Hierbij wil ik een topic openen over het hoe en wat van goed ruwvoer.
Graag zou ik samen met jullie kennis willen delen, discussiëren om er achter te komen wat nu voor paarden echt goed ruwvoer is. Aan welke eisen moet het voldoen, welke voedingswaarden moet het hebben, wanneer kan het het beste gewonnen worden, hoe zit het met het fructaan etc., waar zit hem nou het verschil tussen voedingswaardes, en andere waardes die je nu net wel of niet wilt hebben. Waarom wel of niet verpakken. Wat gebeurt er nu precies tijdens het droogproces, wat veranderd er? Wat gebeurd er nu precies tijdens de fermentatie waardoor kuilvoer ontstaat, wat ontstaat er en wat verdwijnt er. Kortom een hele hoop aspecten waar ik graag het fijne wil weten om te kunnen achterhalen wat nu precies goed ruwvoer voor paarden is.
Interessant Maar of er één duidelijk antwoord overal op komt dat betwijfel ik.. De een zegt dat suikers in gras bijna niet afbreken en er dus net zoveel suiker in een baal kuil zitten als in een baal hooi van 2 jaar oud.. En anderen zeggen juist dat de suikers in ongepakt hooi 'verdwijnen' na een tijdje..? Vitamines raken wel snel uitgewerkt, wat dat betreft is het beter om jong hooi (van een latere snede als je er weinig suiker in wil hebben) te voeren.
Stelvio
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-10 15:59
Nou ja, 1 duidelijk antwoord zou natuurlijk mooi zijn, maar laten we zeggen dat de intentie van dit topic is om informatie te vergaren en ieder voor zich hieruit zijn eigen conclusie kan trekken. Ik hoop iig op onderbouwde scheikundige informatie!