Hoe bevalt een slowfeeder?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sissi71

Hoe bevalt een slowfeeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:27

Wij willen graag dat onze Haflinger de hele dag hooi tot haar beschikking heeft. Tot nu toe voerden we dat in een hooinet (met grote mazen), maar dat houdt in dat we de hele dag met hooi aan het slepen zijn en dat ze bijna een baal per dag opeet. Beetje veel....
Nu las ik hier over een slowfeeder. Kijk, dát lijkt me nu een oplossing!
Wat voor slowfeeder gebruiken jullie en hoe bevalt het?
Zijn er nog bepaalde dingen waar we op moeten letten, tips??
Bedankt!

Safiera

Re: Hoe bevalt een slowfeeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:11

Ik heb dit: [VSW] Wie heeft er ook een 'hooivoerder' zelf gemaakt?

Bevalt redelijk. Je moet ze (die van ons iig) niet te vol doen, anders werken ze niet en blijft het hooi achter. Misschien zou een nog steilere 'glijbaan' beter werken, maar dan past er ook minder in... We heben ze trouwens ook in de grond moeten verankeren, want als een pluk hooi vast zit trekken ze de bak zo om.

Toch vind ik het een fijn systeem, het hooi blijft mooi droog. Onze pony's hebben er echter wel ongeveer een week aan moeten wennen tot ze goed door hadden hoe het werkte.

Ik zou persoonlijk voor een fijnmazig (je hebt ze tot 3x3 meen ik) hooinet gaan als eerste keuze. Lijkt me ook de goedkoopste oplossing aangezien wij per kast al 120,- kwijt waren. Ik weet dan ook niet of ik het nog een keer zou doen. Alleen de voerbakken die aan één kast hangen zijn onwijs handig!

sissi71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:48

Vandaag hebben we een aanhangernet gevuld met 4 plakken hooi. Eerst liep ze er een half uur wantrouwend omheen en op een gegeven moment begon ze er toch maar aan te knabbelen. Ze vindt er niet veel aan geloof ik, want ze moet veel meer moeite voor haar eten doen. Dat was nou precies de bedoeling, want een baal hooi van 20kg op een dag wegvreten werd nogal duur en de mesthoop groeide ook wel erg hard, haha. Ik ben beniuwd of ze het helemaal opeet, in elk geval gaat het een heel stuk minder hard!

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:22

hebben een maandje geleden een slowfeeder, hooizak gekocht via internet, weet het merk niet meer, is ook een advertentie voor hier op bokt.
Is een nylon zak met achterkant dicht voorkoant banden/vakjes van ca 5 x 5 cm, onze ponie heeft dit ding (€50) binnen twee weken vakkundig gesloopt......

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:34

sissi71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 12:19

Uiteindelijk hebben we een aanhangernet gebruikt en er deze geslaagde (vinden we zelf :D ) constructie van gemaakt:

Afbeelding

Vanmorgen zag ik hoe paard en schaapjes gezusterlijk samen stonden te eten:

Afbeelding

en deze is gewoon leuk, op een drafje naar me toe komen, terwijl ik juist foto´s wilde maken:

Afbeelding

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:44

Fijn dat je de oplossing hebt gevonden.

Even heel off-topic.. Wat een prachtig paard heb je en wat woon je in een mooie omgeving.. <3