Brandveiligheid in de stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Brandveiligheid in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 19:28

(Minstens) twee branden in paardenstallen de afgelopen dagen, met een paar dode paarden. Voor veel mensen, ook voor mij, een horror-scenario waar je niet aan wilt denken. Nu ben ik vorig jaar bezig geweest met een alarmsysteem voor onze stallen, maar dat kostte zoveel geld dat we er van af hebben gezien. Brandmelders op batterijen zou een alternatief zijn - maar dan moet je ze in huis wel kunnen horen. Enfin, tot nu toe dus niks gedaan (wel elektisch gecontroleerd en dat soort dingen), maar begin er nu weer over na te denken. Wie heeft hier wel maatregelen genomen - en hoe bevalt het?

Arabesk

Re: Brandveiligheid in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:48

je paarden 24/7 buiten zetten met een inloopstal zodat ze zelf kunnen kiezen, misschien een idee?
:)*

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:56

Heel leuk idee, maar niet de vraag ;)

Op mn werk stonden de pony's in boxen opgesloten kompleet met hangslot omdat 1tje de klip van de deur wist te openen. Vond ik niet zo'n prettig idee, idd met brand in mn achterhoofd. Wel hebben we in die stal een brandmelder die rechstreekse melding naar de brandweer doet en prima werkt (getest en bewezen, wisten niet dat dat ding ook op stof reageerd, en ja, met een zolder boven de stal opruimen komt stof vrij) In de zomer staat het hele spul in een inloopstal, alleen in de winter met alle drek en nattigheid gaan ze s'avonds in boxen om de hoeven te sparen

Mn verzorgpony's hebben een inloopstal, electriciteit is daar zo weg gewerkt dat ze niks kunnen lostrekken, hooi ligt in andere schuur opgeslagen. Verder is die stal naast het huis, horen ze het meteen als de paarden onrustig zijn. En anders reageerd de hond wel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:16

Grootste probleem is niet de elektrische installatie an sich, maar het feit dat pensiongasten een (oude, want thuis een nieuwe en betere) koffiezetter en een minstens even oud kacheltje meenemen naar stal om gezellig na het rijden in de zadelkamer (of hooiopslag) nog even koffie te leuten en op te warmen.
Over dat kacheltje wordt dan ook een deken gelegd om even te drogen, of een paar natte sokken. En als je pech hebt trekt het kacheltje 1600 W, staat er ook een (opnieuw oude) wasmachine om dekjes te wassen 600 W te trekken, én de waterkoker tegelijkertijd 1000 W te verbruiken en is de installatie daar niet op gemaakt. Oh, en vergeet die verrekte stalradio niet, die de godganse dag aanstaat 'voor de paarden', en waar de muizen het snoer van kunnen doorknagen (en anders gaat er wel een keer per ongeluk een emmer water overheen).

Een goed aangelegde electrische installatie (gewoon, voor het licht op stal, en in de bak) veroorzaakt geen kortsluiting. Al die zóói die iedereen ongecontroleerd meebrengt wel.

Iemand die dus gewoon z'n paarden thuis heeft staan en het licht door een installatiebureau (of in ieder geval door een DHZ-er die weet waaar-ie mee bezig is) heeft laten aanleggen, achter een aardlekschakelaar, met een goede aarding áls het fout gaat, hoeft niet bang te zijn.
Als er een goede controle is op een pensionstal waar eigen koffieapparaten, waterkokers, krakkemikkige kacheltjes en radio's binnen paard- of muisbereik niet zijn toegstaan, hoef je ook niet zo bang te zijn.

