Nieuwe stal..geen spijt maar wel een drama!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Nieuwe stal..geen spijt maar wel een drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:39

ik sta sinds 2 weken op een nieuwe stal...

het niet mijn eigen paard maar een lease paard die ik alle dagen doe.
het probleem nummer een begon bij dag een.
- Paard sloopt de stal :Y)
- Ik werd in het diepe gegooid omdat ik ineens alles zelf moet doen en bepalen enz :Y)
dankzij dat weet ik nu wel hoe het is om een eigen paard te hebben...

nu door de weken heen kom ik wat probleempjes tegen paard kan moeilijk wennen aan nieuwe omgeving en vrienden, ineens werken met vlas ( dat is voor mij net chinees :+ ) en dat ze kuil gevoerd krijgen waar ze dus denken we wat slechter tegen kan... ( niet extreem)

graag wil ik wat tips...
hoe kom ik aan hooi ivm dat ze niet ged reageerd op de kuil?
wat doen jullie? na het rijen een zweet deken op en wachten tot e droog is of kee per dag heen en weer? bedenk wel mijn stal licht een half uur met de auto bij mij vandaan...
dat vlas weet ik ook slecht mee om te gaan... vind het snel een vies gezicht en om nou 3 balen in de week te gerbuiken word me ook te :+

mischien komen er later nog meer vragen in mij op :Y)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:41

Kan je stalhouder niet aan hooi komen?
Vlas, alleen drolle scheppen en de natte plekken laten liggen, 1x in de week bij strooien?

Ik zou je paard zo goed mogelijk droog stappen, staat ie onder een deken op stal?

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:43

Ik heb ook altijd op vlas gestaan echt een uitkomst vind ik het..... Je gooit er voor de eerste keer 4-5 balen in.... daarna heb ik altijd 1 per week nodig.... dan haal ik de mest er uit en de ergste natte plekken maar ik heb een schone merrie misschien scheelt dat ook wel.... ik had meestal 3-4 balen per maand....

hoe bedoel je reageert ni goed op kuil?

Als ik heb gereden dan doe ik de zweetdeken op en wacht tot ze in ieder geval ni zo warm meer aanvoelt een beetje nat vind ik niet erg.... Waarom draai je het ni om.... Eerst lekker rijden en daarna pas mesten enz.... als jij klaar ben is zij ook wel klaar met 'drogen' :D

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:51

de stal eigenaar weet alleen vn die hele grote balen :P ze staat op het moment obder een 370 sinds gister en dat blijft ook zo ( geen zwaardere of zo)

wat betreft het kuil: ze lat veel scheten :+ en affentoe ( wel dagenlijks ) wat dunnen ontlastig.

vlas: ik hoeg zelf voor derest niet te mesten. sochtends halen hun de drollen er uit en iedere vrijdg staat er een nieuwe baal vlas voor je stal zodat je natte plek enz zelf moet doen

edit: ook komt er bij dat ik geen geduld heb om 2,5 uur op stal rond te hngen iedere dag :+ aangezien ik na mijn nachtdienst gelijk heen gaomdat als ik eerst g slapen in me bed liever niet meer uit kom :+

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:54

Nu snap ik je probleem al helemaal niet meer? Je hoeft niet eens de stal te doen, waar maak je je dan druk om?
Geef je paard de tijd om te wennen aan het kuil, overstappen kan altijd nog

Zit je paard dik in de vacht? Scheren? En bij een paard hebben hoort meer dan alleen het rijden, dus ook de verzorging hoort erbij en dan is fatsoenlijk uitstappen toch wel het minste

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:56

Afspreken met iemand op stal om even te wisselen?

Belangrijk bij een vlas stal is ook om hem af en toe even recht te leggen. Zo pot je geleidelijk de boel op.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:56

Welkom in de wereld van het 'paarden-eigenaarschap' :D Plots moet je vanalles zelf bedenken en bepalen :-)

Met vlas heb ik geen ervaring.

