Bovenstaande is niet bedoeld als oh wat zijn wij goed voor onze paarden maar om het contrast te schetsen met de paarden waar ik dit topic voor open. Ik vind namelijk dat wij onze paarden normaal verzorgen in de winter. En natuurlijk gaat iedereen anders met z'n paarden om. Misschien moet ik me er ook niet mee bemoeien. Maar ik maak me zorgen om de paarden die bij de buren van onze stalbaas staan. Zijn ook drie paarden, ook in pension en allemaal in bezit van 1 eigenaar (een gezin) Er staan een D-pony en een draver, allebei ruinen, en sinds een paar weken hebben ze er ook een warmbloed bij. Op dat erf zijn trouwens ook wat weitjes die worden verhuurd aan iemand die er schaapjes op houdt.
Nu het probleem: de paarden die bij de buren staan hebben honger! Als in: ze vreten over het hekje heen van onze mesthoop. Hun weide grenst voor een deel aan onze wei/paddock en voor een deel aan onze mesthoop. De erfafscheiding is ongeveer 1 tot 1,20 meter hoog en is gemaakt van gaas en draad. Vooral de draver, maar ook de warmbloed zien we regelmatig over het hekje leunen, ze vreten ons vuile stro. Dat hierdoor de palen van de afscheiding worden ontwricht is niet eens het grootste probleem. Het punt is dat die paarden overduidelijk honger hebben! Ze staan op gras, maar daar zit nu niets meer in aan voedingswaarde en ligt bovendien onder een laag sneeuw. 's Ochtends krijgen ze een plukje (1 a 2 plakken van een klein baaltje, zo te zien) hooi of kuil? voor 3 paarden. Of ze 's avonds ook wat krijgen weet ik niet, ik ben er niet iedere avond en op de avonden dat ik op onze wei voer heb ik nooit hooi zien liggen in de wei van de paarden bij de buren. Als ze ook in de avonden krijgen is dat natuurlijk ook meteen schoon op, misschien wel dat ik het daarom nooit gezien heb.
Iemand van onze wei had al eens opgemerkt tegen die mensen dat onze paarden steeds over ons hek leunen en van de mestvaalt eten en of ze niet wat meer voer moesten hebben? Gewoon op een normale manier. Reactie: waar ze zich mee bemoeide

Probleem is dat die paarden (de pony en de draver) eerst op onze wei stonden. Nadat onze stalbaas ze van het erf had getrapt zijn ze naar de buren gegaan, kort daarna is mijn paard naar wat nu "zijn" weitje is verhuisd. Maar door deze voorgeschiedenis durf ik ze ook niet goed aan te spreken. Weliswaar is eea gebeurd voordat mijn paard en ik er waren maar ik heb geen zin in een politieke rel

Wat kan ik nou doen? Die mensen aanspreken is geen optie, de verzorging wordt gedaan door de puberdochters en gezien de reactie die mijn weidegenoot kreeg heeft het denk ik heel weinig zin. DB bellen? Ze hébben hooi dus ja... vanmiddag zag ik dat de draver en de pony ook twee dekens op hebben. Maar ze hebben gewoon zo'n honger, kan het niet aanzien. Wie o wie heeft er een idee?