Goedkoper?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Horse5

Goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:27

Heee

Ik vraag mij al een tijdje af wat nou goedkoper is, een paard naast je huis of op een manege?

Voordelen naast huis: dichtbij, kan erbaltijd naartoe ook al is het maar even. weiland
Nadeel: zelf mesten, voeren, buiten binnen zetten, stro kost ook allemaal geld.geen bak, niet dicht bij bos.

Voordelen stal: alles wordt voor je gedaan. Hier zit ook voer en stro en voer bij in. Binnenbak, longeerton , solarium, poetsplaats, buitenbak, bos
Nadelen: paard staat gehele dag binnen in stal in de zomer 2 uur naar buiten. Verder weg, 315 euro per maand.

Wat denken jullie?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:28

Ik denk dat jij jezelf niet de vraag moet stellen; moet mijn paard aan huis of op een pensionstal.
Ik denk dat de vraag hier meer is; wat doe ik nog op deze pensionstal? 315 euro in de maand en dan maar 2 uur per dag buiten en nog ver weg ook.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:30

Als het keuze is tussen deze twee mogelijkheden, dan zou ik gaan voor het aan huis houden.
Vind het heel belangriijk dat mijn paard de hele dag buiten komt, of me dit nou meer of minder geld kost.

Verder denk ik dat het qua kosten thuis goedkoper is, alleen gaat er meer werk in zitten.
Je kan niet even een dagje niet gaan.
En je kan ook niet zomaar even een weekendje weg bv.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:31

Ik denk dat het elkaar niet zoveel uitmaakt. De stalling betaal je per maand, dus dat lijkt meer, maar als je het thuis goed wilt doen dan blijf je ook bezig.

Zelf maaien we regelmatig de hele wei, moet je een traktor of een grasmaaier voor hebben. Hier moet ook benzine in. Verder moet je het hooi en vlas enzo zelf kopen, op kunnen slaan en voor je mest moet je een oplossing hebben. Dan komt er nog een deugdelijk hek bij. Regelmatig moet je dit nalopen en eventueel vervangen. Je moet een stal bouwen of kopen, zorgen dat ze ook in de winter droog kunnen staan. Dus alles bij alles kost het je thuis ook het nodige aan geld, maar nog meer aan tijd natuurlijk. Je moet idd zelf voeren en mesten en alles regelen. Al heeft dat ook zijn voordelen. En kun je ze thuis een maatje bieden? Een dier is niet optimaal, dus dan zou je er toch al minstens 2 moeten nemen.

Verder zou ik meteen een andere stal zoeken. Een dier hoort niet de hele dag binnen. En s'zomers maar 2 uur naar buiten. Al helemaal niet voor dat geld.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:32

Een paard bij huis is een stuk goedkoper.

Stro kost inderdaad geld, maar de stro kosten zit ook altijd bij het stalgeld op, dus dat maakt inverhouding geen drol uit.

Een bak bij huis is wel handig, vooral als je wedstrijden rijdt of wilt rijden.
Rij je alleen maar voor de lol, en heb je een braaf paard waarmee je op buitenritten kunt maakt het niet zo heel veel uit.
Zelf mesten word je echt niet minder van hoor, als je het zelf een beetje bij houdt is het maar een klein klusje....

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:33

Het gaat niet alleen om geld, lijkt mij, Zelf voor je paard zorgen kost heel veel tijd en je moet wel een beetje kennis van zaken hebben (of zien te krijgen). Heb je dat ervoor over? Zo niet: laat 'm dan maar lekker op die pensionstal staan, want de hele dag op de wei weeg niet op tegen te weinig of ondeskundige verzorging. Bovendien moet je op de wei zorgen voor gezelschap (dus minimaal een shetje erbij), want anders doe je je paard, dat immers een groepsdier is, in ieder geval geen plezier met de verhuizing.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:35

Mesten ga je idd niet dood van maar ik heb een bepaalde beperkingnwaardoor mesten heel erg zwaar werk voor mij is.
Maar zijn er ook privestallen waarbij je paard de gehele dag buiten staat?
En mesten en voeren hierbij in zit begrepen?

Kan je ipv een shetje ook een paar geitje bij je paard doen?
Laatst bijgewerkt door Horse5 op 06-12-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:36

bij huis is goedkoper (mits je niet alles nog moet laten aan leggen) Maar er gaat ook veel werk in zitten en een hoop nadelen. Je kunt bijv niet zomaar een paar dagen weg want dan moet je iemand regelen die voert mest enz. Zelf heb ik de mijne 2 jaar thuis gehad en nu 2 maanden op de manege. En dat bevalt me erg goed. Dus de mijne komt wss niet meer terug naar huis.

Ik moet hier wel bij vertellen dat ik thuis geen bak had maar 10 min moest stappen. En nu op de manege heb ik een binnen en buitenbak

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:37

Anna5 schreef:
Mesten ga je idd niet dood van maar ik heb een bepaalde beperkingnwaardoor mesten heel erg zwaar werk voor mij is.

