Tot wanneer kun je scheren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Tot wanneer kun je scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:08

Omdat mijn paard best wel last begint te krijgen van zijn vacht wil ik hem graag scheren.
Maar omdat hij ook snel last heeft van kou op de spieren, wil ik hem het liefst na de ergste kou gaan scheren.
En ivm een bevroren buitenbak en verder alleen de beschikking over een mini binnenbak, doet hij nu wat minder 'werk'.
Maar tot wanneer kun je een paard scheren?
Of maakt dat niet uit?

Ik heb het geprobeert met de zoekfunctie, maar kon niet echt een antwoord vinden.

ambre

Re: Tot wanneer kun je scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:10

Ik scheer meestal tot eind Januari maar heb mijn schimmel ook nog wel eens in April geschoren en die kwam toch weer super mooi in zijn zomervacht.
Scheren kan in principe tot ze beginnen te verharen.Vaak beginnende eerste haren al te groeien voordat je het ziet dus vandaar eind Januari.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:18

Jaarwisseling. Verharen naar zomervacht begint na kortste dag (21 dec.) Als je snel last hebt met stijve spieren is het simpelste om een modelletje te scheren waarbij je op rug en achterhand de vacht laat zitten. Zweten doen ze daar toch weining en de spieren koelen niet zo snel af.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:20

vorig jaar heb ik mijn fjordje eind november voor het laatst geschoren. Die heeft tot zeker maart in een super kort vachtje rond gelopen, ala net geschoren. Ik vond dat dus te laat. Het groeide nie terug dus. Later wel hoor, maar op dat moment groiet de vacht niet meer ( bij haar dus) dus ik zou zeker niet meer na half nov scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:22

Je scheert om dat het nodig is, als het nodig is, is het nodig dus. Tijd/maand maakt in mijn ogen niet uit. Scheer mijn paarden ook wel eens in het voorjaar, als het nodig is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:23

ik heb ook wel eens gelezen dat mensen die bijv. endurance rijden geweoon jaar rond scheren, dus het kan zeker wel. Alleenik doe het niet meer na half nov, omdat het niet nodig is :D

_Groover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:27

ik dacht ook tot eind januari ivm de zomervacht. Ik dacht dat als je later schoor (of scheerde haha) dat ze minder mooi in de zomervacht komen?!
Ik scheer hem wel vaak een paar x id winter, het groeit nl zo snel aan.
Heb dit jaar een streep, maar ben er nog niet overuit wat ik er van vind.. Hij zweet nog steeds best veel, maar hij staat nu 24 u buiten dus tegen de kou is het wel lekker dat hij wat haar heeft behouden :D