Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Juut schreef:Heel leuk idee, maar niet de vraag![]()
Op mn werk stonden de pony's in boxen opgesloten kompleet met hangslot omdat 1tje de klip van de deur wist te openen. Vond ik niet zo'n prettig idee, idd met brand in mn achterhoofd. Wel hebben we in die stal een brandmelder die rechstreekse melding naar de brandweer doet en prima werkt (getest en bewezen, wisten niet dat dat ding ook op stof reageerd, en ja, met een zolder boven de stal opruimen komt stof vrij) In de zomer staat het hele spul in een inloopstal, alleen in de winter met alle drek en nattigheid gaan ze s'avonds in boxen om de hoeven te sparen
Mn verzorgpony's hebben een inloopstal, electriciteit is daar zo weg gewerkt dat ze niks kunnen lostrekken, hooi ligt in andere schuur opgeslagen. Verder is die stal naast het huis, horen ze het meteen als de paarden onrustig zijn. En anders reageerd de hond wel
Ibbel schreef:Grootste probleem is niet de elektrische installatie an sich, maar het feit dat pensiongasten een (oude, want thuis een nieuwe en betere) koffiezetter en een minstens even oud kacheltje meenemen naar stal om gezellig na het rijden in de zadelkamer (of hooiopslag) nog even koffie te leuten en op te warmen.
Over dat kacheltje wordt dan ook een deken gelegd om even te drogen, of een paar natte sokken. En als je pech hebt trekt het kacheltje 1600 W, staat er ook een (opnieuw oude) wasmachine om dekjes te wassen 600 W te trekken, én de waterkoker tegelijkertijd 1000 W te verbruiken en is de installatie daar niet op gemaakt. Oh, en vergeet die verrekte stalradio niet, die de godganse dag aanstaat 'voor de paarden', en waar de muizen het snoer van kunnen doorknagen (en anders gaat er wel een keer per ongeluk een emmer water overheen).
Een goed aangelegde electrische installatie (gewoon, voor het licht op stal, en in de bak) veroorzaakt geen kortsluiting. Al die zóói die iedereen ongecontroleerd meebrengt wel.
Iemand die dus gewoon z'n paarden thuis heeft staan en het licht door een installatiebureau (of in ieder geval door een DHZ-er die weet waaar-ie mee bezig is) heeft laten aanleggen, achter een aardlekschakelaar, met een goede aarding áls het fout gaat, hoeft niet bang te zijn.
Als er een goede controle is op een pensionstal waar eigen koffieapparaten, waterkokers, krakkemikkige kacheltjes en radio's binnen paard- of muisbereik niet zijn toegstaan, hoef je ook niet zo bang te zijn.
Kortsluiting veroorzaak je 9 van de 10 keer zelf, door niet te weten waar je mee bezig bent.
Ibbel schreef:Oh, en ik was nog even de nummer-1 reden voor brand op stal vergeten: ROKEN
Áls ik pensionstalling zou aanbieden (wat ik dus maar niet doe), zou de eerste peuk die ik vond reden zijn om de dader (en als die niet opbiechtte de héle handel) per direkt buiten zetten.
Ik weet niet wat dat is, maar íedereen met een paard schijnt te moeten roken, en bij voorkeur in de hooiberg...
Juut schreef:@ ikke; kinderboerderij op instelling voor verstandelijk gehandicapten, alle gebouwen hier hebben zo'n brandalarm
Kendra schreef:(Minstens) twee branden in paardenstallen de afgelopen dagen, met een paar dode paarden. Voor veel mensen, ook voor mij, een horror-scenario waar je niet aan wilt denken. Nu ben ik vorig jaar bezig geweest met een alarmsysteem voor onze stallen, maar dat kostte zoveel geld dat we er van af hebben gezien. Brandmelders op batterijen zou een alternatief zijn - maar dan moet je ze in huis wel kunnen horen. Enfin, tot nu toe dus niks gedaan (wel elektisch gecontroleerd en dat soort dingen), maar begin er nu weer over na te denken. Wie heeft hier wel maatregelen genomen - en hoe bevalt het?
manishdra schreef:Hoever woon je van de stal af? Je hebt namelijk draadloos gekoppelde brandmelders. Als er eentje afgaat gaan ze allemaal af... en als je dus 1 in huis plaatst weet je direct dat het brand in stal (of dat er iemand staat te roken). Maar daarvoor moet je dus niet te ver van de stallen je woonhuis hebben.
Woon je verder dan de afstand waarin de rookmelders werken (ik vond er net eentje met 30 meter) (maar wel op hetzelfde perceel) dan zou je ook voor een met draad gekoppelde brandmelders kunnen gaan en de draad via de grond naar jou huis toe leggen.
Arabesk schreef:je paarden 24/7 buiten zetten met een inloopstal zodat ze zelf kunnen kiezen, misschien een idee?
DubbelDun schreef:Wij hebben de paarden aan huis, hebben een aardlekschakeling, elektriciteit is aangelegd door een kenner en toch heb ik bijna brand gehad.
De aansluiting in een lasdoos (die niet met klemmen zat, maar met draaidoppen) was blijkbaar losgetrild door het zware verkeer en gaan 'jutteren'. De zeer specifieke penetrante geur die hier afkomt (van schroeiende isolatie) viel mij op en ik ben letterlijk mijn neus achterna gegaan. Toen de plek gevonden was en de boel bloot gelegd bleek het dus al behoorlijk aan het schroeien, maar nog te weinig om de aardlek er uit te doen klappen.
Ik ben blij dat dit overdag gebeurde en niet 's nachts !!
Draadloze babyfoon bij een brandmelder lijkt me een goede/simpel te realiseren oplossing.
Arabesk schreef:een aardlekschakelaar klapt eruit als de ingaande stroom niet meer overeenkomt met de uitgaande.
Bij kortsluiting of overbelasting moet een smeltzekering veiligheid bieden.
sprak de natuurkunde docent