De paarden bij de buren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

De paarden bij de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 19:22

Mijn paard staat in pension bij een particulier en deelt zijn paddock en schuilhok (en in de zomer ook de wei) met twee andere paarden. Ze staan 24/7/365 buiten. Het zijn drie jonge/jongmiddelbare, sociale ruinen in een vaste groep die lekker lopen te beesten met elkaar :D en met glinsterende ogen en gespitste oren opkijken wie eraan komt wanneer je bij het hek heeeeeeee jongens! roept. Gewoon gezonde winterpaarden dus. Vanmiddag heb ik nog even gevoeld, en bij mijn IJslander, die van de zomer kogelrond was, kan ik nog steeds de ribben niet voelen. Hij is wel afgevallen de afgelopen weken, laat 'm maar lekker stoken want er mag best wat af ;) Twee keer per dag krijgen ze met z'n drieën twee plakken van een grote baal hooi, denk dat die baal rond de 100 kilo zal wegen (voorheen 2 x 6 plakken van een klein baaltje, de kleine baaltjes van onze hooiboer zijn nu op) Het hooi is van een vaste leverancier, we zijn tevreden over de kwaliteit en de paarden lusten het graag.

Bovenstaande is niet bedoeld als oh wat zijn wij goed voor onze paarden maar om het contrast te schetsen met de paarden waar ik dit topic voor open. Ik vind namelijk dat wij onze paarden normaal verzorgen in de winter. En natuurlijk gaat iedereen anders met z'n paarden om. Misschien moet ik me er ook niet mee bemoeien. Maar ik maak me zorgen om de paarden die bij de buren van onze stalbaas staan. Zijn ook drie paarden, ook in pension en allemaal in bezit van 1 eigenaar (een gezin) Er staan een D-pony en een draver, allebei ruinen, en sinds een paar weken hebben ze er ook een warmbloed bij. Op dat erf zijn trouwens ook wat weitjes die worden verhuurd aan iemand die er schaapjes op houdt.

Nu het probleem: de paarden die bij de buren staan hebben honger! Als in: ze vreten over het hekje heen van onze mesthoop. Hun weide grenst voor een deel aan onze wei/paddock en voor een deel aan onze mesthoop. De erfafscheiding is ongeveer 1 tot 1,20 meter hoog en is gemaakt van gaas en draad. Vooral de draver, maar ook de warmbloed zien we regelmatig over het hekje leunen, ze vreten ons vuile stro. Dat hierdoor de palen van de afscheiding worden ontwricht is niet eens het grootste probleem. Het punt is dat die paarden overduidelijk honger hebben! Ze staan op gras, maar daar zit nu niets meer in aan voedingswaarde en ligt bovendien onder een laag sneeuw. 's Ochtends krijgen ze een plukje (1 a 2 plakken van een klein baaltje, zo te zien) hooi of kuil? voor 3 paarden. Of ze 's avonds ook wat krijgen weet ik niet, ik ben er niet iedere avond en op de avonden dat ik op onze wei voer heb ik nooit hooi zien liggen in de wei van de paarden bij de buren. Als ze ook in de avonden krijgen is dat natuurlijk ook meteen schoon op, misschien wel dat ik het daarom nooit gezien heb.

Iemand van onze wei had al eens opgemerkt tegen die mensen dat onze paarden steeds over ons hek leunen en van de mestvaalt eten en of ze niet wat meer voer moesten hebben? Gewoon op een normale manier. Reactie: waar ze zich mee bemoeide -O- De man van de schaapjes had al eens wat kuil over het hekje gegooid, voer van zijn eigen dieren dus. Weliswaar kuil (niet superdroog maar ook niet van dat natte zuurkoolspul voor koeien) maar beter dan niets. Daar waren die mensen van die paarden erg kwaad om geworden.

