paarden van de buren wat te doen ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

paarden van de buren wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:11

ik heb hele vriendelijke buren
staat altijd voor ons klaar
wil ze graag te vriend houden !!
maar
mijn paardje heeft een paar maanden op hun land gestaan in de tijd wat we aan het verhuizen waren
hij heeft zelf 5 paarden
doet er verder niks mee
weet dat hij er 3 wil verkopen en 2 houden
de paarden staan op een soort van land wat swinters volloopt in de vorm van een meer
3 weken geleden heb ik mijn paardje uit het land gehaald
was toen al moeilijk begaanbaar veel was al onder gelopen met water
het probleem waar ik mee zit is dat een van zijn paarden vreselijk uitziende hoeven heeft compleet gespleten tot aan de kroonrand
en er ook duidelijk pijn aan heeft ze tilt haar been op
een week later ging ik weer kijken en lag ze in een plas water omdat ze zon pijn had
mijn dochter heeft haar een paar klappen gegeven zodat ze ging staan maar ging toen ze stond van haar ene been op haar andere been staan
ik ben het gaan zeggen hij is meegeweest om te kijken maar niks verder
ook zou hij hooi gooien weer niks
ik zit er aan te denken om de merrie die er het ergst bij staat te kopen
gewoon uit wanhoop
ik slaap er niet van
ik ga elke keer wortels brengen
mijn man zegt je kan je niet alles aantrekken
moet het het dan naast me neer leggen
wat vinden jullie ?

Duhelo

Re: paarden van de buren wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:23

anoniem de dierenbescherming bellen?
en als je het je kan permitteren, kopen,oplappen en verkopen, als ze nog oplapbaar is...

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:32

Duhelo schreef:
anoniem de dierenbescherming bellen?
en als je het je kan permitteren, kopen,oplappen en verkopen, als ze nog oplapbaar is...

dat was ook mijn eerste gedachten
de merrie is vrij schuw ze laat zich niet makkelijk aaien
maar nu met haar pijn blijft ze staan of liggen
dat vind ik echt vreselijk
ik kan haar wel kopen
maar mijn stal thuis is voor 1 paard heb geen plaats (nog) voor 2
zijn nog niet klaar met de verbouwing
het is een rot situatie

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:42

Ik zou idd anoniem de dierenbescherming bellen.
Denk wel dat dit paar weer oplappen financieel veel gaat kosten, als je het hebt prima natuurlijk!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:44

Nee, niet kopen.. Ze moeten gewoon op hun dieren passen. Passen ze er niet goed op, dan waarschuw je de dierenbescherming. Kan echt niet... morgen ochtend direct bellen..
Is het echt erg, dan halen ze haar direct op en komt ze in de schutstal te staan.
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 02-12-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:45

ik zou anoniem de dierenbescherming bellen. Kopen is geen optie. Als tegen het einde van de winter of volgende winter de andere paarden er slecht aan toe zijn, ga je ze toch ook niet allemaal kopen hoop ik? :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:46

hoe deed die buurman het voorgaande jaren dan
of is dit de eerste winter dat hij paarden heeft, nee denk ik?
dus hoor je er wel eens iets over in de buurt, wanneer ben je er komen wonen en hoe waren de paarden toen dan?
zou het kunnen dat hij geen geld of mogelijkheden heeft of de kennis niet om er wat aan te doen.

hoe dan ook het is wel lastig, je kan er moeilijk zelf hooi de wei in gooien, of zelf hoefsmid bellen, en stel je zou erheen gaan op visite en dan zeggen dat je je zorgen maakt om het paard en bijvoorbeeld zegt dat ze achteruit gaat en de kosten dan alleen maar kunnen op gaan lopen, en ze minder waard wordt voor verkoop... maar ja zo'n gesprek begin je niet zomaar, dat moet je maar net voor elkaar krijgen
voor je het weet wordt het verkeerd begrepen en komt er gedoe van het is wel je buur....

ik denk dat kopen niet zo'n slimme oplossing is, er lopen er nog meer toch,
ga je die dan gaandeweg allemaal kopen, en nieuwe paarden die hij er neer kan zetten nee ik vind dat geen oplossing.
oké voor het paard in kwestie wel maar op termijn niet voor het eigenlijke probleem.

ik zou er zelf vooralsnog toch rekening mee houden dat er redenen zijn waardoor de eigenaar tot nu toe niet bij machte is geweest er iets aan te doen,
en naja misschien komt er ruimte voor een open gesprek en kan je bijvoorbeeld aanbieden dat hij via jou hooi kan kopen, of dat jij wel een hoefsmid weet etc.
misschien is dat al wel genoeg, een beetje noaberschap alleen dan moet die man wel ook willen en moet het geen onwil zijn dat hij de paarden zo laat staan,
als het wel expres is dan moet er meer gebeuren natuurlijk, zoals aid informeren maar dat is wel een uiterste optie.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:46

Aan de kant is het wel zo, als jij dat paard komt gaat dat klauwen met geld voor jou kosten en gigantisch veel tijd + de verbouwing.

