Hoeveel grams deken op je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Hoeveel grams deken op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:22

Hallo,

Ik was eens benieuwd hoeveel grams dekens jullie momenteel op je paard hebben liggen bij deze koude?

Mijn paard staat momenteel in een binnenstal maar gaat overdag enkele uurtjes buiten, naargelang het weer. Tot voor de vrieskou stond ze onder een 300gr waterdichte deken. Maar sinds het is gaan vriezen staat ze onder een 360gr. Vorige week toen het -8°C vroor en de gevoelstemperatuur nog lager lagen door de koude wind, had ik er een goede kwaliteitsfleecedeken bij onder gelegd. Maar mijn ervaring zegt dat fleece nogal gemakkelijk schuift en schuurplekken nalaat.. Dus heb ik er vandaag een staldekentje onder gelegd. Mijn paard is niet geschoren.

Ik ben heel benieuwd :)

tinkert_tje

Re: Hoeveel grams deken op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:24

mijn paard staat 24/7 buiten en heeft een 250 grams deken op

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:25

Hier zijn zoveel topics over.........
Maar goed, mijn merrie staat ongeschoren in een buiten stal met een deken van 330 gram

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:28

kimmie88 schreef:
Maar goed, mijn merrie staat ongeschoren in een buiten stal met een deken van 330 gram

Heb er ook al meerdere gelijkaardige gevonden, maar geen waar ik echt in vond wat ik precies wilde weten :o Vandaar dat ik deze zelf heb geopend.
Want in de winkel zeiden ze onlangs dat een 500gr eigenlijk voor een geschoren paard was of een heel oud paard dat constant buiten staat. Maar nu zit ik met dit weer toch ook al wel aan een 300 + 200gr voor mijn ongeschoren paard. Anders komt ze gewoon te dik in het haar te staan en krijg ik haar moeilijk droog na het rijden.. Dus ik wilde eens weten wat jullie zoal op je paarden hebben liggen, want blijkbaar zijn we bij ons op stal echt niet de enige met zo'n hoeveelheid grams op ons paard.. :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:30

Ik vind 500 gram voor een paard wat niet geschoren is, in een binnenstal staat, erg veel eigenlijk.
Nu weet ik de conditie van je paard niet (ziekte, verminderde weerstand oid)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:30

kimmie88 schreef:

Het staat immers zo geweldig om te melden hoe dik de deken wel is. Toch aardig om anderen het idee te geven slecht voor hun paard te zijn, met een lichtere deken op.
De mijne moet het doen met een 150gr deken. Tot vorige week stond ze onder een regendeken.....

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:33

ik heb mijn paard ook alleen onder een deken omdat ik in de winter binnen wedstrijden rijd en een dikke berevacht tegen wil gaan
ik gooi er nooit dikker op dan 300 gram want anders krijgt hij het te warm
ik begin altijd met een regendek en bouw dan langzaam op net hoe het weer is
vorige week heb ik zijn 250 gram dek erop gelegd
hij zit glad in zijn vacht

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:34

Cocaine staat nu met 300gr. op stal. Uit de wind en regen. Als het kouder gaat dan -10 dan gaat er nog een ongevoerde regendeken over. Vandaag nog even onder het dekentje gevoeld en dat was aangenaam warm.
Deze deken ligt er pas twee weken op, voordien stond die onder een ongevoerde regendeken.

@Ikke: hangt toch gewoon van het paard af, mijn vorige kon ik onder 600gr zetten en die had het nog niet te warm, mijn pony smolt weg onder eender welke deken als het niet vriest en deze mag net dat ietsje dikkere hebben omdat ik niet wil dat hij energie verbrandt aan zich warm te houden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:34

ikke schreef:
kimmie88 schreef:

Het staat immers zo geweldig om te melden hoe dik de deken wel is. Toch aardig om anderen het idee te geven slecht voor hun paard te zijn, met een lichtere deken op.
De mijne moet het doen met een 150gr deken. Tot vorige week stond ze onder een regendeken.....

