Koliek door warm/koud water?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Koliek door warm/koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:34

Hoi!
Ik had een vraagje
Ik las net toevallig in een tijdschrift dat als een paard warm of juist heel koud water drinkt koliek kan krijgen.
Is dit zo? dalijk word ik voor de grap gehouden :+

Antwoorden, (eerlijke antoowrden :o )
zijn welkom

kleinvosje

Re: Koliek door warm/koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:38

Nee, is geen grap. Het is voor een paard absoluut niet goed om bijvoorbeeld na zware inspanning veel koud water te drinken.

Vraag aan jou terug: in welk tijdschrift las je dat en waarom zou je daaraan twijfelen?

xMelissaa

Als het zo zou zijn weet ik waar mijn merrie koliek aan over heeft gehouden.
Ik hou dit even bij

lianne74

klopt ja........als ze ineens een hele boel heel koud water opslokken kunnen ze daar koliek van krijgen. Een paard dat onbeperkt bij het water kan zal het niet snel krijgen; die weten heel goed hoeveel ze kunnen hebben. Maar als je bv hebt gereden en je zet hem in de stal en hij heeft erge dorst dan moet je zorgen dat hij niet teveel drinkt; of de kou van het water af is. Te warm water drinkt hij niet hoor; dat laten ze staan. Ik meng nu wat heet water door het ijskoude zodat de temp wat aangenamer is voor ze......

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:39

Vraag aan jou terug;) : ik las het in een strip in de penny.
Ik zou eraan twijfelen omdat het toevallig in een strip is, en mijn paard staat altijd buiten als ik m water ga geven en het vriest dan word dat water echt heel koud. Ik was bang dat mijn paard dalijk koliek krijgt! :o

kleinvosje schreef:
Nee, is geen grap. Het is voor een paard absoluut niet goed om bijvoorbeeld na zware inspanning veel koud water te drinken.

Vraag aan jou terug: in welk tijdschrift las je dat en waarom zou je daaraan twijfelen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:40

Dat doe ik ook! :D
nog bedankt voor de tips!

lianne74 schreef:
klopt ja........als ze ineens een hele boel heel koud water opslokken kunnen ze daar koliek van krijgen. Een paard dat onbeperkt bij het water kan zal het niet snel krijgen; die weten heel goed hoeveel ze kunnen hebben. Maar als je bv hebt gereden en je zet hem in de stal en hij heeft erge dorst dan moet je zorgen dat hij niet teveel drinkt; of de kou van het water af is. Te warm water drinkt hij niet hoor; dat laten ze staan. Ik meng nu wat heet water door het ijskoude zodat de temp wat aangenamer is voor ze......

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:41

Ok, een strip is wat anders dan een tijdschrift, maar ik mag toch aannemen dat ze ook daar niet zomaar iets in zetten wat niet waar is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:41

ik denk dat dat geval wel meevalt. (paard in de wei wat bij ijskoud water kan hele dag)
je zou toch een stom dier zijn als je buiten leeft en doodgaat als je koud water drinkt ;)

wel als je paard net grote inspanning heeft geleverd en echt dorst heeft, en daardoor véél drinkt
maar gewoon koud water, nee.. dan waren paarden al lang geleden uitgestorven denk ik ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:43

Klopt. Maar ga eens bij je zelf na.
Als jij ineens veel koud water drinkt, krijg je ook pijn in je buik.

Je hoeft alleen niet bang te zijn dat je paard uit zich zelf teveel koud water drinkt.
Zoals Lianne al zegt, doen ze dat niet

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:55

Okwee bedankt allemaal!
Heeft iemand nog tips voor dit onderwerp? :o

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:55

Je paard na het rijden niet een volle emmer koud water laten drinken

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:58

Ja dit kan. Ik ken een paard wat door te koud water koliek heeft gekregen en daaraan is overleden. Let vooral op na het rijden, dan is het het gevaarlijkst.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:01

een paard in de weide kan zonder al te veel problemen ijskoud water drinken, net zoals jij een ijsje kan eten zonder probleem.
Een paard dat intensief gewerkt heeft, warm en bezweet is, kan je best geen ijskoud water geven of althans niet een volledige emmer laten drinken. Als jij bent gaan hardlopen, dan smaakt enkele slokje koud water verfrissend, maar van meer of van een ijsje krijg ook jij dan buikpijn. Hetzelfde geldt voor een paard vlak na het rijden

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:05

Okee bedankt allemaal ( HEEL HARTELIJK! )
hier mag van mij een slot op! :D