Kortsluiting veroorzaak je 9 van de 10 keer zelf, door niet te weten waar je mee bezig bent.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:44

Staldeur open laten staan zodat de paarden naar buiten kunnen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:08

Juut schreef:
Heel leuk idee, maar niet de vraag ;)

Op mn werk stonden de pony's in boxen opgesloten kompleet met hangslot omdat 1tje de klip van de deur wist te openen. Vond ik niet zo'n prettig idee, idd met brand in mn achterhoofd. Wel hebben we in die stal een brandmelder die rechstreekse melding naar de brandweer doet en prima werkt (getest en bewezen, wisten niet dat dat ding ook op stof reageerd, en ja, met een zolder boven de stal opruimen komt stof vrij) In de zomer staat het hele spul in een inloopstal, alleen in de winter met alle drek en nattigheid gaan ze s'avonds in boxen om de hoeven te sparen

Mn verzorgpony's hebben een inloopstal, electriciteit is daar zo weg gewerkt dat ze niks kunnen lostrekken, hooi ligt in andere schuur opgeslagen. Verder is die stal naast het huis, horen ze het meteen als de paarden onrustig zijn. En anders reageerd de hond wel

Zo, jouw baas is ook niet bang voor een beetje investering; direkte doormelding, dus gekeurde installatie, toe maar.........

Ibbel schreef:
Grootste probleem is niet de elektrische installatie an sich, maar het feit dat pensiongasten een (oude, want thuis een nieuwe en betere) koffiezetter en een minstens even oud kacheltje meenemen naar stal om gezellig na het rijden in de zadelkamer (of hooiopslag) nog even koffie te leuten en op te warmen.
Over dat kacheltje wordt dan ook een deken gelegd om even te drogen, of een paar natte sokken. En als je pech hebt trekt het kacheltje 1600 W, staat er ook een (opnieuw oude) wasmachine om dekjes te wassen 600 W te trekken, én de waterkoker tegelijkertijd 1000 W te verbruiken en is de installatie daar niet op gemaakt. Oh, en vergeet die verrekte stalradio niet, die de godganse dag aanstaat 'voor de paarden', en waar de muizen het snoer van kunnen doorknagen (en anders gaat er wel een keer per ongeluk een emmer water overheen).

Een goed aangelegde electrische installatie (gewoon, voor het licht op stal, en in de bak) veroorzaakt geen kortsluiting. Al die zóói die iedereen ongecontroleerd meebrengt wel.

Iemand die dus gewoon z'n paarden thuis heeft staan en het licht door een installatiebureau (of in ieder geval door een DHZ-er die weet waaar-ie mee bezig is) heeft laten aanleggen, achter een aardlekschakelaar, met een goede aarding áls het fout gaat, hoeft niet bang te zijn.
Als er een goede controle is op een pensionstal waar eigen koffieapparaten, waterkokers, krakkemikkige kacheltjes en radio's binnen paard- of muisbereik niet zijn toegstaan, hoef je ook niet zo bang te zijn.

Kortsluiting veroorzaak je 9 van de 10 keer zelf, door niet te weten waar je mee bezig bent.

Bovendien is kortsluiting geen oorzaak; alle berichten ten spijt.

Juist de beschreven overbelasting (1600+600+1000=3200W) kan bij een slecht aangelegde installatie wel voor problemen zorgen, al is het vaker dat paar (sythetische) sokken dat de brand veroorzaakt omdat die domweg te heet gestookt worden. Beetje fatsoenlijk aangelegde installatie heeft namelijk geen probleem met een overbelasting tot 4000W.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:26

Oh, en ik was nog even de nummer-1 reden voor brand op stal vergeten: ROKEN

Áls ik pensionstalling zou aanbieden (wat ik dus maar niet doe), zou de eerste peuk die ik vond reden zijn om de dader (en als die niet opbiechtte de héle handel) per direkt buiten zetten.
Ik weet niet wat dat is, maar íedereen met een paard schijnt te moeten roken, en bij voorkeur in de hooiberg...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:37

@ ikke; kinderboerderij op instelling voor verstandelijk gehandicapten, alle gebouwen hier hebben zo'n brandalarm ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:39

Ibbel schreef:
Oh, en ik was nog even de nummer-1 reden voor brand op stal vergeten: ROKEN

Áls ik pensionstalling zou aanbieden (wat ik dus maar niet doe), zou de eerste peuk die ik vond reden zijn om de dader (en als die niet opbiechtte de héle handel) per direkt buiten zetten.
Ik weet niet wat dat is, maar íedereen met een paard schijnt te moeten roken, en bij voorkeur in de hooiberg...