Opdrogen: hoe nat wordt je paard en hoe snel droogt ze op? Ik ben in het verleden nog weleens op een neer gereden inderdaad om na 3 uur nog eens een deken te wisselen. Ook niet al te gezond voor het paard. Ik heb hem nu geschoren (ook dat is een beetje uitproberen voor wat betreft model. Ik doe een dekenmodel zodat zn rug warmer blijft, maar hij wel zijn warmte kwijt kan).
Als ze binnen een half uurtje droog is dan is het gemakkelijk. Zweetdekentje op, zelf ondertussen je spullen opruimen en stalletje doen en klaar :-). Als ze echt veel langer nat blijft dan zou ik toch over scheren nadenken.
Overigens, als ze nog wel nat zijn op de hals dan doe ik toch de deken op. Net als wat arabcarla ook al zegt :-)

Kuil: kan zijn dat ze daar aan moet wennen? Zou het nog even aanzien :-)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:59

PercyLeen schreef:
Nu snap ik je probleem al helemaal niet meer? Je hoeft niet eens de stal te doen, waar maak je je dan druk om?
Geef je paard de tijd om te wennen aan het kuil, overstappen kan altijd nog

Zit je paard dik in de vacht? Scheren? En bij een paard hebben hoort meer dan alleen het rijden, dus ook de verzorging hoort erbij en dan is fatsoenlijk uitstappen toch wel het minste

ja dat uit stappen en verzorgng is ook zeker het probleem niet en haar welzijn enz ook niet... maar bedoel eer zij blijft ondanks het uitstappen best nat... enige waar ik dus niet over oordeel is het scheren dat wil de eigenaares dan weer niet... voor derest valt haarvacht best mee. bedoel meer ik wil me tijd altijd nuttig besteden en met alleen 20 min uitstappen is ze dus nog niet droog...

dat van die stal...ik kan er gewoon niet tegen ls het een zooitje is :Y) en met dat kuil dat ze een beetje dunnere ontlasting heeft ziet het er dus geoon echt niet uit. ben gister dus in staat geweest om bijna die helesta leeg te halen...

volgends anderen die mijn stal bekijken valt het wel mee. maar mischien valt het blijkbar bij vlas meer op dan bij stro

het gaat trouwens om een friese merrie

Sjolvir

Re: Nieuwe stal..geen spijt maar wel een drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:07

Welkom in de wondere wereld van je eigen paard (ook al is ie lease..)

Vlas is dus niet zozeer je probleem, hoewel mestballen eruitvissen met handschoenen en in emmer gooien
je vlas nog langer mooi laat zijn.
En dan de kantjes weer naar het midden werken.

Kuil, paard zal daar wel aan moeten wennen, gaat het niet, dan met staleigenaar overleggen of hij
weet waar je hooi kan kopen, anders even je stalgenoten vragen die uit de buurt komen?

Nat paard, ja, grote frustratie hier ook.
Ik rijdt niet heen en weer...
Ik stap 10 a 15 minuten uit aan einde van de les.
Vervolgens loop ik 10 minuten langs de weg naar stal.
Dan echt nog niet droog..
Ga dus maar op stal wat rommelen, proberen warm te blijven..
En als het dan redelijk afgekoeld is en droog, andere deken erop.
(heb wel hele fijne ademende deken, dus nattig paard eronder ademt er netjes onderuit. )
Of als ik 's middags ben en weet dat mijn buurvrouw 's avonds lest, dan bel ik die of ze wil wisselen.
Ander optie scheren! (echter hij is momenteel al heel blij, dus dat laat ik nog maar even).

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:18

Sjolvir schreef:
Welkom in de wondere wereld van je eigen paard (ook al is ie lease..)

Vlas is dus niet zozeer je probleem, hoewel mestballen eruitvissen met handschoenen en in emmer gooien
je vlas nog langer mooi laat zijn.
En dan de kantjes weer naar het midden werken.