Als je goed zoekt wel, al moet je soms mss iets verder rijden dan in de huidige situatie. Waar zit je ergens?

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:38

Ongeveer bij Amersfoort, om precies te zijn in Soest!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:39

Er zijn altijd stallen te vinden waarbij je paard de hele dag buiten komt. Of in ieder geval meer dan dat ie nu doet.
Je hebt dan alleen vaak minder luxe, maar dat is een afweging die je moet maken.
Lijkt me toch dat je het beste wilt voor je paard.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:39

Anna5 schreef:
Maar zijn er ook privestallen waarbij je paard de gehele dag buiten staat?En mesten en voeren hierbij in zit begrepen?

Heb je je wel georienteerd op stallen? Het lijkt mij dat marktplaats en de eigenaren van stallen in je buurt je meer over nabijgelegen stallen kunnen vertellen dan wij kunnen.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:41

Ja ik heb al wel gekeken alleen nog niet echt iets gevonden ook niet op marktplaats.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:41

Anna5 schreef:
Nadelen: paard staat gehele dag binnen in stal in de zomer 2 uur naar buiten. Verder weg, 315 euro per maand.
Wat denken jullie?

Wie biedt nu zulke stalling aan, niet meer van 'deze tijd'! :(
Ik hoop dat je snel iets anders vindt!

Ik vond andere stalling meestal door gewoon rond te fietsen en dan kijken waar paarden staan, aanbellen en vragen of er pensionstalling mogelijk is en uiteraard vragen naar de huisvesting, even rondkijken.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 06-12-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:42

Anna5 schreef:

Er zijn mensen die het doen, maar ik vind het niet optimaal. Een geit heeft toch een andere manier van communiceren en spelen dan een paard doet. Ik zou dus liever voor een shet kiezen dan voor een schaap of geit. Verder ken ik mensen waar de geit de hele staart van het paard opvrat.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:44

Wacht het eens even af dan, of informeer in de buurt. Vraag na bij andere paardenhouders.
Waar woon je ergens?

edit: hoezo zoek je eigenlijk een verzorgpaard naast je eigen paard? :o

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:48

xNursiex schreef:
edit: hoezo zoek je eigenlijk een verzorgpaard naast je eigen paard? :o

Volgens mij heeft ts geen eigen paard, maar wil graag informatie hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:50

Amalarab schreef:
Anna5 schreef:
Wat denken jullie?

Wie biedt nu zulke stalling aan, niet meer van 'deze tijd'! :(
Ik hoop dat je snel iets anders vindt!

Op heel veel plekken nog ;)

Zelf heb ik het erg mooi voor mekaar vind ik zelf. (en hoef maar 5 min te fietsen en woon midden in eindhoven)

Ik betaal 285 euro per maand
Voor een ruime box met hooi en stro
3 keer per dag sportbrok.
zomers 24/7 buiten en swinters van half 9 tot 2 uur.
2 binnen bakken (1 voor manege lessen dus kun je alleen buiten de lessen om in rijden)
1 buitenbak
En een groot bos op rijbare afstand.

Dus het is goed mogelijk maar je moet goed zoeken.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:51

Dat is nog oud.....,,...
Ik woon ergens in Soest,

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:52

Ik heb mijn pony thuis gehad, nu staat hij op pension.
Thuis was uiteindelijk niet heel veel goedkoper omdat ik er een shet bij heb gekocht.
Eerst had ik een geit voor gezelschap maar die vrat m'n pony helemaal kaal.
En een pony is ook beter gezelschap.
Denk er wel om dat je alle faciliteiten zelf moet aanschaffen en onderhouden
en dat kost veel geld en tijd, soms zoveel dat je aan rijden niet meer toekomt.

Voordeel van volpension is dat alles gedaan wordt, voorwaarde voor mij is dat
mijn pony ieder dag buiten staat waardoor hij wel een eind van huis staat.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:53

Ik zoek nu een lease paard maar van mijn opa en oma krijg ik Miss een eigen paard!

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:56

Maar denken jullie dat de manege misschien mee wilt werken dat de paarden per dag min 8 uur naar buiten gaan?
Ik heb het over de zonneveld manege in Baarn, voor mij 5 min fietsen.

capopjekop

Re: Goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:57

Zou het dan niet handiger zijn om die manege even te bellen? Wij kunnen daar weinig over zeggen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:00

Anna5 schreef:

Jazeker bestaan die! In Soest weet ik er zo al 2.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:03

Ik ben aan huis ongeveer 200 Euro per maand kwijt aan de onderhoudskosten.
Ik heb het dan dus niet over terreinonderhoud, dingen die je moet aanschaffen (ik heb voor meer dan 20.000 Euro aangelegd en heb nog geen trekker, geen bakomheining en geen licht en sproeiinstallatie bij de buitenbak en zo nog van alles wat nog moet) en afschrijvingen.
Voor hetzelfde geld of 50 Euro pm meer sta ik in een dito stal als ik thuis heb. Maar ja, het is ook wel fijn om niet een eind te moeten reizen naar stal en thuis heb je alles zelf in de hand :)