dat zij van stuk land moet verhuizen binnenkort, omdat alle paarden van de wei afgaan (om de wei weer te laten herstellen/aangroeien voor van het voorjaar), zij gaan dan naar het bouwland. Dit is een grote, open vlakte, waar verschillende paddocks op worden gemaakt. Nu kan ze daar prima staan, alleen hebben ze daar geen schuilmogelijkheden en staat daar een beste wind (is vlak aan de ijssel en erg open). Dus met erg koud en guur weer, heb ik daar toch niet zo'n prettig gevoel bij. Om haar daar dan ook snachts buiten te laten lopen. Nu heb ik zelf geen mogelijkheid (vanwege mijn werk etc.) om haar smorgens buiten te zetten en dagelijks te komen mesten/voeren etc. Dat is een probleem, omdat het een stal is, waar iedereen zelf voor zijn paard moet zorgen. Dan zeg je, doe dit in overleg, maar om het samen met anderen te doen, is voor mij ook geen optie, omdat ik gewoonweg geen tijd heb doordeweeks meerdere paarden binnen/buiten te zetten etc.

Dan heb ik nog een andere optie, haar bij een iemand te zetten die een schuilstal heeft, waar zij de wintermaanden kan vertoeven. Ze staan dan in een paddock met uitloopstal. Ze staat daar wel alleen, maar met uitzicht op andere paarden. Ze wordt daar volledig verzorgd en kan daar evt. ook bevallen van haar veulen in april 2011. Ik betaal daar wel wat meer (zo'n 50 euro per maand). En het is een stuk verder van mijn huis (zo'n half uur), maargoed ik hoef daar niet dagelijks heen.

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen? En zou dit niet teveel stress opleveren voor Porsche (rondom haar dracht?), omdat ze al een hele tijd op dezelfde stalling staat met dezelfde paarden om haar heen.

Alvast bedankt, ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Groetjes Melina
Laatst bijgewerkt door Tsikala op 07-12-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Re: Paard verhuizen, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:24

Verhuizen. Een paard 24/7 buiten laten staan zonder schuilmogelijkheden, en met een vieze wind zou voor mij geen optie zijn, en al helemaal niet met een drachtige merrie.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:32

vind allebei je opties niet heel erg geweldig om eerlijk te zijn.

de eerst niet vanwege geen schuilmogelijkheden,ik denk dat ze haar kracht genoeg nodig heeft zodat haar veulen kan groeien en niet om zich warm te houden.

de tweede vind ik niks omdat ze daar alleen zal komen te staan en ze gewent is om met 2 vriendinnen te staan,denk als je haar dan verhuist van een plek waar ze al 5 jaar staat en dan ergens alleen komt te staan je haar ook geen plezier doet!

Misschien toch nog even verder zoeken naar een ander plekje,
maar mocht je misschien genoeg geld hebben (kan natuurlijk niet in je portemonee kijken)
maar je hebt van die tenten (tackroom.nl als het goed is) die je neer kunt zetten en waar ze onder kunnen schuilen (uit me hoofd rond 400 euro)
als je die van de boer (?) waar je staat zou mogen plaatsen kan ze op haar eigen plekje blijven en heeft ze een schuilmogelijkheid!
deze kun je daarna weer weg halen (verplaatsbaar)

succes in ieder geval met je keuze!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:23

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er nog even goed over denken. Ik heb op de stal waar ze nu staat, wel
de mogelijkheid haar op te stallen, stel ze zou verkouden worden. Maargoed ik weet dat ik haar daar
geen plezier mee doe :(:)

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:27

En schuilmogelijkheid bieden dmv zo'n tent (wat hierboven genoemd werd) dan? Lijkt mij wel een goede optie. Als ze dan de hele dag hooi kan knabbelen en verder kan schuilen tegen de ergste koude, wind en regen staat ze er prima bij denk ik.

Haar ergens in haar uppie zetten vind ik echt not done, zeker niet voor een paard die niet zo verknipt is dat ie graag in z'n uppie staat. Dat ze andere paarden kan zien op afstand is totaal geen vervanging voor echt contact.

Je zou ook nog eens met de boer kunnen overleggen of hij haar tegen betaling binnen en buiten wil zetten. Niet dat dat ideaal is want dan kan ze overdag alsnog niet schuilen (tenzij je daarvoor zorgt) en staat ze 's nachts alleen denk ik?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:33

He familie van mijn paard en ik ken Porsche ook als veulentje.

