wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 16:52

ik heb een exmoorpony en zit me nu een beetje af te vragen of ze niet te dik word van niets en wat ik nu met dr moet doen.

ze staat nu 24/7 op de wei met nog 3 shetten (overdags komen er nog 4 pony's bij, maar die staan s'nachts op stal) en ze hebben 2 grote stukken tot hun beschikking en er staat nog redelijk wat gras op.
ook krijgen ze s'morgens en s'avonds kuil bijgevoerd aangezien er nu bijna tot geen voedingsstoffen meer in het gras zit.

ze heeft natuurlijk een aardige wintervacht om zich warm en droog te houden maar daaronder heeft ze toch aardig wat vetjes.
ik kan de ribben niet voelen als ik daar met mn hand wat druk.
naar mijn idee vind ik haar wel een beetje te dik, maar hoe los ik dit op?
ze is 1,5 dus rijden of iets dergelijks kan niet.
zal ik haar dan s'nachts binnen zetten? en dan overdags met de andere pension paarden naar buiten doen overdags?

hier wat foto's die misschien helpen:
Afbeelding
Afbeelding

wat denken jullie?

Turdus

Re: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:00

Als ze echt dik wordt, zou ik haar wel uit het gras halen. Op een stukje zetten waar wel wat de knabbelen valt, maar niet heel veel kan eten. Opzich is wat dikker nu helemaal niet erg als ze buiten staat.
Je kan ook elke dag met haar gaan wandelen, of al wat beginnen met longeren denk ik. En ziet er denk ik nu ook nog wat gek uit, want ze heeft weinig bespiering en wel een wat dikkere buik. Dan lijkt het al gauw dikker. Maar ze ziet er lekker gezond uit. Ze ziet leuk uit :)

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 17:03

longeren ga ik nu echt niet aan beginnen, ze is pas 1,5!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:04

Ik zou echt niet met een 1,5 jarige al gaan longeren. En iedere dag wandelen vind ik ook een beetje overdreven. Ik zie totaal geen dikke pony op de foto hoor.
Zit gewoon dik in het haar, heeft wel een buikje, maar hee dier moet ook beetje reserves hebben om de winter goed door te komen hé?
En met 1,5 jaar betekend t dat ze nog hard in de groei is dus echt wel wat nodig heeft om te kunnen groeien + zich warm te kunnen houden.
Lekker buiten laten staan :)

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 17:08

op de foto is het niet echt te zien, maar als ze voor je staat zie je wel dat ze een beetje dikker is.. en je kan het ook bij dr ribben voelen.. die je dan niet kan voelen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:13

En toch zeg ik: Niks aan doen.
Wij hebben ook een 1,5 jarige buiten staan. Die heeft een nog veeeeeel dikkere pens. Die laten we ook lekker lopen, omdat ook hij alle energie nodig heeft om zich warm te kunnen houden en te kunnen groeien.
Mijn merrie kreeg 's winters altijd een enorme groeispurt. Als k van tevoren had geprobeerd haar op een heel mooi gewicht te hebben (a la paard van 5 of ouder) en ze zou ineens een groeispurt krijgen, dan heb je binnen no time een paard waarvan je de ribben kan tellen. Vergeet niet hoeveel energie en dus voedingsstoffen het groeien kost.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:32

Lekker op het gras laten staan. De energie heeft ze hard nodig. Verder niet aan het werk zetten hoor, ze is nog hardstikke jong. Nu is misschien de buik wat bol, strakt staan de billen hoger dan de schoft, en half jaar later weer andersom. Mocht ze nou echt moddervet gaan worden, dan zou ik haar in het voorjaar op een schralere wei zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:39

Rustig aan met het bijvoeren van kuil zolang er nog aardig wat gras staat, geef liever wat mineralenkorrels voor de aanvullende voedingsstoffen. Ik hoor bijvoorbeeld goede berichten over PodoGrow van Pavo.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 17:44

maargoed er staan ook andere pony's op de wei die ook bijgevoerd moeten worden, dus er word gewoon wat neergelegd, dus als ze meer eet dan voor haar is weggelegd weet ik dat niet, dat kan ik alleen bijhouden als ik haar steeds apart zou gaan voeren.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:45

Ik zou me echt geen zorgen maken hoor. Het is koud, en de winter duurt nog lang.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:55

crazy_funky schreef:
maargoed er staan ook andere pony's op de wei die ook bijgevoerd moeten worden, dus er word gewoon wat neergelegd, dus als ze meer eet dan voor haar is weggelegd weet ik dat niet, dat kan ik alleen bijhouden als ik haar steeds apart zou gaan voeren.