Probleem is dat die paarden (de pony en de draver) eerst op onze wei stonden. Nadat onze stalbaas ze van het erf had getrapt zijn ze naar de buren gegaan, kort daarna is mijn paard naar wat nu "zijn" weitje is verhuisd. Maar door deze voorgeschiedenis durf ik ze ook niet goed aan te spreken. Weliswaar is eea gebeurd voordat mijn paard en ik er waren maar ik heb geen zin in een politieke rel := Tegelijkertijd wil ik ook niet steeds die paarden zo zien, ze zien er niet alert uit, gewoon steeds zo suffig, in spaarstand. En het contrast met onze paarden doet pijn aan mijn hart ;(

Wat kan ik nou doen? Die mensen aanspreken is geen optie, de verzorging wordt gedaan door de puberdochters en gezien de reactie die mijn weidegenoot kreeg heeft het denk ik heel weinig zin. DB bellen? Ze hébben hooi dus ja... vanmiddag zag ik dat de draver en de pony ook twee dekens op hebben. Maar ze hebben gewoon zo'n honger, kan het niet aanzien. Wie o wie heeft er een idee?

joyce B

Re: De paarden bij de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:30

ik denk dat wanneer je er niet persoonlijk heen durft te gaan en anoniem wilt blijven, je toch het beste de dierenbescherming kunt bellen en vertellen wat je hebt gezien. Dat die paarden bij jullie het vuile stro van de mesthoop eten omdat ze honger hebben en erg weinig bijgevoerd krijgen ondanks de sneeuw en vorst.

Andere optie is dat iemand de buren persoonlijk aan gaat spreken.
Helaas kun je niet onder de deken kijken hoe mager de paarden al zijn.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:38

Wat een lastige situatie..
Ik zou ook de dierenbescherming bellen, ik weet niet of ze iets kunnen doen maar dan heb je het in ieder geval gemeld.
Ik zou die mensen wel proberen aan te spreken, ook al krijg je dan een grote mond.
Misschien als ze het nog eens horen van iemand anders dat dan hun ogen open gaan?
Al is het maar dat ze extra gaan voeren zodat jullie niet meer "zeuren" ;-)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:46

Moeilijke situatie... Kun je niet eens informeren bij hun stalbaas?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:42

kaetifeng schreef:
Moeilijke situatie... Kun je niet eens informeren bij hun stalbaas?

Dat laatste bedacht ik me gisteren ook. Ik weet wel van wie die wei is (woont ernaast) Zo heel goed ken ik hem niet, ik weet niet of ik wel durf aan te bellen :o Maar hij zal het vast ook niet fijn vinden dat zijn huurders het hekje slopen en lijkt me toch ook dat je geen uitgehongerde paarden op je erf wil.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:46

Zou je er niet met zijn allen heen kunne ook de man van de schaapjes er bij.
Misschien gaan ze dan wel denken nou zo veel mensen vinden het erg laten we ze maar meer voeren.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:47

Zie je de rbben bij die paarden duidelijk?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:48

apple01 schreef:
Zie je de rbben bij die paarden duidelijk?

Ze hebben dekens op. Ze zien er gewoon heel sloom en duf uit. Alsof ze in spaarstand staan. Totaal niet actief. Onze paarden keten heel wat af en die ernaast zijn een stuk slomer. De draver stond van de week vlak langs het hekje, wat voor zich uit te staren. Zijn ogen stonden zo dof :(:) En niet dat ze nou omvallen ofzo, maar ze doen gewoon niks. Alleen maar wat staan. Voor zover ik zie dan.

Vordur: ja zou kunnen... zit te denken: van ons trekken ze zich overduidelijk niks aan. Maar wie weet wel van hun stalbaas + de man van de schaapjes samen? Die zijn allebei zo ergens in de 50 schat ik. Die meiden zijn maar een paar jaar jonger dan wij dus wie weet dat twee volwassen kerels meer effect heeft op die pubers?
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-12-10 14:52, in het totaal 3 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:48

Ik zal zelf er niet naar toe gaan en dan ook de db bellen want dan weten ze al wie het heeft gedaan. Dan krijg je helemaal een rel. Misschien de stalbaas maar ik denk beter alleen de db en als dat niet helpt toch de stalbaas informeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:51

Ehm LisaFaded wat bedoel je nou?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:51

Stalbaas zou ik het sowieso tegen zeggen, neem aan dat die dan toch wel actie gaat ondernemen? Wie wilt er nou paarden met honger hebben staan. :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:53

Precies. Kan me voorstellen dat de schaapjesmeneer het er ook al met hem over heeft gehad, en dat hij dan wellicht gaat nadenken als wij er ook mee komen. En als dat niks oplevert dan toch maar de DB, denk ik...

