All weather tuft, blijft bodem goed bij vorst?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

All weather tuft, blijft bodem goed bij vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:02

Zie titel.

Twee dagen vorst en het is al klaar met rijden op mijn zandbodem, dus ik overweeg te investeren in een laag AWT erover. Ik lees dus graag ervaringen (en ook hoe dik de laag is die je erop hebt) want als jullie ook niet kunnen rijden kan ik beter de paarden in de winter op pension zetten.

magic_lover

Re: All weather tuft, blijft bodem goed bij vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:08

opzich wel.... alleen de onze is wel bevroren (van de bak), die ligt er 'al' 3 jaar in weinig onderhouden en eigenlijk een te dunne laag, had dit jaar bijgevuld moeten worden.... dan was er weinig aan de hand geweest.

de longeerbak hebben we deze zomer tuft in laten leggen die is nog wel gewoon goed.

ik vind het echt top spul, maar wel zorgen dus dat de laag niet te dun is dan zou die niet moeten bevriezen, maar zowieso gebeurd dat eigenlijk het 1e jaar/2 jaar niet omdat het dan nog vrij los is allemaal.
kennissen hebben ook net dit jaar AWT in de bak gedaan en die kunnen ook nog prima rijden. dus ja het is zijn investering zeker waard imo.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:19

Wij hebben sinds een paar maanden een laag erbij gekregen. En ja, er is nu gewoon te rijden in de bak. MAAR de bak is super zwaar helaas, zeker als hij niet nat genoeg is.
Dus heel fijn dat we nu gewoon kunnen rijden in de bak, maar voor de rest bevalt de bak nog niet echt goed.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:01

ik zat ook net naar info hierover te zoeken want het klinkt bijna te mooit om waard te zijn :)) een bak die niet bevriest. ik zit nu indd ook met een bevroren zandgrond .

@ maris is de bak altijd zo zwaar dan? Dat klinkt toch vanzelf wel in?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:04

die van ons is nooit zwaar geweest, ook niet toen het er net in lag..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:11

Ook wij hebben het er hier thuis over gehad om er snippers in te doen. Maar het probleem is het afvoeren van het spul. Dat kost en bakken met geld. Maar het klopt idd dat als je er maar genoeg spul in doet, het niet bevriest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:19

Rena heeft vroeger op een stal gestaan met buitenbakje met tapijtsnippers.
Ideaal spul , bak lag er vrijwel altijd goed bij en in de ergste kou werden de tapijtsnippers wel wat knisperig maar werden weer soepel als je er op ging staan , geweldig spul :j

Enige jammere is met uitmesten dat er dan altijd wel snippers aan de kak blijven hangen en waar die drol ook naartoe gaat....in de verdere verwerking is dat niet fijn :P

Ik vind het altijd wel grappig dat iedereen het eventuele later afvoeren een probleem vindt....maar waarom zie je dan niet bvb. heel Marktplaats vol staan met advertenties van mensen waar het gratis afgehaald mag worden :P

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:44

ik vind de aanshaf anders ook nogal prijzig :o schrok me een ongeluk toen ik het las!

1975,- := dat geld heb ik op moment ook niet

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:14

Onze bak is idd vanaf het begin ( maand of 4 a 5 geleden ) al zwaar en ongelijk geweest. Er is ook al contact over opgenomen met de vertegenwoordiger,alleen is die nog niet geweest .....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:59

Bailey_4ever schreef:
ik vind de aanshaf anders ook nogal prijzig :o schrok me een ongeluk toen ik het las!

1975,- := dat geld heb ik op moment ook niet

Dat valt wel mee, onze huidige rijbak, 20x40 met drainage, filteren van puinondergrond en twee lagen rivierzand zat kort aan de 10.000 Euro. En nou kan ik alsnog niet rijden :+
Dus bij positieve commentaren vind ik het de investering wel waard.

Alleen zit ik niet te wachten op een zware bak, die van mij begon net een beetje in te klinken!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:01

ik vind de prijs ook nog wel meevallen in verhouding met andere bodems en rompslomp...

bij ons is de bodem juist een stuk stabieler geworden door de snippers, die was écht slecht.
enige 'nadeel' is nu dus dat hij weer wat bijgevuld moet worden maar dan kunnen we weer los :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:01

Waar ik op stal sta hebben ze dit ook op de bodem liggen.. Prima spul hoor. Altijd te rijden en zwaar is die gelukkig ook niet.. Ik zweer er wel bij :j

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:04

Wij hebben ook een all weather tuft bodem en die is zeker goed te rijden! Je moet wel kijken met sleepmateriaal. Deze bak kan alleen met een soort roller worden geteokken. Maar in de winter is de bak ook heel goed te rijden!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:27

ja oke :) als je kijkt naar wat je er voor terug krijgt valt de prijs best mee..maar helaas te duur voor ons op dit moment. Anders wist ik het wel! :))

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:23

Op de manege waar ik jarenlang gereden heb, hadden ze die bodem ook in de bak liggen, zowel binnen als buiten.
En buiten vond ik hem echt ideaal. Niet te zwaar, maar wel altijd te rijden met vorst :j
Ik vpnd het een prima bodem.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:26

als je zo'n dure bodem hebt liggen zou ik toch eerst bij meerder bakken met AWT gaan kijken voordat je weer gaat investeren.
toch erg zonde van je geld als het straks niet bevalt en het is er ook niet zomaar weer uit.

kun je niet gewoon strooien? voor 2000 euro kun je veel zou kopen ;)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:34

Prima bodems :j Januari hebben wij een nieuwe laag laten komen, bak was toen net een dag sneeuw vrij, toen met de sneeuw gewoon kunnen rijden. Nu zou ik wel de sneeuw eruit moeten slepen of wat zout strooien tegen de sneeuw, maar hij is gewoon nog te rijden. Vorige winter met -15 ook gewoon nog (was voor jezelf niet prettig maar dat terzijde :=).
Ik vind 2000 zeker nog meevallen. Kijk naar andere bodems, daar moet je perse de mest eruit halen, veel slepen, kost een berg aan aanlegkosten, en met twee jaar groot onderhoud. Wij vullen ongeveer 1 keer in de 5/6 jaar bij, slepen nauwelijks, halen er geen mest uit, paarden lopen er ook in (we zijn te lui om het hek tussen bak en weiland dicht te doen :+) en hij is het hele jaar super te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:43

Getsie , meen je dat nou dat je de kak laat liggen ? Dat is toch ook niks.... :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:47

ik hoorde vandaag dat het spul vrijwel nergens meer te krijgen is.... allemaal uitverkocht :=

hoop toch dat ze snel weer een nieuwe lading binnen krijgen... :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:39

Iedereen baalt dus van het winterweer begrijp ik :+
Ik heb voor morgen iig de binnenbak besteld, heb vandaag mijn bak gestrooid en een rustig paard aan de longe erin laten stappen en draven om het dunne ijslaagje te breken maar helaas is het zand nog te hard om echt lekker aan de gang te gaan.
Als de ellende over is maar eens zien of ik AWT kan krijgen nog. De commentaren hier zijn toch overwegend erg positief.