.

daarheb ik dus ook aan zitten denken aangezien mijn over buurvrouw dat ook doet. maja aanezien haar mest nit echt mooi is ( zo als ht hoord door de kuil...) ben ik igg niet van plan alles er uit te prieken.. lukt dus okniet omdat ze alles er in loopt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:27

misschien dan je paard niet zo in het zweet rijden? hoef je ook niet zo lang uit te stappen en te wachten.
In een binnenbak bij les zal dat wat lastig zijn, maar als je normaal voor jezelf rijdt kun je best rekening houden met hoe snel je paard gaat zweten door vaker tussendoor even te stappen en iets minder lang te draven en galopperen. Dan kan ze tussendoor steeds weer even wat afkoelen.

Verder moet je dat met die kuil even in de gaten houden. Zelf wat stro of arm hooi bijvoeren naast de normale voerbeurten of in plaats van 1 ruwvoerbeurt wil al helpen om de mest steviger te krijgen. Dan hoef je het hele rantsoen zelf te vervangen. Als je dat namelijk zelf moet betalen, zonder korting op het stalgeld, is dat een duur grapje (per maand eet je paard zo 15 of meer baaltjes hooi weg, en met de huidige prijzen zit je dan al snel op €45,- of meer aan extra kosten)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:35

Ik heb mijn paard ook op vlas staan. ik haal elke dag de drollen eruit en gooi het allemaal om, haal de de natte plekken ook helemaal weg en maak het bed weer glad. Wanneer het nodig is gooi ik er vlas bij. De stal blijft heel mooi schoon en mijn paard ( heel erg gevoelig voor amoniak en stof ) hoest en kucht niet. ik vind het zo heel erg fijn. Ik kan alle drollen ook heel goed wegkrijgen met een greep met plastic tanden heel dicht op elkaar.

Mijn paard is van kuilgras naar hooi gegaan. Dat heb ik moeten mengen want ze hoeste zich een ongeluk. Maar mengend en nat is het gelukt en krijgt ze nu elke dag hooi ( wel geweekt zodat er geen stof meer in zit.)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:41

joyce B schreef:
misschien dan je paard niet zo in het zweet rijden? hoef je ook niet zo lang uit te stappen en te wachten.
In een binnenbak bij les zal dat wat lastig zijn, maar als je normaal voor jezelf rijdt kun je best rekening houden met hoe snel je paard gaat zweten door vaker tussendoor even te stappen en iets minder lang te draven en galopperen. Dan kan ze tussendoor steeds weer even wat afkoelen.

Verder moet je dat met die kuil even in de gaten houden. Zelf wat stro of arm hooi bijvoeren naast de normale voerbeurten of in plaats van 1 ruwvoerbeurt wil al helpen om de mest steviger te krijgen. Dan hoef je het hele rantsoen zelf te vervangen. Als je dat namelijk zelf moet betalen, zonder korting op het stalgeld, is dat een duur grapje (per maand eet je paard zo 15 of meer baaltjes hooi weg, en met de huidige prijzen zit je dan al snel op €45,- of meer aan extra kosten)

ja dat was ook vooral mijn probleem.. korting krijg je niet, en ik lease niet voor niks een paard ( betaal eigk alles behalve dieren rts en hoefsmid en zadel)

ik probeer wel een beetje achter haar zweet ''patroon'' te komen maar had voorheen een buiten bak en nu een binnen bak (heb haar 3 maanden) en merk tog wel dat het wat anders zit...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:43

Ik heb mijn paarden ook op vlas gehad, maar ik deed 2x per week de natte plek eruit halen. Dagelijks haalde ik de zijkanten naar het midden. Ik vind vlas echt geniaal :D

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:07

wat bedoel je eigenlijk dat je paard er niet goed op reageert? wat doet hij dan?

ik heb ook een Friese merrie die moet ik drie kwartier uitstappen en dan als nog een fleece deken opdoen die ik er na een uurtje afhaal ;)

over vlas heb ik geen verstand hoe je dat het beste kan doen?

