bij mijn verzorgpony in de paddock staan een aantal brandnetels. ik wil ze zowiezo weg schoffelen als dat mag enz. maar kunnen brandnetels kwaad ? of zijn ze giftig of dergelijke. alvast bedankt!
nee, werken zelfs bloedzuiverend. ze eten het wanneer ze er zelf behoefte aan hebben (dus nauwelijks). na het plukken 15min wachten en je kunt het zo voeren (dan eten ze het eerder).
Jol1
Geplaatst: 28-11-10 13:38
Ik denk niet dat de brandnetels giftig zijn voor paarden, want dat zijn ze voor mensen ook niet. (Wel eens van brandnetelsoep gehoord?) Brandnetels schijnen juist zuiverend te werken, maar paarden eten ze sowieso niet. (Mijn paarden in ieder geval niet.)
Laatst bijgewerkt door Jol1 op 28-11-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Sientje
Geplaatst: 28-11-10 13:38
Kan geen kwaad, sommige paarden vinden het lekker. Voor zover ik weet hebben ze zelfs een geneeskrachtige werking.
xjesssicaa
Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-10 13:39
okee bedankt! dan zal ik zodra ik er kom even handschoenen mee nemen en ze plukken en dan zal ik haar een paar geven heel erg bedankt!
flettie
Geplaatst: 28-11-10 13:40
Ik zou ze sowieso wel weghalen en dan vooral de wortels. Alleen al voor het feit dat die rotkrengen zich verspreiden als de pest Je kunt ze voor je paard gewoon plukken, even laten liggen en de meeste paarden eten ze dan wel op Die van mij nemen ook regelmatig een hapje brandnetel of distel mee als ze op de zomerweide staan.
Naomi_Star
Geplaatst: 28-11-10 13:40
Ik voer het mijn paard zelfs in verband met vocht ophoping/vasthouden.
Ik zou ze wel weghalen, neit omdat ze giftig ofzo zijn, maar omdat ze zich zo vreselijk snel vermeerderen. Heb je er nu 10, dan heb je er volgend jaar 50 staan. Lekker maaien, die laten drogen en dan kan je ze voeren aan de paarden. En dan die plek nog even goed schofellen om te wortels eruit te krijgen, en dan eventueel volgend jaar bespuiten met onkruid verdelger.
maaien lukt niet. is niet onze stalling mijn verzorgpony staat daar en het gaat om gewoon een heel klein stukje van nog geen meter bij n meter. misschien gewoon eruit trekken ?
alesha
Geplaatst: 28-11-10 18:38
Hoi, Nee brandnetels zijn niet giftig en (als je ze plukt en laat drogen) zelfs heel gezond. Bij mijn verzorgpony stonden ze ook en ik heb ze geplukt en gevoerd. Hij vond het erg lekker.
Op een website las ik het volgende: In de zomer kun je paardenbloemblad, weegbree en brandnetels (voor één paard dagelijks 10 tot 20) plukken voor je paard.
Brandnetels groeien overal (en raken na ongeveer een half uur hun irriterende zuren kwijt), werken bloedzuiverend en zijn rijk aan onder andere kalk, vitamine B, fosfor, ijzer en bevatten ook vitamine D. Vitamine D hebben (mensen en) dieren nodig om kalk in hun lichaam op te nemen. Brandnetels werken niet alleen bloedzuiverend, paarden met zomereczeem, artritis, artrose, bronchitis en hoefbevangenheid kunnen door deze plant geholpen worden.
Let wel op met planten die vlak langs de weg/berm groeien, ze slaan dan namelijk de gifstoffen uit de uitlaatgassen op.
Kentaro
Geplaatst: 29-11-10 10:12
Zoals al veel genoemd, is het absoluut niet gevaarlijk voor je paard! Ik geef ze inderdaad ook i.v.m. zuiverende werking. Maar, ik zou wel even oppassen met plukken met handschoenen aan!!! Ik had van die werkhandschoenen van m'n vriend, maar daar gaan de prikkels gewoon doorheen Ik heb ze geknipt met een heggenschaar en daarna in m'n emmer geschoven