genoeg aan gras onder sneeuw nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

genoeg aan gras onder sneeuw nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:47

Mijn pony's (shet en Welsh A) staan ook nu met dit weer nog heerlijk buiten; wel met mogelijkheid tot schuilstal. Af en toe gooi ik er een plak hooi bij, maar heb nog redelijk wat gras 'gespaard'. Als ze het sneeuw wegschuiven kunnen ze nog gewoon van het gras eten.
In principe hebben ze daar toch genoeg aan qua eten en warmhouden? Of moet ik daarnaast toch al onbeperkt hooi voeren? Probeer m'n hooi juist een beetje te sparen tot het echt nodig is en er geen gras meer te vinden is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:49

wel genoeg hooi geven hoor, in het gras zitten nu geen voedingsstoffen meer. Ze hebben goed hooi dus zeker wel nodig!

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:50

Lekker dat je paardjes nu nog buiten kunnen. :)

Dat gras vinden ze wel, ik vraag me alleen af of het gras dat er nu nog staat nog voldoende voeding bevat. Zeker nu het zo koud is moeten ze genoeg energie uit hun voedsel kunnen halen om zich ook nog warm te kunnen houden. Ik zou voor de zekerheid wel blijven bijvoeren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:52

Mijn paard heeft een hongerklop opgelopen omdat ik ook dacht dat er in het gras nog genoeg zit.Ook had hij daar door een ijzer en vitamine gebrek.Je moet echt onbeperkt hooi geven, ook omdat ze zich warm moeten kunnen houden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:54

Wat noem je onbeperkt hooi voeren?
Mijn ponies (Minis en welsh A) hebben schuilstallen en staan gedurende de dag op het land. Ook bij mij staat gras maar er zit nu nagenoeg geen voedingswaarde meer in; bovendien moet ik oppassen met een pony die hoefbevangen is geweest; ik laat haar dan ook niet onbeperkt het gras onder de sneeuw eten, nu is een hoger risico ivm. de vorst.
Maar ik voer dus wel hooi bij, een paar flinke plakken waar ze lekker een paar uur van kunnen eten en dan 's avonds weer hetzelfde zodat ze in de nacht ook lekker kunnen dooreten. Met dit weer merk ik wel dat ze meer "honger"hebben, ze staan nu dan ook niet op het land onder de sneeuw te schuiven maar in de stal hun hooi te eten; voor mij een teken dat ze het hooi echt gebruiken nu.
Is het bv regenachtig of iets dergelijks en ik leg hooi neer dan nemen ze er een paar happen van en gaan weer verder grazen, nu dus niet.
Eten je ponies het hooi schoon op of laten ze veel liggen? Als ze veel laten liggen zullen ze niet "omkomen" van de honger maar ik geef liever teveel hooi dan te weinig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:55

Hongerklop? nooit van gehoord eerlijk gezegd....
moet wel bekennen dat er afgelopen zomer flink bemest is met kunstmest; stuk waar nu nog gras staat wel een stuk of 4x; laatste keer hebben ze het redelijk kort gegeten in de zomer, kunstmest er over en sindsdien zijn ze er niet meer op geweest. Ze hebben trouwens ook beschikking over een Himalaya liksteen.

Maar wel flink hooi bijvoeren dus? Onbeperkt wil ik eigenlijk niet aan; ze vreten zich helemaal te barsten dan, en mijn shet ontploft al zowat. Ze schrokken het hooi altijd flink naar binnen; laatst hadden ze 3 plakken in een redelijk fijnmazige hooiruif binnen een uur helemaal op.

Edit; ze verspillen helemaal geen hooi, eten letterlijk alles tot de laatste spriet op. Onbeperkt zie ik daarom ook echt niet zitten.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 02-12-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:56

Meestal zodra het begint te vriezen zitten er niet genoeg voedingsstoffen meer in het gras dus zeker genoeg hooi bijvoeren! Gras is nu alleen vulling maar echt geen voeding!! Straks worden je paardjes ziek omdat ze niet genoeg binnen hebben gekregen!;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:57

Als ze dat zo snel weghebben hebben ze er dus wel degelijk behoefte aan; let maar op, als het beter weer is of er staat nog genoeg gras dan gebruiken ze het hooi bijna niet, met dit weer is ruwvoer de "motor" voor je paardjes hoor.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:58

Je zult echt hooi moeten bijvoeren. Onbeperkt hoeft niet (zeker niet als het een pony is die blijft eten), als het maar wel voldoende is.