Dat, of een afgeleide daarvan is naar alle waarschijnlijkheid DE nr 1 reden waarom de boel affikt.
De meesta cafe's brandden af tussen 4.00 en 5.00 u. Waarom? Wel, heel simpel, een smeulende peuk in een niet geleegde afvalbak, die de rest in de fik zet. Waarom anders denk je dat cafe's op een zeker moment alleen speciale afvalbakjes voor rookwaar mochten gebruiken.
Er bestaat zelfs een dokumantaire op Discovery waarbij de brandweer beweerde dat kortsluiting de oorzaak was (dat valt niet aan te tonen, maar zo slim zijn ze nog niet) en vervolgens bleek uit de film van de bewakingscamera (die de brand wonderwel had overleeft) dat een geleegde asbak in een prullenbak de brand veroorzaakte!

Juut schreef:
@ ikke; kinderboerderij op instelling voor verstandelijk gehandicapten, alle gebouwen hier hebben zo'n brandalarm ;)

Yep, daar is dat zelfs verplicht!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:57

Kendra schreef:
(Minstens) twee branden in paardenstallen de afgelopen dagen, met een paar dode paarden. Voor veel mensen, ook voor mij, een horror-scenario waar je niet aan wilt denken. Nu ben ik vorig jaar bezig geweest met een alarmsysteem voor onze stallen, maar dat kostte zoveel geld dat we er van af hebben gezien. Brandmelders op batterijen zou een alternatief zijn - maar dan moet je ze in huis wel kunnen horen. Enfin, tot nu toe dus niks gedaan (wel elektisch gecontroleerd en dat soort dingen), maar begin er nu weer over na te denken. Wie heeft hier wel maatregelen genomen - en hoe bevalt het?

Als je stal vlak bij je huis staat en je er stroom hebt, zou je naast die batterij brandmelders een babyfoon kunnen overwegen :)*
Dan hoor je ze zeker. Bij onzebabyfoon kun je ook het geluid uit zetten en als er dan veel herrie is (baby krijst) gaat hij piepen. Dus danhoor je normale geluiden niet, maar als er iets mis is, wordt je wel gewaarschuwd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:13

Hoever woon je van de stal af? Je hebt namelijk draadloos gekoppelde brandmelders. Als er eentje afgaat gaan ze allemaal af... en als je dus 1 in huis plaatst weet je direct dat het brand in stal (of dat er iemand staat te roken). Maar daarvoor moet je dus niet te ver van de stallen je woonhuis hebben.

Woon je verder dan de afstand waarin de rookmelders werken (ik vond er net eentje met 30 meter) (maar wel op hetzelfde perceel) dan zou je ook voor een met draad gekoppelde brandmelders kunnen gaan en de draad via de grond naar jou huis toe leggen.

Je bent dan in ieder geval wakker als er iets aan de hand is :P alleen moet je dan denk ik eerst achterkomen of het in huis is of in de stallen (en als het in huis brand gaan de rookmelders in de stallen ook af) Het is natuurlijk ook niet onverstandig rookmelders in huis te plaatsen.

Als je te maken hebt met pensiongasten en je bent bang voor de situaties die Ibbel beschrijft, dan kun je er natuurlijk voor kiezen om de keuken/zadelruimte met zithoek of wat voor ruimte dan ook die je hebt, af te scheiden van de stallingen door een brandwerende scheiding. Hoe ingewikkeld dat is, is afhankelijk van de situatie (bestaande materialen, leidingen door de wand, situatie in het geheel ect), maar het kan je wel extra tijd geven voor de redding van de paarden.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:19

interessant onderwerp, iets waar ik dagelijks aan denk 'nog te moeten doen'.
Hebben jullie trouwens wel brandblussers op stal? Tot nu toe ben ik ze eigenlijk nog
nergens tegen gekomen behalve in een kantine. Toch raadzaam om er enkele op te
hangen, zoals bij de stro opslag, kantine, zadelkamer en bij in/uitgangen.