Ik zou persoonlijk de dierenbescherming bellen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:49

Volgens mij kan je niet anoniem de dierenbeschreming bellen, bij ons doen ze igg niets met een anonieme melding.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:49

Anoniem de dierenbescherming bellen kan niet. Je moet altijd je gegevens doorgeven. (Heb er zelf helaas pas mee te maken gehad.)
Je moet ook niet bij de dierenbescherming zijn, maar de LID bellen. (Kan ook niet anoniem) Zij zijn er voor de landbouw huisdieren.

Succes.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:53

En heb je het al is tegen de buurman gezegt dat het niet goed gaat?
Soms kun je dingen suptiel brengen bijv van goh de hoefsmid komt bij ons moet hij ook even naar die van jou kijken die zijn er ook wel aan toe is een voorbeeld.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:59

Marigold schreef:
hoe deed die buurman het voorgaande jaren dan
of is dit de eerste winter dat hij paarden heeft, nee denk ik?
dus hoor je er wel eens iets over in de buurt, wanneer ben je er komen wonen en hoe waren de paarden toen dan?
zou het kunnen dat hij geen geld of mogelijkheden heeft of de kennis niet om er wat aan te doen.

hoe dan ook het is wel lastig, je kan er moeilijk zelf hooi de wei in gooien, of zelf hoefsmid bellen, en stel je zou erheen gaan op visite en dan zeggen dat je je zorgen maakt om het paard en bijvoorbeeld zegt dat ze achteruit gaat en de kosten dan alleen maar kunnen op gaan lopen, en ze minder waard wordt voor verkoop... maar ja zo'n gesprek begin je niet zomaar, dat moet je maar net voor elkaar krijgen
voor je het weet wordt het verkeerd begrepen en komt er gedoe van het is wel je buur....

ik denk dat kopen niet zo'n slimme oplossing is, er lopen er nog meer toch,
ga je die dan gaandeweg allemaal kopen, en nieuwe paarden die hij er neer kan zetten nee ik vind dat geen oplossing.
oké voor het paard in kwestie wel maar op termijn niet voor het eigenlijke probleem.

ik zou er zelf vooralsnog toch rekening mee houden dat er redenen zijn waardoor de eigenaar tot nu toe niet bij machte is geweest er iets aan te doen,
en naja misschien komt er ruimte voor een open gesprek en kan je bijvoorbeeld aanbieden dat hij via jou hooi kan kopen, of dat jij wel een hoefsmid weet etc.
misschien is dat al wel genoeg, een beetje noaberschap alleen dan moet die man wel ook willen en moet het geen onwil zijn dat hij de paarden zo laat staan,
als het wel expres is dan moet er meer gebeuren natuurlijk, zoals aid informeren maar dat is wel een uiterste optie.

het is een echte boer
heeft wel het geld maar geen intresse
hij heeft een paar jaar geleden de paarden van de slacht gekocht met welke reden geen idee
heb ik van horen zeggen
de merrie die er nu zo slecht aan toe is en een hengst
daar lopen nu 3 kinderen van in totaal 5
ik ben begin juli dit jaar naast hem komen wonen (duitsland)
en omdat we veel werk hadden met het huis enz bood hij aan om ons paardje bij zijn paarden te zetten
hij vertelde dat alles te koop was maar 2 wilde hij overhouden
hij verzorgt ze niet en kijkt er ook niet naar om
ik ga er nu steeds kijken maar de hoeven zijn volgens mij niet meer te redden tis echt ver door
ze ligt dus ook alleen maar
het zijn 5 trakheners
de merrie zal waarschijnlijk ook weer gedekt zijn zo waardeloos allemaal

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:01

wollie27 schreef:
En heb je het al is tegen de buurman gezegt dat het niet goed gaat?
Soms kun je dingen suptiel brengen bijv van goh de hoefsmid komt bij ons moet hij ook even naar die van jou kijken die zijn er ook wel aan toe is een voorbeeld.

heb ik gezegd toen we met zijn trailer mijn paardje uit het land gingen halen
ik zei ze heeft pijn
hij keek maar liep weer weg
ik vroeg komen ze ook naar binnen
nee ze blijven voorlopig buiten
ik vind het niet kunnen
is op sommige plekken niet meer begaanbaar
en ze moeten ook gevoerd worden
maar goed

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:52

ja dat is erg lastig zulke mensen .
weet je ook wat hij voor de drie wil hebben?

