ikke schreef:Het staat immers zo geweldig om te melden hoe dik de deken wel is. Toch aardig om anderen het idee te geven slecht voor hun paard te zijn, met een lichtere deken op.
De mijne moet het doen met een 150gr deken. Tot vorige week stond ze onder een regendeken.....
Die opmerking vind ik nogal 'grof' overkomend eerlijk gezegd.. Ik vermoed dat ze niet persoonlijk op mij bedoeld is, maar ik vind het toch een beetje ongepast eigenlijk..
Want ik ben totaaaal niet het type persoon om dekens op te gaan leggen. Mijn vorige paardje heeft altijd zonder gestaan, omdat ze het zo gewoon was en gewoon prima stond zonder. Vorig jaar moest ze toen het nat weer was wel met een ongevoerde regendeken buiten, omdat ze op haar nieuwe stal in open wei stond en een stal in een schuur (vorige jaren een buitenstal en ingesloten wei) toch een heel verschil en ze stond vaak gewoon te rillen van de kou. Dus dan maar een ongevoerde regendeken gaan kopen. Dat werd ze niet nat door regen of sneeuw en stond ze zo niet in de koude wind. Dat was perfect!
Mijn nieuwe paardje is nog jong en de enige reden waarom zij een deken op heeft, is om haar wintervacht tegen te gaan. Zodat ze snel droogt en ook droog terug op stal kan. Mijn vorige paard kon ik bij vrieskou e.d. niet rijden dus dat gaf dan niet zoveel. Maar dit paardje kan ik wel blijven doortrainen in de winter omdat ik nu in een stal sta met binnenpiste. En een paard dat uren nat in zijn stal staat, wordt snel ziek.. Dus vandaar de keuze voor een deken..
Als ik er niet mee zou rijden, zou ze ook gewoon zonder staan. Puur natuur, altijd het beste vind ik. Want dan regelen ze het gewoon lekker zelf en is het altijd goed. Nu begint het prullen met hoeveel dekens etc. Vind het echt rotvervelend, maar liever dat dan een paard dat amper droog geraakt en kou zou kunnen vatten..
Maar vandaar ook dit topic, ik heb er namelijk weinig verstand van, van de hoeveelheid die momenteel op de paarden liggen.. Ik doe gewoon maar naargelang de vacht van mijn paardje 'dun genoeg' blijft