Stal word niet meer uitgemest...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SilverViper

Stal word niet meer uitgemest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:50

Weet niet of het hier goed staat,aangezien het over de stal gaat, anders mag deze verplaatst worden:

Zit met iets
Ik sta op een kleinschalige fok/pension stal.
(ik en nog een meisje staan daar in pension, voor de rest zijn het zijn eigenpaarden)

Sta er best goedkoop, toen ik er iets meer dan 1,5 jaar geleden kwam staan, met mijn vorie pony (inmiddels overleden).
Was de afspraak gemaakt, dat ik zelf na het poetsen en en rijden enzo, mijn spullen moest opruimen en aanvegen, niet meer dan normaal.
Paarden werden door de eigenaar buiten gezet, en weer binnen, krijgen te eten, en de stallen doet hij zelf.

Ideaal zou je denken, daar ben ik dus ook met plezier gaan staan, ook
omdat ik mijn eigen stal niet hoefte uit te mesten.
Nu denken jullie vast, je hebt toch een paard, waarom mest je dan niet zelf je stal uit.
Dit omdat ik 2 jaar geleden van mijn eerste pony ben afgevallen en dit nu een zwakke plek is geworden, en nu nog steeds, en ik dus niet altijd zelf de stal kan uitmesten, was dit voor mij een hele goede oplossing, om toch mijn paardje te kunnen houden en onderhouden.

Het is daar niet verplicht om je eigen stal uit te mesten, maar als je het wilt mag je het wel doen, maar hoeft dus niet..

Maar nu het volgende:
In het begin dat ik er net stond met mijn nieuwe pony Nibb-it dus,
haalde ik elke dag even de drolle en natte plekken eruit, en eind van de dag strooide hij mijn stal op, niks aan de hand dus..
Maar sinds dat de boer een weekend is weg geweest, en we op stal met de stalgenoten ( 2meiden die de paarden van de eigenaar rijden) af moesten spreken voor de stallen, werd mij gevraagd of ik dan dat weekend mijn stal en van mijn oude verzorgpony wilde doen, oke geen probleem.

Maar nu elke keer als ik op stal kom, alleen maar om even mijn pony beweging te geven en zijn maaltje (hij krijgt extra muslie, dat geeft ik hem zelf) en weer ga, is zijn stal nog gemest, nog opgestrooid.
Heb het nu al een paar keer gezien dat de andere stallen wel netjes waren opgestrooid en mijn pony stond gewoon in zijn eigen strond. :?

Elke keer dacht ik van, hij moet nog komen, dan zal hij met het eten geven, vast wel even bij hem wat balen sto erin gooien, maar elke keer lag zijn stal er het zelfde bij al de dagen ervoor, elke keer nog smeriger.

Met mijn rug kan ik niet elke dag mesten, maar kon het niet aan zien, en heb vorige week 5 zware kruiwagens eruit gehaald, en ook echt alleen maar mest en nat,dus gewoon te smerig en aangekoekt, en was echt een dikke laag.
En afgelope week weer hetzelfde, elke keer als ik was geweest, werd zijn stal smeriger en smeriger, en heb er vandaag ook weer 4 volle kruiwagens uitgehaald.

Word hier een beetje moe van, ben daar komen staan, omdat me daar was verteld dat hij het liefst de stallen zelf deed, en ikzelf mijn stal mocht doen als ik daar zin in had, maar was geen verplichting, want de stallen strooide hij toch elke dag op.

Dan denk ik van, er staan in de stal waar ik sta nu 6 paarden (incl mijn paard) als je alles gaat opstrooien, wat is er dan zo moeilijk aan om mijn stal ook even mee te nemen. :?

Weet nml niet zo goed of ik het hem wel tegen hem moet zeggen, verder goeie man, daar niet van, heeft veel voor me gedaan ook, en ik help hem ook regelmatig met de stallen of andere dingen rondom de stal.
Of uberhoud hoe ik hem moet vertellen, want wil hem er wel op aanspreken dat mijn stal altijd zo smerig is, terwijl het normaal niet zo'n viespeuk is, als het maar elke dag opgestrooid word, is 1x in de week helemaal leeg halen meer dan genoeg.

Ga het nu dan wel snel proberen elke dag te doen, want snap gewoon niet waarom hij mijn stal niet meer doet, terwijl hij wel zelf de stallen wilt doen, zoals hij zei in het begin..