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:54

meschien een goed gesprek aangaan met je buren.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:05

HorseTopShop schreef:
Anoniem de dierenbescherming bellen kan niet. Je moet altijd je gegevens doorgeven. (Heb er zelf helaas pas mee te maken gehad.)
Je moet ook niet bij de dierenbescherming zijn, maar de LID bellen. (Kan ook niet anoniem) Zij zijn er voor de landbouw huisdieren.

Zelf heb ik ook al 2 keer de Dierenbescherming gebeld voor paarden.Als je erbij zegt dat je graag wilt dat het vertrouwelijk behandeld wordt, dan komen je buren er echt niet achter dat het van jou af komt. Ze vertelden mij zelfs dat er isowieso nooit een naam van een melder genoemd wordt. Beide keren heeft mijn melding trouwens wel nut gehad en is er echt wat gedaan aan de situatie. Maar ik begrijp uit je verhaal dat je in Duitsland woont ......... ik weet natuurlijk niet hoe het daar werkt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:08

bah ik zit er nu wel steeds aan te denken dat dat paard er zo bijstaat..
hoe is dat in duitsland eigelijk geregeld?
en zou de man niet open staan voor advies als je het op de waardedaling van het paard gooit?
kortom... wat kan je nou doen, het is best lastig ik ken het, je kan gewoon niet zomaar even als nieuwkomer je overal mee bemoeien het wordt dan snel als aanval gezien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:11

Hoe is het in duitsland geregeld met de bescherming van dieren?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:15

Wat een nare situatie, je wilt de buren te vrind houden en tegelijk
de paardjes redden.... Maar zou het bespreekbaar maken
of de DB bellen suc6 verder

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:43

Tja, als je de buurman niet kan ompraten (en ik gok zo dat dat het geval is) dan kun je maar drie dingen doen, de dieren laten, ze kopen, of zelf een deel vande verzorging op je nemen. Ik zou geloof ik dat laatste proberen. Met als 1e stap de hoefsmid laten komen.. Breng het desnoods alsof die bij jou toch zou komen en toevallig tijd over heeft om ook naar zijn paarden te kijken.. Ik zou het namelijk echt niet aan kunnen zien dat een dier ligt dood te vriezen in het land en ik me zou hebben omgedraaid..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:45

Je zou een vriend(in) kunnen vragen om te melden bij de dierenbescherming. Ik snap dat je dit als naaste buur niet zo gemakkelijk doet.
Moeilijke situatie hoor. Ik hoop dat er een oplossing komt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:55

Misschien kan je een deal maken.

Bied aan dat jij de verzorging op je neemt en daar de vrijheid voor krijgt, dat jullie de kosten daarvoor delen en dat jij/hij/samen ze dan kan verkopen (in deze staat kan hij ze niet verkopen tenslotte) en dat je een percentage van de verkoopprijs krijgt.

Paarden blij, hij blij want hij kan ze verkopen zonder dat hij er werk aan heeft en jij kan weer slapen. Het kost jullie alleen beiden wat geld wat je hopelijk weer (deels) terug krijgt uit de verkoop.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:57

Ik neem aan dat Duitsland gewoon een, al dan niet nationale, dierenbescherming heeft. Even google'en of een telefoonboek er bij en melden.

Met het dier kopen schiet je niets op, dan heb jij een doodziek paard waar je geen plek voor hebt en je buurman heeft er nog een kudde lopen die ongetwijfeld op den duur in dezelfde toestand komen.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:29

In Duitsland bel je het Veterinairambt .
Je kan bij je eigen landkrijs opvragen bij wie en wat je jou kan melden .
Ik weet niet waar jullie onder vallen , maar volgens mij is dat Papenburg .
Je kan eventueel ook met vragen bij het Veterianirambt van het Lankrijs Leer terecht die geven je wel info hoe en wat verder.
Tel 0491-9261493 Hr Vlegler of mvr Hepp of mvr Pollmann .

Maak foto's van het letsel, en hoe het dier erbij ligt .( heb je altijd bewijs )
In Duitsland bestaat ook stalplicht , dat houd in dat je een paard ( november tot eind Maart een droog , wind/water/tocht vrij onderkomen moet hebben .
Met de kans om droog te kunnen gaan liggen .
Je kan ook altijd melden als er bv er dieren zonder inloop/schuilstal staan , want het is verplicht je dieren goed onderdak te verschaffen in die maanden .
Voer ( geen verpiste en verrotte kuil/hooi, maar schoon hooi ) moet aanwezig zijn en schoon drinkwater ( mag geen dagen bevroren staan ) .
Nabij Aurich zit een paardenopvang die af en toe samenwerkt met de dierenbescherming, dus zou het voor de zekerheid ook bij de plaatselijke dierenbescherming melden.
IK hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes M
.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:19

Zoals al vaak genoeg wordt gezegd ; de dierenbescherming bellen !
Misschien ben je dan wel de vriendschap met je buren kwijt, maar je hebt dan wel de paarden gered ..
hopelijk komt alles goed ! groetjes :)