Sodeletuut

Re: genoeg aan gras onder sneeuw nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:01

Mijn paarden krijgen veel hooi als er sneeuw ligt (1 onbeperkt, en de anderen 2xdaags),
ik vind het sneu als ze zo moeten ploegen voor een hapje.. Maar veel hooi eten ze nog niet hier.
(mijn paardjes staan trouwens altijd buiten)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:03

En wat zou voldoende moeten zijn voor een Welsh A (die niet héel erg dik is, maar wel dikker aan het worden is, zeker niet te schraal) en een shet die zo'n beetje op ontploffen staat? Want naast dat hooi hebben ze dus ook beschikking tot het gras. Heb er gisteravond 1,5 plak hooi bijgegooid, vanochtend om half 7 nog een plak hooi, en ik denk straks nog een plak.

Dat ze moeten 'ploegen' en 'werken' voor voer/gras vind ik eigenlijk helemaal niet zo erg; zo zijn ze er langer mee bezig ipv. dat ze zich helemaal volschranzen. Als 't aan mij ligt wordt het gaas in de hooiruif ook wat fijnmaziger.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:52

Onze shetten krijgen met dit weer 2x per dag hooi, 's ochtends en 's avonds 1 plakje. Hun hebben hier voldoende aan ze eten het ook niet achter elkaar op, even hooi eten en dan gaan ze weer opzoek naar gras. Als de sneeuw weg is krijgen ze weer 1x per dag 1 plakje tussen de middag ook daar hebben hun genoeg aan.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:40

ik zou idd genoeg eventueel onbeperkt hooi voeren, mijn shet krijgt 3 á 4 plakken per dag :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:20

Mijn merrie staat ook 24/7 buiten met schuilstal.

Dacht ook dat ze het wel zou redden maar met de hoeveelheid sneeuw van nu durfde ik het toch niet aan.
Heb er dus gisteren een baal hooi bij gegooid. Moet zeggen dat ze er vanochtend bijna niet van had gegeten maar ze heeft iig de keuze wat ze eet.

Voer in de winter voor de vitames (niet voor de vulling!) kruidenmuesli zonder haver bij met een laag eiwitgehalte. Zodat ik zeker weet dat ze voldoende binnenkrijgt omdat de waardes in het gras toch erg laag zijn nu.

Ik zou dus wel gaan bijvoeren. Snap dat je je hooi wilt sparen maar een ziek paard is duurder dan een nieuwe baal hooi.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:28

Mijn ponies (een a welsh en een appie) krijgen zeker niet onbeperkt hooi te eten,dan zijn ze zo baggervet.
Ze staat 24/7 buiten met een schuilstalletje.
Ze krijgen gezamelijk 3 kg winterwortelen,1 dikke plak of 2 dunne plakken hooi en eenhalveplak (van zo`n grote baal) stro te eten.
Als ik merk dat het te weinig is met deze kou krijgen ze wat hooi bij,maar tot nu toe doen ze het er prima op.
(in het landje kunnen ze ook nog wat sprietjes gras zoeken)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:48

Denk dat ik ze nu 's ochtends zo'n 2 plakken hooi geef (is erg goed kwalitatief hooi) en 's avonds ook nog 2 á 3 plakken. Ze hebben het heel snel op, maar gaan dan aan het gras wat er ook nog wel veel staat.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:11

Ik zou inderdaad dat een beetje aanhouden, twee plakken in de ochtend en bv 2 plakken in de middag en dan bv nog 2 plakken in de avond.
Aan alleen gras hebben ze niet genoeg omdat daar niet genoeg voedingstoffen in zitten momenteel.
hier hebben we wel onbeperkt hooi, maar ik merk dat ze even een half uurtje staan te eten, en dan gaan ze weer een uurtje op het land scharrellen. En dann gaan ze weer even hooi eten etc etc.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 14:21

6 plakken per dag vind ik zelf een beetje (te) veel op dit moment eerlijk gezegd hoor.... ze vreten zichzelf echt helemaal rond, hoeveel en wat ik er ook in gooi. Hooiruif is redelijk fijnmazig, en ik gooi de plakken er samengeperst in. 3 plakken hebben ze binnen een uur al op met z'n 2en...... Daarbij is dit erg fijn, goede kwaliteit hooi met nog veel voeding er nog in volgens mij.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:29