Ik lees gezellig mee, want melders die afgaan na het opstrooien is niet heel handig :Y)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:35

Als je brandblussers neemt, koop ze van 6 of 9 kilo (of nog groter, maar ze moeten ook handzaam blijven). Anders heb je er heel weinig aan. En natuurlijk elke 2 jaar laten controleren anders heb je ze nodig en zit er bijvoorbeeld geen druk meer op.

Maar als de brand al flink aan de gang is, heb je er weinig aan. Brandblusser zijn vooral handig als je de brand direct of bijna direct opmerkt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:41

manishdra schreef:
Hoever woon je van de stal af? Je hebt namelijk draadloos gekoppelde brandmelders. Als er eentje afgaat gaan ze allemaal af... en als je dus 1 in huis plaatst weet je direct dat het brand in stal (of dat er iemand staat te roken). Maar daarvoor moet je dus niet te ver van de stallen je woonhuis hebben.
Woon je verder dan de afstand waarin de rookmelders werken (ik vond er net eentje met 30 meter) (maar wel op hetzelfde perceel) dan zou je ook voor een met draad gekoppelde brandmelders kunnen gaan en de draad via de grond naar jou huis toe leggen.

Met 30 m moeten wij een heel eind komen, waar vond je die? En hoe lang gaan de batterijen mee, en vooral: hoe weet je dat ze leeg zijn?
Brandblussers hebben wij wel, die worden iedere 2 jaar door de verzekering gecontroleerd, da's gratis volgens mij. Doet me er aan denken dat ik weer eens aan mijn man moet vragen uit te leggen hoe ze werken, dat vergeet ik iedere keer. Zou toch wel erg knullig zijn als...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:54

ik ben al jaren angstig dat er brand uitbreekt bij de paarden

zoals hierboven al staat deuren open laten staan gaat niet werken. paarden zullen in angstsituatie terug de stal ingaan omdat die veilig is.(broertje zit bij brandweer hun leren dus ook op oefening staldeur terug dicht te doen als paard eruit is)

helaas woon ik eindje van stal af (2,2km) maar er zijn wel 2 woonhuizen die zicht hebben op de stallen maarja snachts ga je niet altijd uit het raam hangen.
elektra is allemaal keurig aangelegt bij ons maar tot 2 jaar geleden heeft er een carnavalsbouwclub gezeten tja hoop slijpen en lassen al zat er een 20 meter tussen hun hut en mn stallen toch ben je niet op je gemak.
nu zijn ze in het hok wat aan mijn stallen grenst een auto aant opknappen gaat er ook wel eens een houtkachel aan enz. ik blijf dan net zo lang op stal tot die kachel helemaal uit is. vertrouw dat voor geen meter.
verder zal er ook nog een keer een camerasysteem komen te hangen zodat ik thuis of waar dan ook kan controleren hoe het op stal is. is ook makkelijk

wat wij verder ook al hebben meegemaakt is broei in het hooi en stro. tja wordt je ook niet vrolijk van dus sla die 2 dingen ver weg van je stal op. stro was al zo heet dat we het amper konden vastpakken en dan moet je eens met de hand 2 grote balen uit elkaar trekken. nu ook overgegaan op vlas en kleine pakjes hooi. toch hoop minder risico op broei.

en idd zorg dat je brandblussers hebt op stal. wij hebben er op verschillende plekken een aantal staan. hebben eerst ook nog brandslag gehad maar die hing in de hut van de carnavalsclub.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:01

