Wat voor een deken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Wat voor een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:03

Ik zoek voor mijn arabier van 22 jaar een deken.
Zij kan het namelijk niet meer goed warm houden met sneeuw.

Ze staat 24/7 met schuilstal en staat vaak in de stal, maar als haar maatje de wei in gaat doet zij dit ook omdat ze haar anders niet kan zien. Het opsluiten in de stal vind ik niet zo leuk voor haar dus zoek ik een deken.

Wat voor deken kan ik het beste nemen?

Een gevoerde/ongevoerde 0 grams, 100 grams, 200 of 300 grams?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:39

heeft ze een redelijk dikke vacht of niet? en heb je nu een deken op? en heeft ze ooit een deken opgehad? want ik zal niet nu in een keer 300 grams opdoen maar dan eerder 100 of eventueel 200 grams opdoen ;)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:35

Ze heeft sinds dat ze bij mij is geen deken opgehad. En heeft niet zo'n dikke vacht. Net ietsje dikker dan haar zomervacht.
Ik heb nu geen deken op.
Met de sneeuw vanmiddag stond ze te trillen. Terwijl ze ook een groot deel van de dag in de stal heeft gestaan.

xMelissaa

Re: Wat voor een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:38

Ik zou niet meteen een te dikke doen dus 100 gram en evt 200 gram want het word zoals het nu is geen zachte winter. ;)

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:40

ik zou beginnen met idd iets van een 100 grams, ik begin altijd met een fleecedekentje en dan regelmatig voelen of ze het nog lekker warm heeft, zo niet doe ik een dikker dekentj op, maar het verschilt ook wel een beetje per paard en of hij buite staat of niet.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:41

Weten jullie ook waar ik een deken voor een lage prijs kan kopen? (aangezien ik het eerst wil proberen)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:44

En ik wil ook haar hals een beetje bedekt hebben. Kan ik hiervoor beter een halve of hele hals nemen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:50

Ik denk dat een deken zonder hals genoeg is om je paard warm te houden.
De 'halve hals' is soms beter voor de pasvorm.
Het is belangrijk om op zoek te gaan naar een goed passende deken. Wees daar kritisch op!
Ik heb bij de ruitersportzaak verschillende dekens uitgeprobeerd.
Ik mocht ze weer terugbrengen als ze niet pasten.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:01

Maar juist haar nek wordt echt erg stijf en voor haar pijnlijk door de kou.

En kan ik beter gaan voor een o grams met fleece voering of een 100 grams?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:08

Dan zou ik een halve hals doen. Een hele hals blijft vaak niet goed liggen als je 'm continue gebruikt.
Je kunt ook een losse hals bij de deken kopen. Dan kun je 'm naar omstandigheden op/af doen.
Een 100 of 200 grams geeft warmte.
Een 0 grams geeft alleen bescherming tegen wind en regen.

Een stijve hals wijst op artrose of aanverwante problemen. Overleg eens met je DA.
Je zou ook eens kunnen proberen of een supplement haar lijf wat kan ondersteunen (glucosamine, Superflex 5 star o.i.d.)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:14

Ze houdt het opzich wel warm als het droog is, en krijgt het alleen met neerslag koud. Dus ik zit erg te twijfelen welke deken ik zou nemen. Ik doe hem dus ook alleen op met sneeuw/regen. Dus wat raad je dan aan?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:16

Als je alleen bij slecht weer een deken op doet, zou ik een lichte regendeken nemen (600dn).
Mijn senior staat ook bij slecht weer onder zo'n velletje, en dat bevalt prima.
Z'n vacht blijft z'n functie behouden, omdat deze niet plat gaat liggen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 02-12-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:21

laurahi schreef:
Maar juist haar nek wordt echt erg stijf en voor haar pijnlijk door de kou.

En kan ik beter gaan voor een o grams met fleece voering of een 100 grams?