Ik zou in ieder geval wel mineralenkorrels geven, die zijn namelijk goed voorzien van de juiste verhouding bouwstoffen. Wat je nogal eens ziet is dat paarden enorme hoeveelheden ruwvoer naar binnen werken omdat ze wat mineralen tekort komen. Als je ze dan een geschikt voedingssuplement geeft zie je opeens dat ze ook veel minder ruwvoer naar binnen werken en dus ook minder vet worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:06

Met zo'n dikke vacht is het heel lastig inschatten hoe dik ze nu eigenlijk echt zijn. Ik zou het lekker zo laten. Diertje heeft ook nog veel te groeien en kan zijn vetjes goed gebruiken.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:18

maar dat kan je toch beter weten door te voelen?
brokjes bijvoeren zou ik inderdaad wel kunnen doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:23

Gooya schreef:
Ik zou me echt geen zorgen maken hoor. Het is koud, en de winter duurt nog lang.

Precies. Mijn paard (IJslander) was van de zomer kogelrond. Nog steeds kun je zijn ribben niet voelen, afgelopen weken is hij wel al afgevallen. Hij staat ook dag en nacht buiten, en krijgt samen met twee andere paarden hooi.

Het is heel normaal dat paarden in de zomer dik zijn en in de winter dan afvallen. Het is nu begin december, kan me niet voorstellen dat je pony de komende drie maanden niet slanker zal worden. Hoeveel kuil krijgen ze bijgevoerd dan? Paarden hebben ruwvoer nodig om zich warm te houden, als het zo koud is stoken ze dat vet heus wel op. Daarnaast is je paardje nog in de groei he, jonge paarden groeien afwisselend in de breedte en hoogte. Ik zou haar gewoon lekker dag en nacht buiten laten staan met de shetten :)

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:29

maar ze is juist dikker geworden na mate het winter werd zeg maar..
we hebben van die grote 4kante kuilbalen, en daarvan krijgen ze in de avond een plak van, wat zal het zijn 10/15 cm doorsnee en dan 90 cm lang ofzo.. zodat ze even een tijdje wat te knagen hebben..
en overdags wat meer omdat de andere 4 grotere pony's erbij staan..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:34

Lieve meid, wij voeren 4 van die plakken (weliswaar hooi, geen kuil) per etmaal. Aan 3 paarden, waarvan twee koudbloeden. In het gras zit nu niks meer, ze hebben echt ander ruwvoer nodig.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:39

kuil is toch anders dan hooi? en de andere paarden die er overdags bij staan die krijgen op stal ook nog voer en kuil, maar daar gaat het niet om.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:47

Jazeker is het anders. Okee, ter vergelijking dan. Vorig jaar hadden wij kuil. En daar voerden wij per etmaal 3 plakken van. Voor 2 paarden.

Zijn de shetten ook te dik?

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:55

Ja de shetten zijn zeker lekker rond, vandaar dat die ook niet teveel krijgen, en 2 daarvan die zijn bevangen geweest dus gevoelig daarvoor.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:03

Ik zou me er ook geen zorgen over maken. Beter een beetje te dik met dit weer dan aan de dunne kant.
Als het weer het weer toelaat lekker met haar gaan wandelen, het helpt altijd wat, en wanneer het weer lente word zorgen gaan maken over afvallen.

Edit: Wat een prachtig beestje is het trouwens!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:39

Hooi voeren in plaats van kuil, dat scheelt een hoop en is ook beter voor je paard.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:05

een paard kan zich in de natuur ook redden. als je niks bijvoert zou ik zeggen lekker buiten laten. wij hebben toch ook niet allemaal een vlakke buik?

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:12

nou in de natuur hebben ze heel wat meer ruimte om zich te verplaatsen naar beter voedsel. hier staan ze binnen een omheining en zijn ze afhankelijk van mensen.