Help, weten jullie hoe ik het hem kan vragen.vertellen, uitleggen, want vind het echt niet kunnen, sta er all in, en dan nog zelf de stal moeten doen..

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar moest het van me afschrijven, bedankt voor het lezen..

arabcarla

Re: Stal word niet meer uitgemest...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:54

Gewoon brutaal zijn en op de man af stappen vriendelijk vragen wat er aan de hand is..... hoe het komt dat jouw stal niet word gedaan misschien een reden... het is altijd ff eng om te gaan praten maar je weet dan wel meteen hoe en wat

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:54

Hier moet je het gewoon met de eigenaar over hebben. Gewoon netjes vragen wat er gebeurd, waarom en wat de bedoeling is. Is toch niet zo moeilijk?

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:55

Ja vind ik idd erg lastig,
heb niks tegen die man hoor, begrijp me niet verkeerd, maar weet niet zo goed hoe ik dan moet beginnen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:56

Ik snap ook niet waarom je die man niet vriendelijk vraagt of er iets veranderd is wat jij niet meegekregen hebt.
Misschien vind je dat eng om een of andere reden en moet je een drempel over, maar het is niet meer dan een gesprekje hebben.

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:56

ben zelf erg bang aangelegd om gelijk om de man af te stappen als er wat is, meestal doe ik het via via, maar ja is ook niet goed, weet ik, maar ja, dat durf ik niet zo goed

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:58

Dat het je opvalt, dat hij de stal van jouw paard/pony niet meer opschudt/bijhoudt. Of dat zo is en of er een speciale reden is voor die verandering.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:58

Vervelend zeg. Wat zijn nu precies de afspraken die je met hem hebt gemaakt toen je daar kwam staan?
In eerste instantie zou ik gewoon met hem gaan praten. Gewoon op een rustige manier.
Hebben jullie het op papier gezet? Dat zou je dan misschien ook mee kunnen nemen.
Succes!

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:59

Vervelend..
Maar ik zou er gewoon er naartoe gaan en netjes vragen zonder er een te groot probleem van te maken. Zulke dingen kun je toch gewoon vragen neem ik aan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:04

Als jij iedere nacht in je eigen uitwerpselen ligt, zou je dan wel aan de bel durven trekken? Waarom neem je het dan nu niet op voor je pony!! Het gaat hier om je pony hoor!! Hallo, wakker worden!!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:06

je zou hem gewoon kunnen vragen of je hebt gemist dat er iets in het uitmest gebeuren is veranderd?

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:08

@manon_king: de afspraken waren dat ik mijn spullen moest opruimen en aanvegen als ik klaar ben, stallen deed hij zelf.
Er staat niks op papier want is zijn eigenstal en het zijn mondelinge afspraken, mijn vriend zat er ook bij toen die afspraken werden gemaakt.

@calypsoo: ja, das waar, weet ik ook wel, maar vind het zelf erg moeilijk om op mensen af te stappen en te beginnen met een gesprek, als er iets is

@percyleen: ja snap wat je bedoel, maar dat vind ik zelf erg lastig om zomaar op iemand af te stappen zoals ik al zei, dus misschien iemand tips, waar het makkelijk door word.

@dana01: dat is idd een goeie om mee te beginnen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:08

SilverViper schreef:
ben zelf erg bang aangelegd om gelijk om de man af te stappen als er wat is, meestal doe ik het via via, maar ja is ook niet goed, weet ik, maar ja, dat durf ik niet zo goed

Waar ben je bang voor?

Dat hij je vertelt dat je het inderdaad voortaan zelf moet doen? Dan heb je niets verloren, want je wilde het al zelf gaan doen, maar dan weet je het zeker en kun je evt. opnieuw onderhandelen over de prijs.

Dat hij je vertelt dat hij het vergeten is? Dan is het een goede reminder voor de beste man!

In je leven kom je nog veel situaties tegen waarbij je zgn. assertief moet zijn. Oefen hier alvast mee! ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:09

ik denk eerder aan een misverstand, dat je het zelf een paar keer hebt gedaan en dat hij denkt dat je dat liever doet... toch maar even vragen dus :j

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:12

Haai meissie
Wat een vervelende situatie zeg
Ik zou toch al je moet bij elkaar verzamelen om te vragen wat de reden is.
Stel anders voor dat je nop bepaalde dagen het best zelf wilt doen. Bijv 2-3x pw afhankelijk van je lijffie

:*

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:15

ben bang om het gesprek erover te beginnen, gewoon normale gesprekken gaat goed, maar zodra er iets is waar ik mee zit, daar durf ik niet zo goed zelf over te beginnen.