Je kan het hooi anders ook mengen met stro.
Daar worden ze neit dikvan en is alleen buikvulling.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:44

Heb een 'schuilstal' met deurtje wat open en dicht kan, staat nu open zodat ze er in en er uit kunnen lopen. Daar hangt ook de hooiruif waar ik dus hooi voer. Achterste gedeelte v/d stal is niet betegeld/bestraat en is dus gewoon grond; dit 'pot' ik op door af en toe een pluk stro er neer te gooien en alleen de grote drollen er uit te halen. 1x per 2 á 3 dagen gaat er een plakje stro in, daar knabbelen ze ook wat van, de rest wordt vertrapt en gebruikt voor het oppotten. Maar vermengen met hooi? Weet niet of dat zo'n goed idee is.

Heb altijd gehoord dat veel stro niet goed is voor ze, dat ze daar snel koliek van kunnen krijgen.....?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:06

Hey JoyCiej007,

Ik zit in hetzelfde schuitje als jou: een welsh die te dik is en een shetlander (is goed maar al oud, dus neem me haar niet echt een risico). Ze staan met zen 2tjes op een weide waarop nog heel veel gras staat (ze krijgen het in de zomer niet bijgehouden). Ik heb ze nu op onbeperkt hooi staan. Maar ze laten het gewoon staan.

Als ik niet met het oudje stond, zou ik s'morgens en s'avonds 1 plak per pony geven. In geval van sneeuw of veel regen (heb dan graag dat ze toch af en toe eventjes in de schuilstal gaan opdrogen) 2 plakken per keer per pony.

Momenteel hebben die van mij onbeperkt, maar dit omdat ik merk dat ze het toch niet opeten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:17

leuk dat je pony buiten staat en nog gras heeft(alleen jammer dat het gras nu geen doel heeft geen voedingstoffen enz.).
ik zelf heb mijn paarden ook 24/7 buiten met loop stal,in de zomer hebben ze de hele 2 hectare ter beschikking maar zo gou het richting de winter gaat,gaan ze op ongeveer 1/6 gedeelte van die 2 hectare,ze kunnen dan nog steeds de loopstal in en krijgen onbeperkt hooi/voordroog(zet er dan een baal in van 250kg en als die op is krijgen ze een nieuwe).ik zou ze ook gewoon op het gras kunnen laten maar ik spaar me het gras liever voor in de zomer dan bevat het voedingstoffen/mineralen en dan heeft het ook zin dat ze het eten.
in ieder geval moet je je pony's toch wel genoeg hooi aanbieden nu want in dat gras zit niks,het hoeft niet meteen onbeperkt of zo,maar 3 x perdag toch zeker een flinke bos

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:19

Bevroren gras is niet zo gezond (kans op hoefbevangenheid).
Dus ik zou zeker hooi aanbieden zolang er sneeuw ligt of het gras witgevroren is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:38

Heb ze vandaag rond 12 uur 2 plakken hooi gegeven...... en warempel; ik kwam om 3 uur en ze hadden het het nog niet allemaal op, er lag nog een halve plak in de ruif.
vanaf 3 tot 5 met ze bezig geweest, nu kunnen ze het overgebleven hooi op eten en straks gooi ik er nog 2 plakken bij.

Denk dat ik ze nu 's ochtens 2 plakken geef en 's avonds 2 plakken, krijgen ze toch genoeg binnen en de rest kunnen ze van het land halen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:55

het kan zijn dat het nieuwe ervan af is nu je vaker hooi voert, waardoor ze ook weer wat meer intresse in het gras krijgen. Ik zou zeker geen onbeperkt hooi voeren, want kwa gras kunnen ze nog lekker eten waardoor de darmen in beweging blijven, wel zou ik hooi bijvoeren, voor de vitaminen en alles wat nu ontbreekt in het gras. Mijn shet krijgt als hij niet het gras op gaat ongeveer 2 plakken hooi per dag, daarnaast krijgt hij nog wel wat muesli en daily plus bijgevoerd smorgens en savonds op stal.

mn welsh van 1.20 schoft zou volgens een voedingsadviseur zeven kilo hooi per dag moeten hebben als hij geen gras kan eten, hij krijgt drie dikke plakken per dag a 2 kilo per plak en daarnaast ook wat muesli en daily plus smorgens en savonds

denk dat je dus goed zit met een plak hooi per pony smorgens en een plak hooi per pony in de avond