Neem een gewone deken waar je een losse hals aan kunt vastmaken. Je kunt dan gewoon uitproberen of de deken alleen voldoende is, zo niet, dan doe je alsnog die hals eraan.
Een 0-grams is wel erg weinig, dan zou ik toch een 100-grams gebruiken. Let wel op dat je deken groot genoeg is, niet een krappe pasvorm nemen, maar liever iets ruim. Aandachtspuntje: zorg dat je 2 bilkoorden hebt en niet 1 koort achter de kont langs, daar piesen en poepen ze namelijk op ;) Extra voordeel van een wat ruime pasvorm is dat je er eventueel nog een onderdeken onder kunt leggen.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:25

ik zou het als ik jou was opbouwen. Mijn fries staat ook in een halve stal..... Maar omdat ik hem al aan het werk heb (longeren etc) krijgt hij spieren. Daar wil je absoluut geen kou op krijgen. Is jouw paard al onder het zadel?Of doe je er al wat mee? Ik heb hem gisteren een 0 grams regendeken met halve hals op gedaan en vandaag een fleece dekentje eronder.. Zo bouw je het wat op. In 1 keer van niets naar 200 gram bijv. kan ervoor zorgen dat je paard gaat zweten en dat wil je absoluut niet! Want dan heb je grote kans dat hij kou vat. Ik zou beginnen met nul grams en er dan een fleece dekentje onder doen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:35

Ik reed in de zomer met haar, maar sinds dat het koud weer is (regen storm en nu sneeuw) wilt ze niet meer rijden omdat ze echt niet lekker in haar vel zit.

Is een 0 grams met fleece binnenkant een goede optie? (en eventueel later een fleece deken eronder)
Ik heb haar maten opgemeten en kwam uit op ondermaat 160 cm en boven 120 cm. Welke maat kan ik het best nemen. (ze is 141 cm. maar haar lichaam is redelijk kort)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:40

Ga dan voor een 165, dan heb je wat ruimte. Zelf ben ik erg tevreden met de pasvorm van Bucas, ze kosten wel wat, maar het zijn degelijke en comfortabele dekens.

xkalanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:21

misschien 150grams, die zijn er ook

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:29

hoi, bij de paardendrogist hebben ze voor nog geen 70 euro een 200 grams waterdichte ademende bucas deken,en voor dik 75 euro een 300 grams. ik heb er 3 en ze bevallen de paardjes super, heb ze wel een maat groter gekocht als normaal. ik heb gemerkt bij paarden die nog geen deken op hadden gehad, dat ze t koud kregen als ze een te dunne deken op kregen. je haalt de functie van hun vacht weg he, en daar moet echt wel wat warmte van een deken tegen op wegen hoor. dus in mijn ogen een 200 maar liever 300 grams op doen. succes hoor, groetjes deess
ps mijn paarden hebben een (goedkope) fleecedeken met hals tussen hun 2 dekens in,en de fleecehals sla ik op stal terug en buiten doe ik hem helemaal uit zegmaar. 1 paard heeft een losse bucas hals met singeltje buiten om,en de andere een rambo wug met halve hals op..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:34

zie net dat t limburgs ruiter huis ook hier op bokt dekens in de aanbieding heeft..

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:33

Ik heb net een 200 grams Harry Horse gekocht voor maar €40 incl. Als deze niet warm genoeg is kan ik altijd nog een dikkere nemen.
Bedankt voor jullie reacties !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:37

Eppeljeck heeft nu een hele goede aanbieding.

lovedonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:51

RAMBO zijn erg goed

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:19

laurahi schreef:
Ik heb net een 200 grams Harry Horse gekocht voor maar €40 incl. Als deze niet warm genoeg is kan ik altijd nog een dikkere nemen.
Bedankt voor jullie reacties !

Ik heb ook een deken van HH is warm genoeg mijne heeft nog geen dikkere opgehad omdat hij het warm genoeg had.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 17:55

Fijn om te horen. Heeft jouw paard een wintervacht?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:03

Vorige jaren stond mijn paardje altijd overdag buiten, 's nachts in een buitenstal. Maar sinds vorig jaar, staat ze op een andere stal. Een stal in een schuur (volledig uit de wind dus) en de wei ligt ook vrij open. Voorheen kon ze altijd perfect buiten staan, maar vorig jaar had ik hetzelfde als jij. Dan vond ik haar vaak buiten al rillend terug.. Even warm wrijven met wat stro en een fleecedekentje op ter verwarming en op stal. Dan was het wel weer goed. Maar dat vond ik maar zielig ! Dacht dat het iets éénmaligs was, maar enkele dagen later stond ze buiten weer te rillen..
Dat was voor mij het signaal om toch maar een waterdichte 0grams deken te gaan kopen. Gewoon een regenjas die ook winddicht was dus. Zo werd ze niet nat en ook de wind kon haar niet echt koud maken. Dat was dé oplossing. Een gelukkig paard en een gelukkig baasje ;)

Als je merkt dat hij toch koud blijft hebben, zou ik er een 200gr staldeken ofzo onderleggen. Maar eerst even kijken wat een wind- en waterdichte deken zegt. Want vaak is het daar alvast mee opgelost :)