Welke stal zou jij kiezen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistralleke

Welke stal zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 15:54

Hallo,

Omdat ik per 30 januari naar Australië vertrek voor een halfjaar, verhuist mijn paard naar een andere stal waar een vriendin haar zal rijden. Op deze stal komt ze 24/7 buiten te staan in een paddock, met 2 andere paarden en in de zomer een paar uurtjes per dag weidegang. Ook zit deze stal dichtbij het bos.
De stal waar ze nu staat staat ze overdag in een groot weiland, met de eraan vast en kan ze contact maken met de 2 andere paarden en daar staat ze soms ook mee samen. 's Avonds staat ze op stal en het bos is op een halfuurtje/3 kwartier stappen.

De keuze is al gemaakt, want ze gaat sowieso naar de andere stal ivm training. Mijn paard is 27 jaar, artrose in de bekken en heeft daardoor echt beweging nodig. Mijn dubio zit hem in het weiland, van een heel groot weiland gaat ze naar een paddock met paar uurtjes weidegang. Wel staat ze dan 24/7 buiten.

Na Australië weet ik nog niet of ik mijn paard daar laat staan of dat ik haar weer terug verhuis.
Ik ben benieuwd naar jullie mening, voor welke stal zouden jullie kiezen? (natuurlijk ligt het er ook aan hoe Bo het doet op de nieuwe stal, maar dat terzijde)

groetjes,
Karlijn

Donja

Re: Welke stal zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:57

Tja, ik zou de paddock met een paar uur weidegang verkiezen boven overdag weide en 's avonds op stal. De paddock mag dan kleiner zijn, ze kan dan wel 24/7 lopen, wat in een stal alweer lastiger wordt.

Aan de andere kant, bekijk eerst hoe ze het er doet voor je een beslissing neemt !

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:13

Zou ik moeten kiezen tussen jouw 2 stallen zou ik de keuze niet moeilijk vinden. Ik zou in dit geval voor de faciliteiten gaan, op beide stallen komen ze iig genoeg buiten, maar wat iemand verder nog belangrijk vindt ligt aan de persoon.
Vind recreatie belangrijk en een half uur stappen naar het bos echt te lang. Paardje begint al op leeftijd te raken, dus neem aan dat je niet elke dag intensief in de bak gaat rijden maar ook lekker naar buiten wilt.
Ook denken aan de artrose in de bekken, in paddock blijven ze wel meer in beweging. Dat een paddock kleiner is als een weiland hoeft niet vervelend te zijn. Buiten in de frisse lucht en ruimte voor beweging moet genoeg zijn.
Ja, ik zou het wel weten hoor :D

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:16

Ik ben het helemaal met Donja eens! Deze stal lijkt me een heel goede optie, gewoon proberen dus.

blue_kim

Re: Welke stal zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:19

Ik zou eerst eens kijken hoe ze het er van afbrengt op de andere stal, voor je een beslissing gaat nemen.
Je hebt best kans dat ze soepeler blijft omdat ze nu de hele dag kan lopen en niet in de nacht stil staat.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:25

Ik zou kiezen voor 's nachts opstal.
In de winter doorlopend buiten staan in een paddock lijkt mij voor een paard met artrose in de winter niet zo geschikt.
Tevens weet ik wel zeker dat een paard wat in de wei loopt veel meer in beweging is dan een paard in een paddock.
In de wei zijn ze doorlopend opzoek naar gras en lopen ze doorlopend overal naartoe, in een paddock is niets en dus gaan ze ergens staan wachten.
Denk dat een paard met artrose in een ruime stal met stro het beter heeft, het is warmer dus beter voor de spieren en gewrichten, kan doorlopend wat door het stro heen scharrelen opzoek naar misschien nog iets lekkers.
Zo denkt mijn gevoel erover, ik weet dus helemaal niet of dit idd zo is, dan zou je een veearts moeten vragen welke stal voor je paard het beste zou zijn.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:51

Bij mijn vorige stal was een paard met artrose, ze kwamen zeer regelmatig buiten overdags, maar 's zomers 24/7 land en in de winter als het vroor 24/7 in het land liep ze stukken beter omdat ze dan continue in beweging kon zijn. Kou maakt dus niet zoveel uit, stil staan wel (bij dat paard).
Dus keuze lijkt me makkelijk...