ondergrond stal met koud weer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

ondergrond stal met koud weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:32

wat ik me al een tijdje afvraag is wat nu warmer is voor je paardje met dit koude weer:
(situatie: stallen in kleine schuur, ponys staan op tegels zonder isolatie op de grond, mn ponys liggen vaak op de grond te slapen op stal )

1: de mest verwijderen uit stal, de stal recht trekken en goed opstrooien met dus een onderlaag die
aangestampt is en zich steeds opstapeld (soort oppotten ) en 1x per week de stal goed schoon.

2: elke dag echt alle natte plekken eruit en goed opstrooien en elke dag de stal goed schoon

vaak als ik alles goed schoon houd staan mn ponys smorgens op de tegels met al het stro naar
de zijkanten verspreid, maak ik niet alles super schoon en houd ik een onder laagje staan ze altijd nog gewoon op het stro ipv op de koude tegels

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:35

ik mest wel gewoon alle dagen uit en ze staat gewoon tot aan haar buik in t stro :D maar met mijn haf lukte dat niet omdat die al t stro opvrat dus dat was ook altijd lastig

RRteam

Re: ondergrond stal met koud weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:37

wij mesten met deze kouw niet elke dag
wij doen de drollen er uit en dan gelijk maken en dan gewoon dikke laag stro er over heen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:57

optie 1 is momenteel warmer

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:00

Warm is niet echt belangrijk,schoon wel.
Ik ben bang voor ammoniak en mest dus iedere dag goed,heb ervaring met een hoester...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:02

Ik doe optie 1 momenteel, omdat dit meer wartme vast houdt.
Haal wel elke dag de drollen eruit, en trek de rest allemaal vanaf de kantjes naar het midden toe. Zodat er in het midden 1 grote hoop ligt en de buiten kantjes helemaal kaal zijn.
Dit omdat ze als ze rondjes draaien in de stal ze het stro vanzelf weer naar buiten lopen.
1 keer in de twee weken haal ik de ergste natte zooi eruit. en dan gooi ik er eteen 2 grote plakken stro bij. Verder kijk ik het in die twee weken aan hoe het met het stro gaat. Soms gooi ik er een half plakje bij, soms na een week een hele plak. verschilt een beetje hoveel ie geplast heeft.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:04

marieminime schreef:
wat ik me al een tijdje afvraag is wat nu warmer is voor je paardje met dit koude weer:
(situatie: stallen in kleine schuur, ponys staan op tegels zonder isolatie op de grond, mn ponys liggen vaak op de grond te slapen op stal )

1: de mest verwijderen uit stal, de stal recht trekken en goed opstrooien met dus een onderlaag die
aangestampt is en zich steeds opstapeld (soort oppotten ) en 1x per week de stal goed schoon.

2: elke dag echt alle natte plekken eruit en goed opstrooien en elke dag de stal goed schoon

vaak als ik alles goed schoon houd staan mn ponys smorgens op de tegels met al het stro naar
de zijkanten verspreid, maak ik niet alles super schoon en houd ik een onder laagje staan ze altijd nog gewoon op het stro ipv op de koude tegels

ik doe de 2e optie, maar mijn paard die pist gewoon echt heel haar stal vol en vreet het verse stro op, dus ik kan gewoon bijna niet anders. het beste is denk ik optie 2

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:05

Wij mesten elke dag, en dan ook echt alles wat vies of nat is gaat eruit.
als ik ergens een hekel aan heb is een soort van potstallen, is inderdaad warmer maar slecht vor de hoeven en de stal blijft er meestal ook natter van.

Gewoon elke dag mesten en goed opstrooien

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:12

ik heb gehakseld strooisel (nu hennepstrooisel) en dat maakt een laag zonder dat de laag al echt nat is of gaat stinken. Dat vind ik fijner dan oppotten met normaal stro. Je zou kunnen overwegen om onder je stro iets te leggen dat goed vocht opneemt en een koek vormt en dan daarboven nog een laag stro.Dan blijft het ook beter liggen en heb je toch een droge stal.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 18:58

onderlaag is eerst zaagsel en dan stro :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:14

Wij hebben eerst een laag vlas liggen en daarover heen stro.
Mest halen we er iedere dag uit. Natte plekken afhankelijk hoe nat...
Wel iedere dag schoon stro erbij (schone wat voorin ligt naar achteren evt aangevuld met schoon en voorin natuurlijk ook schoon stro)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:25

Ik vind oppotten echt ideaal. Als je maar steeds zorgt voor een goede droge bovenlaag. Drollen eruit halen, eventueel de hele erge natte plekken verwijderen, dikke plak stro erop. Bij ons duurde het ongeveer 1,5 week voordat het potten effect begon te krijgen. Inmiddels beginnen de paarden te groeien in hun stallen :D . Er ligt bij sommigen al 20 cm.

Nogmaals: heel belangrijk is het zorgen voor een goede droge bovenlaag.
Bij ons absoluut geen last van stank.
Zelfs de paarden die eerst nooit in hun box lagen, liggen nu prinsheerlijk te slapen.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:39

Wij potten ook met vlas. En dat gaat geweldig. Het is een oude jongvee stal met hoge drempels. Eerst 4 balen vlas erin, en elke dag mestballen eruit, en opstrooien.Ik gebruik ongeveer een baal per week. Natte plekken spit ik er gemiddeld 1 keer per week uit, maar nu met dit koude (droge?) weer is dat veel minder nodig. Als ik wil kan ik de stal zo wel een half jaar goed houden. Doe ik dit langer, dan stoot mevrouw denk ik haar hoofd :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:50

Wij potten ook alleen mesten we op zaterdag grondig uit en op zondag alleen het ergste eruit. vervolgens de rest van de week ''potten'' en eventueel wat mest eruit halen of grove plekken. en waar mogelijk op woensdag 1 volle kruiwagen(wij hebben de grote van de manege tot beschikking) eruit. verder proberen we ze zo lang en vaak mogelijk buiten te houden.