Wie zegt hier iets over slecht zijn voor hun paard?
TS vraagt iets, ik geef mijn mening erover.
Mij hoor je niet zeggen dat TS slecht is voor haar paard

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:36

Mijn paard is geschoren en staat onder een 300 grams, staat een aantal uur buiten op een dag.
Hij voelt nog steeds lekker warm aan.
Paar dagen terug met de harde wind en die vrieskou had ik er wel 2 dagen een fleecedeken onder leggen.
Koop van de week een nieuwe regendeken met fleece onderkant en die gooi ik erbij, had begrepen dat je deze dekens ook als 100 gram kan berekenen met de fleece onderkant.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:38

ikke schreef:

Die opmerking vind ik nogal 'grof' overkomend eerlijk gezegd.. Ik vermoed dat ze niet persoonlijk op mij bedoeld is, maar ik vind het toch een beetje ongepast eigenlijk.. :o
Want ik ben totaaaal niet het type persoon om dekens op te gaan leggen. Mijn vorige paardje heeft altijd zonder gestaan, omdat ze het zo gewoon was en gewoon prima stond zonder. Vorig jaar moest ze toen het nat weer was wel met een ongevoerde regendeken buiten, omdat ze op haar nieuwe stal in open wei stond en een stal in een schuur (vorige jaren een buitenstal en ingesloten wei) toch een heel verschil en ze stond vaak gewoon te rillen van de kou. Dus dan maar een ongevoerde regendeken gaan kopen. Dat werd ze niet nat door regen of sneeuw en stond ze zo niet in de koude wind. Dat was perfect!

Mijn nieuwe paardje is nog jong en de enige reden waarom zij een deken op heeft, is om haar wintervacht tegen te gaan. Zodat ze snel droogt en ook droog terug op stal kan. Mijn vorige paard kon ik bij vrieskou e.d. niet rijden dus dat gaf dan niet zoveel. Maar dit paardje kan ik wel blijven doortrainen in de winter omdat ik nu in een stal sta met binnenpiste. En een paard dat uren nat in zijn stal staat, wordt snel ziek.. Dus vandaar de keuze voor een deken.. :) Als ik er niet mee zou rijden, zou ze ook gewoon zonder staan. Puur natuur, altijd het beste vind ik. Want dan regelen ze het gewoon lekker zelf en is het altijd goed. Nu begint het prullen met hoeveel dekens etc. Vind het echt rotvervelend, maar liever dat dan een paard dat amper droog geraakt en kou zou kunnen vatten..

Maar vandaar ook dit topic, ik heb er namelijk weinig verstand van, van de hoeveelheid die momenteel op de paarden liggen.. Ik doe gewoon maar naargelang de vacht van mijn paardje 'dun genoeg' blijft :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:40

TS: het is paard afhanelijk natuurlijk. Je moet zelf kijken onder welke deken zwaarte je paard te koud of te warm aanvoelt. dat is in het begin even experimenteren idd, maar komt goed.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:42

Vind het ook een verschil, een weidepaard hoeft imo ook geen deken op. Die maken naar omstandigheden wel vacht aan . Ze eten en lopen heel de tijd rond, om te rijden niet altijd ideaal, maar het paard merkt er niet veel van. Een paard dat in de stal staat heeft niet de keuze om zich warm te lopen of continu te eten dus die moet je een handje helpen. Dat is mijn mening.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:47

Kimmie88: bedankt voor je reacties :) Daar ben ik het wel mee eens. Maar toen ze extra dekens begonnen op te leggen bij de andere paarden op stal dacht ik: 'wat? die hebben al een dikkere deken op dan de mijne en nu komt er nog één bij onder??' Maar intussentijd heb ik ongeveer evenveel op dan de meeste andere. Want haar vacht begon weer dikker te worden. Nu staat ze weer lekker kort in het haar :) In haar hals iets dikker, maar zeker nog oké. Maar meer dan dit, ga ik sowieso niet doen. Vind dit meer dan genoeg precies?

Dorothee: Klopt :) Daarom ook, Sylvana heeft haar eerste 8 levensjaren nooit een deken gezien (behalve een zweetdeken in de winter als we van springtraining of jumping kwamen ;) )
En 't is waar, door een paard al binnen te gaan zetten, maak je het al moeilijk voor het paard. Want ze staan lekker 'warm' en uit de wind, maar als ze buiten komen, is het ineens een immens verschil met zo'n koud winterweer als nu..

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:48

300 gram op het moment. Daar moet ze het ook de hele winter mee doen. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:50

het is dat ik niet genoeg of dikke dekens heb, anders wist ik het wel :j

mijn geschoren haflinger heeft een zweetdeken, 200 grams en 150 grams deken op.
Mijn welsh kruising een zweetdeken en een 300 gram :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:06

Mijne staat met 200 grams regendeken op. Ze staat overdag buiten, vanaf het donker binnen. Puur op gevoel zou ik haar onder een extra deken zetten =>350 maar toen ik gistermiddag voelde in de vrieskou had ze het heerlijk warm. Vacht op de hals is wel teddy, maar met goede zweetdeken is het probleem zo opgelost. Ik denk ook dat ik rationeel gezien niet meer dan 200 op ga doen en tijdig weer ga afbouwen. Als ik jou was zou ik dus niet verhogen tenzij je paard echt koud voelt en het aan geeft. En let wel, aanmaak van vacht heeft ook te maken met de hoeveelheid licht, zeker niet alleen de kou ;)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 23:09