Ik zou persoonlijk verder gaan zoeken naar iets wat wel goed is :o

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:57

stel je voor het veulen komt vroeg dan staat het daar in die wind dus optie 1 is niet zo slim.
Kan je misschien de eigenaars van de vriendinnen van je paard mee laten verhuizen?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:32

Ik zou haar lekker laten staan, in het wild worden er ook geen schuilstallen gebouwd. Het paard is gewend aan de kou, buiten blijven en de kudde waarin ze nu staat, zo hoort het naar mijn idee te zijn en niet alleen met uitzicht op anderen, er hoort wel contact te zijn tussen de paarden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:40

Ik zou toch nog even verder zoeken, alleen zetten zou voor mij geen optie zijn evenals het 24/7 buiten zonder schuilstal. Dus ik zou ze nu nog laten staan en eventueel zelf een advertentie plaatsen wat je precies zoekt.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:15

Maroesjka schreef:
Ik zou haar lekker laten staan, in het wild worden er ook geen schuilstallen gebouwd. Het paard is gewend aan de kou, buiten blijven en de kudde waarin ze nu staat, zo hoort het naar mijn idee te zijn en niet alleen met uitzicht op anderen, er hoort wel contact te zijn tussen de paarden.

in het wild zouden ze bij guur weer wel bomen opzoeken om te schuilen.
dat heeft ze niet in dat land.

bij die paddock met schuilstal: staan daar paarden naast of echt verder weg?
ik zou toch voor die optie gaan dan weet je zeker dat ze wel rustig kan bevallen

of je moet iets beters kunnen vinden
maar tegen de tijd dat ze moet bevallen zou ze toch alleen moeten staan om in alle rust te kunnen bevallen

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:57

Is een schuilstal laten bouwen geen optie?
Dan bedoel ik natuurlijk niet zo'n dure, maar hier staan bijv. veel (goedkope) tips bij:

[VSW] Schuilstal, hoe ziet die er uit?

Of, wat al eerder gezegd is, misschien zo'n tent?
Of gewoon een veewagen of dergelijke in het land, die dan altijd openstaat, als "schuilstal".
Met rubberen matten of stro of dergelijke erin.
Is wel niet mooi, maar wel functioneel..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:03

Dit paard is duidelijk gewend aan buiten leven.
Wanneer je op de huidige plek zorgt voor onbeperkt ruwvoer, en een regendeken gebruikt bij aanhoudende regen moet dit vast goed gaan.
Bij twijfel kun je haar desgewenst toch af en toe een nacht op stal houden?

Een verhuizing vergt meer energie van een paard hoor... het levert veel stress op, en een paard heeft zeker 3 maanden de tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek... en dat in een cruciale fase van de dracht.
Wanneer ze dan ook nog alleen staat heb je de poppen aan het dansen.

Nee, ik zou kiezen te blijven. Het paard is buiten staan gewend, het is niet iets nieuws voor haar.
Mits ze 24 uur per dag de motor draaiende kan houden met hooi, en bij meerde dagen regenval een evt regendeken op kan, moet dit prima gaan.

Ik ken meerdere merriehouders wiens drachtige merries het jaar rond buiten staan. Heel goed voor ze, ze blijven in beweging en wanneer de ruif continue gevuld is blijven ze goed warm. Zorg wel voor een droge plek om te liggen, zand bijv.

ps: luister vooral naar ervaren mensen. Veel jonge meiden hier lijkt zoiets wellicht zielig, maar dat is het in het geheel niet.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:10

Ninx schreef:
ps: luister vooral naar ervaren mensen. Veel jonge meiden hier lijkt zoiets wellicht zielig, maar dat is het in het geheel niet.

misschien moet je dan je profiel iets uitbreiden, dan weet ze wie ervaren /ouder is ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:48

ik vind geen van bijde stallen ideaal.
ik vind een paard buiten laten zonder enig schuilmogelijkheid al is het maar een boom oid niet echt eerlijk tegenover het paard.
maar een paard alleen laten staan ook niet.
alhoewel ze tegen de tijd ze gaat bevallen miss toch alleen moet staan?
hoe dicht bij staan de paarden op die andere stal.
kan er niet op je huidige stal een schuilmogenlijkheid komen?
of anders zoek verder naar wat anders.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 09:57

Bedankt voor al jullie reacties/tips. Ik heb de keus gemaakt haar op deze stal te laten staan zolang het houdbaar is. Ik houd haar goed in de gaten (algemene conditie) en zorg dat ze continue de beschikking heeft over goed ruwvoer. Ze staat nu nog op het stuk met schuilmogelijkheden en gaan binnenkort naar het open land. Als het echt bar en boos is, moet ik maar een oplossing zoeken om haar toch op stal te halen de nachten. Ik zie het niet zo zitten haar nu te verhuizen (stress rondom de verhuizing ivm haar dracht).