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:55

Voor de minste problemen. Gooi een plakje op de mesthoop!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 15:13

Ja want ons hooi is gratis :roll:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:15

Het moeilijke is:
Als die paarden niet te dun zijn kun je niks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 15:27

Kunnen we dus niet zien. Ze zijn alleen lusteloos en ze slopen het hek.

:)* mijn stalbaas op zijn buurman af sturen ivm hekje?

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:55

En die paarden staan `s nachts ook buiten ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:07

hestejente schreef:
Kunnen we dus niet zien. Ze zijn alleen lusteloos en ze slopen het hek.

:)* mijn stalbaas op zijn buurman af sturen ivm hekje?

ja en laat hij het meteen hebben over de oorzaak van het hekslopen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:27

Precies Garny ;)

Dionnevdkaal schreef:
En die paarden staan `s nachts ook buiten ?

Ja. Die mensen hebben 2 stallen aan huis (een paar honderd meter verderop) maar nu ze 3 paarden hebben laten ze ze op het land staan 's nachts (dat ik weet) Wel hebben ze een container om te schuilen.

Vorig jaar werden pony & draver iedere avond opgehaald, en na een nachtje op stal kwamen ze 's ochtends weer terug.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:30

Dan worden ze ook niet binnen gevoerd dus.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:43

ik moet zeggen, mijn paardje staat ook dag en nacht buiten, en heeft onbeperkt beschikking over hooi... maar ook die loopt niet te dollen buiten nu... die staat ook rustig te suffen heel de dag... terwijl mijn paardje toch wel een felle is...
dat mijn paard heel de dag staat te luimen dat wil niet per definitie zeggen dat ze niet goed verzorgd worden... ook mijn paard eet voor de lol wel eens de deur half op, of een weidepaal... en jatte ook mais bij de buurman van het land af (lees: twee complete rijen mais tot bijna de grond toe afgebeten, terwijl wij een hek hebben van 160 hoog!) maar mijn paard is netjes op gewicht, krijgt goede kwaliteit hooi, en is echt niet te dun!

wat ik hiermee wil zeggen:
stap toch maar op die mensen af, de toon waarop iets gebracht word kan al veel verschil maken.
ik zou gewoon netjes vriendelijk vertellen, dat je iets dwars zit.
Dat je het vermoeden hebt dat de paarden wel eens honger zouden kunnen hebben, en of zij anders een verklaring hebben voor het feit dat hun paarden van jullie mest eten...
en of je anders eens zou mogen kijken bij de beestjes... maak gewoon eens gezellig een praatje, dat moet toch kunnen?
alles op een vriendelijke toon, dan kan ik me haast niet voorstellen dat je echt een grote mond terug krijgt.

ik zou liever hebben dat iemand naar mij toe komt, en me verteld wat hen zorgen baart, dan dat ze eerst het vermoeden neerleggen bij de hele buurt... tot het eindelijk met een heel ander (en vaak agressiever) verhaal bij mij terecht komt...

veel succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:12

Ja, dat zou ideaal zijn keshia. Heb je nog tips hoe ik iemand die mensen die hallo over het hekje zeggen volledig negeert kan benaderen? De oudste van die meiden is niet aanspreekbaar. De ouders zie ik zelden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:14

Tsjah ik ben het met Keshia eens.
Die van mij krijgen meer dan genoeg hooi en zijn ook niet extreem actief deze dagen.
Oke die van mij gaan neit het vuile stro tussen de mesthoop uit peuteren, dus dat zegt toch wel een beetje dat ze te weinig eten krijgen.
Maar ik zou toch proberen om op een normale manier met hun te praten. Dat je je afvraagd waarom ze jou mesthoop opeten, dat dat ook qus gezondheid niet goed voor ze is ivm met bacteriën. Of ze hun paarden wel genoeg hooi voeren in deze koude dagen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:14

'Zal ik de mest over de omheining kiepen, dan moeten je paarden toch al niet meer duwen' is te grof zeker..
Lastig probleem, kan je aan de hals van de paarden niet zien hoe mager ze zijn of is dat ook toegedekt? Staan ze mss stil omdat ze koud hebben (te weinig deken en te weinig ruwvoer) ?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:16

Als je iemand ziet lopen daar, dan roep je gewoon: Mag ik even wat vragen?
Dan kunnen ze je prakrisch niet negeren/