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 04:22

als ik uit mijn eigen ervaring mag spreken,

die dunne ontlasting heeft mijn paard ook gehad van de kuil, moest ze even aan wennen, maar ging wel over.

maar heb haar vorige maand 2,5 week op vlas gehad en toen bleek ze weer aan de diaree. wat bleek, ze at de vlas op ( ze kreeg genoeg ruwvoer ). waardoor ze ook aan de diaree kan raken volgens mijn dierenarts.
ik heb mijn merrie dus weer op stro staan.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:11

ik heb na gevraagd en ze heeft voorheen ook wel eens kuil gehad en was er niks aan de hand :)

alleen ze stat inderdaad op vlas en heb haar 2 dagen terugeen nieuwe baal gegeven en inderdaad nam ze een flike hap en later dat ik weg gig stond ze nog steeds met haar neus naar beneden...

heb ergens gelezen dt azijn enz helpt... of mischien een baaltje stro er door

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:30

Juist als je paard de vlas eet is het belangrijk om de stal niet te schoon te houden in het begin.
Ik begrijp uit je berichten dat je de stal vaak "leeggschept". Dat is dus niet de bedoeling. Haal alleen de drollen eruit en meng wat schoon vlas door de vieze toplaag. Je stal is dan misschien, voor het oog, iets viezer maar je hebt wel grote kans dat de merrie minder van het vlas gaat eten. Ze hebben vaak een voorliefde voor schoon vlas :Y) . Azijn erover kun je proberen maar ik ben bang dat het weinig helpt..Vaak vreten ze daar zo doorheen en sommige paarden vinden het zelfs lekker.. }> .
Met een baaltje stro erdoor heb je kans dat de stal eigenaar niet blij is. Vaak is dat een probleem bij het ophalen van de mest. Veel mestophalers willen stro en mot/vlas gescheiden hebben. Eerst even overleggen dus.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:35

bij ons gaat alles op een hoop... de buurvrouw heeft het ook gedan maar bleek uiteindenlijk aan het kuil te liggen... dus zo maar even stro bij de dieren winkel of zo halen... dan heeft ze in iedergeval wat te knabbelen en wordhet niet zon vieze bende :+

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:23

Dat word ook een dure aangelegenheid als je pakjes stro bij de dierenwinkel gaat halen.
Of bedoel je niet die pakjes die je in een konijnenkooi gooit?

Beter kun je dan op marktplaats kijken of er wat aangeboden word bij jou in de buurt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:18

Ik strooi een halve plak stro per dag over het vlas, dit gaat binnen no time schoon op en komt dus niet op de mesthoop. Ik betaal 5 euro per pak bij de voerboer en doe hier ongeveer een maand mee.

Bij ons op stal eten er ook meerdere voor het vlas en, ik klop het gelijk af, er heeft nog nooit een paard wat van gekregen. Probeer het vuile vlas en schone vlas te mengen. Ik het begin wil je je stal veel te schoon houden, maar probeer de onderlaag met rust te laten en de bovenlaag schoon te houden van mestballen. Zodra je onderlaag te nat wordt en je dit ziet als je je bovenlaag schoon maakt, dan moet de onderlaag er uit. Dit betekent niet dat je je hele stal om moet gooien, maar graaf het ergste natte deel er uit en gooi het ontstane gat weer dicht, het maakt niet uit als die wat donkerder vlas is, het wordt toch weer de nieuwe onderlaag en dan is het juist prettig als dat een beetje vochtig is. Ik heb er een half jaar voor nodig gehad om me hier bij neer te leggen. :D Ik mest nu alleen de natte plekken uit als het nodig is en standaard 1x per week een nieuwe bak vlas er bij.

Verder moet je overgang van hooi naar kuil altijd geleidelijk aan doen, dus eerst 3/4 hooi 1/4 kuil en dan langzaam aan afbouwen naar compleet kuil in 1-2 weken. De darmen zijn nu van streek doordat er geen overgang is gemaakt en ze opeens kuil moeten verteren ipv hooi.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:22

Hier hebben ze 20 kilo balen voor 3 euro. Is dat een beetje een schapenlijke prijs?

Dat zo schoon mogenlijk houden... Tja geen idee hoe lang ik dat vol hou hahahah

Ik heb even na gevraagd bij vorige stal. Maar daar kregen ze bijna het zelfde... Dus denk dat het dan niet van het kuil komt maar van de vlas ...