Op zich voelde ze niet koud aan met haar dikke 300gr deken. Maar haar wintervacht groeide weer aan, en nu is het opgehouden :)
Heb dat ook al meer gehoord, dat de lengte van de dagen e.d. daar ook invloed op zouden hebben. Maar dat zou dan in principe voor ieder paard daar op stal min of meer gelijk moeten zijn, of zou dat ook sterk afhangen van paard tot paard?
Vind dit wel interessant :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:12

Het ene paard is er gevoeliger aan dan het andere. De wintervacht schiet "in actie" zodra de dagen korten, door de korter aantal lichte uren gaat hun systeem vacht aanmaken, dit kan je in de hand houden door een deken op te legen. Lichten op stal langer aan laten helpt ook, net als zorgen dat ze uit de wind staan.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 23:15

Tuurlijk, elk paard verschilt :) Zo had mijn vorig paard altijd een enorm fijne wintervacht ! Bijna niemand kon geloven dat ze zonder deken stond én in een buitenstal én overdag op de wei :) Terwijl haar 'nonkel' (die dus op dezelfde stal en wei stond, ook nooit eerder geschoren werd of nooit een deken had opgehad) een heel fluffy wintervacht had en ook altijd vroeger al vacht begon aan te maken..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:17

Ik heb mijn tink geschoren in een "aangepast jachtmodel". Scheren moest omdat ie zijn warmte met werken niet kwijt kon. Zijn hals is op twee banen na ongeschoren, benen en hoofd, rug en onderkant buik zijn ook ongeschoren. Dus eigenlijk is alleen zijn zijkant van voor naar achteren geschoren. Hij staat momenteel met een 200 grams deken. De hele dag buiten en 's-nachts op stal. Dit lijkt voldoende voor mij paard, ik heb wel een 300 grams klaar liggen voor het geval dat. 300 grams is dan ook het maximum.

Ik vind boven de 300 grams voor een ongeschoren gezond paard wel erg veel.

Soms heb ik het gevoel dat mensen elkaar ook een beetje op lopen te butsen, en dat die paarden daardoor onder veel te warme dekens staan. De buurman staat onder 400 gram, en vacht van mijn paard is dunner, dan doe ik maar 500 gram, bijvoorbeeld. Zonder te controleren of het paard dit wel echt nodig heeft.
Het beste is om, als je het nodig vind om een deken op een ongeschoren paard te leggen, het paard goed in de gaten te houden. Te koud is niet goed, maar te warm lijkt me echt verschrikkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:30

De mijne staat sinds vandaag onder een 300grams, maar dat heb ik opgebouwd vanaf 0 sinds de laatste week van september.
Mijn paard staat in een uitloopstal en eigenlijk altijd buiten.
Ik merkte dat ze het niet zo warm had met die sneeuw dus toch besloten een 300 grams op te doen, hier blijft het overigens bij deze winter. Ze is niet geschoren trouwens :)

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:33

Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben geen dekens op. Alleen mijn 30 jarige, wel met dikkere vacht, maar graatmager, heeft een 300 grams waterdichte deken op. Zij staat wel momenteel op een pensionstal 24 uur buiten maar met inloopstal erbij.
Mijn 2 jarige lag vandaag heerlijk te rollen in de sneeuw :D

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:38

Ons ongeschoren paard staat nu onder een staldeken van 550 gram. Ik wel het idee dat die deken niet zo dik is, het is de Supreme Highliner van Harry's Horse. Een staldeken is ook minder warm dan een waterdichte outdoordeken. Ons paard heeft een heel korte vacht van zichzelf en is nu lekker warm, maar staat er niet onder te zweten. Als het iets warmer wordt dan gaat er een andere deken op (die ik nog wel moet kopen). Ik heb ook nog een Bucas smartex, maar die vind ik nu wel erg dun, die heeft alleen een fleecevoering.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:38

Mijn paardje stond met de kou met 2 dekens op, bij elkaar iets van 700 gram. Morgen wil ik eigenlijk de 200 gram vervangen door alleen een regendeken. Ze staat in een binnenstal, en is ongeschoren. Maar ze heeft een hele dunne vacht en maakt amper wintervacht aan. Ze gaan wel 's ochtends om 7 uur naar buiten.
Ik vond 700 gram eigenlijk wel te veel maar onder haar 500 had ze het nog koud van de week. Maar nu wordt het weer ietsjes warmer dus wil ik er weer 500 van maken.