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:26

Arabesk schreef:
je paarden 24/7 buiten zetten met een inloopstal zodat ze zelf kunnen kiezen, misschien een idee?
:)*

Dit is één van de redenen dat ik mijn paarden buiten heb staan. Naast dat ze het gewend zijn.
Jaren geleden brak er brand uit in de kantine van de manege. Nou dat was schrikken hoor! Gelukkig niet de stallen.
Maar elke keer als ik weer hoor dat een stal/ schuur met dieren in brand staat dan ben ik enorm blij dat die van mij lekker buiten staan. Brand is mijn grootste angst op stal... zeker als er maar één uitgang is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:46

Wij hebben de paarden aan huis, hebben een aardlekschakeling, elektriciteit is aangelegd door een kenner en toch heb ik bijna brand gehad.
De aansluiting in een lasdoos (die niet met klemmen zat, maar met draaidoppen) was blijkbaar losgetrild door het zware verkeer en gaan 'jutteren'. De zeer specifieke penetrante geur die hier afkomt (van schroeiende isolatie) viel mij op en ik ben letterlijk mijn neus achterna gegaan. Toen de plek gevonden was en de boel bloot gelegd bleek het dus al behoorlijk aan het schroeien, maar nog te weinig om de aardlek er uit te doen klappen.
Ik ben blij dat dit overdag gebeurde en niet 's nachts !!

Draadloze babyfoon bij een brandmelder lijkt me een goede/simpel te realiseren oplossing.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:01

DubbelDun schreef:
Wij hebben de paarden aan huis, hebben een aardlekschakeling, elektriciteit is aangelegd door een kenner en toch heb ik bijna brand gehad.
De aansluiting in een lasdoos (die niet met klemmen zat, maar met draaidoppen) was blijkbaar losgetrild door het zware verkeer en gaan 'jutteren'. De zeer specifieke penetrante geur die hier afkomt (van schroeiende isolatie) viel mij op en ik ben letterlijk mijn neus achterna gegaan. Toen de plek gevonden was en de boel bloot gelegd bleek het dus al behoorlijk aan het schroeien, maar nog te weinig om de aardlek er uit te doen klappen.
Ik ben blij dat dit overdag gebeurde en niet 's nachts !!

Draadloze babyfoon bij een brandmelder lijkt me een goede/simpel te realiseren oplossing.

Daar was die aardlek ook nooit van uitgesprongen!! Vals gevoel van veiligheid!

Bovendien trek ik de vakkundigheid van je installateur in twijfel, zo'n lasdop kan vrijwel niet lostrillen, mits goed aangelegd. Je hebt namelijk een flinke tang nodig om de veer van de draad af te krijgen. Bovendien moet de draad van zichzelf al zo stevig zitten dat de boel er niet van loskomt. Enige punt kan dan nog oxidatie van de veer zijn, maar dan is die installatie al ettelijke jaren oud.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:14

een aardlekschakelaar klapt eruit als de ingaande stroom niet meer overeenkomt met de uitgaande.

Bij kortsluiting of overbelasting moet een smeltzekering veiligheid bieden.

sprak de natuurkunde docent :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:27

Arabesk schreef:
een aardlekschakelaar klapt eruit als de ingaande stroom niet meer overeenkomt met de uitgaande.

Bij kortsluiting of overbelasting moet een smeltzekering veiligheid bieden.

sprak de natuurkunde docent :+

Het zou een alamatje (ABB) kunnen zijn (gecombineerde aardlek/installatieautomaat). In dat uitzonderlijke geval gaat je verhaal niet op (je weet wel, regels en uitzonderingen en zo :D ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:01

Wij hebben een kast met drukknoppen (geen losse stoppen dus) en een aardlek die over die knoppen heen gaat.
Tja, de hele boel heeft hier 10 jaar prima gedraaid zonder problemen en ineens was er dus die lucht. Ik denk dat als een draad niet goed in de veer gezeten had dat ie dan wel eerder los gegaan was.