Vergeten lijkt me sterk, omdat hij ook nog andere stallen heeft te doen, drm snap ik het niet waarom mijn stal word overgeslagen, terwijl de stobaal naast mijn stal ligt.

@Dana01: zou idd een misverstand kunnen zijn.

@chubby: ja daar heb je zeker gelijk in, weet het ook wel, alleen het moment van erop af stappen en tegen hem zeggen vind ik erg moeilijk.

@kim: das idd ook een oplossing, zal het meenemen in het gesprek
(zodra die er is :o )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:17

SilverViper schreef:
@chubby: ja daar heb je zeker gelijk in, weet het ook wel, alleen het moment van erop af stappen en tegen hem zeggen vind ik erg moeilijk.

Niet zo over piekeren! Gewoon doen! Kan ook telefonisch als je dat makkelijker vindt?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:19

Succes meissie. Ik weet hoe moeilijk het is.
Maar hou voor je dat het om de bestwil van je vriendje gaat
(en straks voor Wal ook)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:20

Ook al vindt je het eng ik zou toch een gesprek aangaan. Via via is nooit de oplossing natuurlijk! Hier komt alleen maar onenigheid van, woorden worden verdraaid en voor je het weet is er dikke ellende.
Dus vraag gewoon aan de beste man of ie even een minuutje voor je heeft en leg hem de situatie voor. Vertel hem dat het je opvalt dat de stal niet/nauwelijks wordt gedaan en vraag wat daar de reden van is. Zeg hem dat je er vanuit ging dat de stal door hem gedaan zou worden en dat je dat nu mist en hiermee niet akkoord gaat.
Mocht hier een goede reden voor zijn van zijn kant geef dan aan dat je dat graag van tevoren had willen weten.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:21

Gewoon vragen, waarom hij jou stal nooit uitmest. & als het altijd zo gaat nog veel langer zal ik uiteindelijk ergens anders gaan staan.

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:26

SilverViper schreef:
ben bang om het gesprek erover te beginnen, gewoon normale gesprekken gaat goed, maar zodra er iets is waar ik mee zit, daar durf ik niet zo goed zelf over te beginnen.

Vergeten lijkt me sterk, omdat hij ook nog andere stallen heeft te doen, drm snap ik het niet waarom mijn stal word overgeslagen, terwijl de stobaal naast mijn stal ligt.

@Dana01: zou idd een misverstand kunnen zijn.

@kim: das idd ook een oplossing, zal het meenemen in het gesprek
(zodra die er is :o )

gewoon doen en het belangrijkste is: oefenen, oefenen, oefenen! Daar wordt het vanzelf makkelijker van! Dit soort dingen ga je nog vaak genoeg moeten doen...

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:30

dank jullie wel voor de reacties,

weet het ook wel, maar ja, vind het altijd zo moeilijk om tegen iemand te moeten zeggen dat ik ergens niet tevreden over ben, maar idd kim, wil wel het beste voor mijn maatje, en idd strax als wal er is, wil ik natuurlijk dat ze er allebij schoon bij staan.

Sta er al jaren met plezier en zou het erg jammer vinden om daar weg te moeten,
het is een goede man, en heeft het beste voor ook met de paarden.

Maar idd, zal het toch moeten vragen hoe moeilijk het ook is, ook al is de weg erheen zo lang..
(zo voelt het voor mij)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:34

pff, dat had ik vorig jaar ook, met mijn paarden ineens werd er niet meer gemest. ik betaalde dan wel 285 per paard per maand. ook stonden zei steeds in de stront alle stallen leeg geschept op de wasplaats leeg gekiept hoefde maar 1x wel weg gegaan/gestuurd toen maar was toch al niet van plan daar nog langer te blijven. Laatste dagen werd er wel goed gemest :D :D

ik zou er gewoon eens heen gaan en vragen wat nou precies de bedoeling is :D

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:35

En als je eenmaal gevraagd hebt denk je nadien: Goh, was dat nou alles???
En voel je je beresterk!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:46

Als je zelf niet durft, waarom laat je je vader dan niet naar de man toestappen?

Je kan ook aan hem vragen of je pony zijn stal elke keer zo smerig maakt.