Graaskorf en vriestemperaturen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Graaskorf en vriestemperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 09:59

Mijn paard heeft nog een flink overgewicht, er mag nog zo'n 100kg af.
Het is een sober paard wat van lucht dik lijkt te worden. Ze draagt dus met enige regelmaat een graaskorf om alles nog een beetje binnen de perken te houden.
Ze staat gestald 24/7 buiten op een paddock paradise systeem met inloopstallen en met onbeperkt ruwvoer.
De graaskorf werkt prima, paardje heeft er geen last van, ze kan lekker heel de dag door eten zonder dat ze enorme hoeveelheden naar binnen kan werken.
Ik vraag me nu toch een beetje af of ik die korf zou moeten uitlaten met het voorspelde vriesweer?
Of zou een lekker dik paardje met dito wintervacht dit prima kunnen hebben?

tjady

Re: Graaskorf en vriestemperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:06

Ik denk alleen aan het drinken dan wordt de krof nat en bevriest, dat lijkt mij niet zo lekker voor haar. Verder kan het geen kwaad denk ik.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 10:16

Hmmm, als ze drinkt wordt enkel de onderzijde van de korf nat en die komt niet tot tegen haar lippen. Dat deel wordt ook wel warm gehouden door haar adem ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:09

Ze staat dus niet op het gras? Maar ze heeft hem op om niet teveel ruwvoer te eten? Wat wordt er voor ruwvoer gevoerd?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:35

Nee, ze staat niet op het gras momenteel, anders moest ik zeker niet twijfelen ivm risico op hoefbevangenheid. Er wordt voordroog gevoerd, wel van goede kwaliteit (dus geen koeienkuil ofzo)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:37

Dan heb je wel een slim paardje, die van mij krijgen niks binnen als ik de korf om doe bij het hooi. Ik denk niet dat het veel kwaad kan, zeker als je paard te dik is kan het geen kwaad dat hij wat van zijn vetreserves opbruikt toch?

Zelf heb ik ervoor gekozen om onbeperkt graszaadhooi te voeren, maar dat zal voor jou wel niet mogelijk zijn als je op pension staat?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:43

Ze kan er goed mee uit de voeten hoor! Even een beetje moeilijker om het hooi te pakken te krijgen door die gleuven maar eens ze een pluk vast heeft wordt er nog goed wat naar binnen gewerkt hoor ;) Ze kan er dus prima mee eten maar ze moet enkel wat meer moeite doen zodat ze langer over eenzelfde portie doet.

Ander hooi is inderdaad geen optie omdat ik op een pension sta.

Ach, ik laat hem maar gewoon om en hou het wat in het oog. Ziet er alleen zo zielig uit, zeker met dit weer, maar ja hoefbevangen ofzo is nog veel zieliger!

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:32

Ik vroeg mij precies hetzelfde af, maar dan meer ivm met de sneeuw.. Ik heb hem vandaag afgelaten. Ik heb nog wel gras in de wei en ook een pony met hoefbevangengevoeligheid. Nu met het laagje sneeuw moeten ze met hun lip gewoon goed naar sprietjes kunnen zoeken. Ik was bang met de graskorf dat ie dicht zou slibben door de sneeuw.. Vandaar dat ik hem heb afgelaten, maar erg fijn idee dat mevrouw weer volop grasjes plukt vind ik het niet echt nu.. :7

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:21

Ik zou hem absoluut omlaten. Je paard heeft nog vetreserves, dus koud zal-ie 't niet snel krijgen (zeker niet met dikke wintervacht ook). Pas als je paard goed op gewicht is zou ik erover nadenken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:04

pompidou2 schreef:
Ik vroeg mij precies hetzelfde af, maar dan meer ivm met de sneeuw.. Ik heb hem vandaag afgelaten. Ik heb nog wel gras in de wei en ook een pony met hoefbevangengevoeligheid. Nu met het laagje sneeuw moeten ze met hun lip gewoon goed naar sprietjes kunnen zoeken. Ik was bang met de graskorf dat ie dicht zou slibben door de sneeuw.. Vandaar dat ik hem heb afgelaten, maar erg fijn idee dat mevrouw weer volop grasjes plukt vind ik het niet echt nu.. :7

Bij zo'n graaskorf met enkel 1 gat onderaan zou het inderdaad wel eens door een bol sneeuw (die ijs is geworden) kunnen verstopt raken. Maar ik heb er eentje van greenguard, met van die sleuven, kan me niet inbeelden dat die allemaal volledig verstopt raken. Ik heb wel niet het probleem van op de wei gaan, mijn paard staat nu op paddock en ze krijgen hooi gevoerd, geen gedoe met in de sneeuw moeten neuzen.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:17

Ja, dan is het een ander verhaal inderdaad. Als je paard gewoon op een paddock staat met hooi lijkt me het geen probleem.. Ik heb er een van divoza, daar zit inderdaad een gat onderin en wel openingen ook aan zijkanten en bij de neus, maar slibt snel dicht met sneeuw denk ik, dus bij mij is ie af.. Duimen dat het goed gaat..