sobere paarden onmiddellijk van het gras?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

sobere paarden onmiddellijk van het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:48

Mijn IJslander staat momenteel 's nachts op stal, en overdag van 9 tot 17 op het gras.
Nu het echter vriest, en de zon pittig schijnt is dit wellicht een slecht idee?
Ik zorg dat ze 's ochtends eerst op het land hooi eten. Maar daarna beginnen ze natuurlijk wel aan het gras.

Ze staat met warmbloeden, maar de buurpaarden zijn ook 'sober' en blijven ook op het gras...
Waar ze eerder stond blijven de IJslanders dag en nacht 24/7 op het gras..... Maar waar ik daarvoor stond gingen ze met dit weer hooguit een uur het gras op en verder paddock.

What to do???? Ze is niet te dik, en is nog nooit hoefbevangen geweest.... Maar dat wil ik zo houden!!!!

MamaMiesje

Re: sobere paarden onmiddellijk van het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:49

Het fructaangehalte schiet wel de lucht in nu. Dus als het enigszins mogelijk is, zou ik haar wel op de paddock houden.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:57

Onze 2 new forrest pony's , heb ik vanmorgen ook van de wei gehaald .
Ik ben zo bang dat ze hoefbevangen raken , we hebben dit met een andere pony al een keer mee gemaakt
met precies hetzelfde weer als nu , vriezen en zon , wat een rot ziekte is dat .
Dus ik zou zeggen niet op de wei .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:58

Hoe snel gaat dit dan? Is het echt een kwestie uren dat zoiets kan toeslaan? Of moet je meer in dagen denken?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:00

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:05

Ninx schreef:
Hoe snel gaat dit dan? Is het echt een kwestie uren dat zoiets kan toeslaan? Of moet je meer in dagen denken?

Toen onze pony het kreeg , was het al een paar dagen dit weer , en ze werd eerst slomer en lag veel en pas na een paar dagen wilde ze niet meer lopen , dus ging bij haar wel langzaam , maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 ,
bij onze buren staan alle paarden ook gewoon in de wei , maar ik durf het nu echt niet aan .
De fructaanwijzer van mamaliesje is een goed hulpmiddel , vandaag is het echt heel hoog .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 14:06

Mmm, binnen 48 uur kan het al mis gaan zie ik.
Er zijn een paar mogelijkheden: paddock, strookbegrazing en graasmasker.....
Ik moet maar even snel een oplossing bedenken, want de rest laat zijn/ haar paarden allemaal op het gras... zijn verder nl voornamelijk warmbloeden.... zijn wellicht wat minder gevoelig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:09

Ninx schreef:

Fructaan gehalte kan met het uur enorm dalen of enorm hoog worden.
Als de temperatuur onder de tien graden is en de zon schijnt, zou ik ze er niet eens op zetten. Dan is ieder grasje bijna een fructaanbom.
Als het bewolkt is en onder de tien graden zou ik ook oppassen, maar zit je minder in de gevarenzone als met zon.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:29

Wat Focussed zegt is nieuw voor mij :n

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:32

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:34

sjonnie48 schreef:
Wat Focussed zegt is nieuw voor mij :n

Wat is er nieuw voor je?
Het is inmiddels toch alom bekend dat gras fructaan aanmaakt onder invloed van zonlicht, maar het niet kan gebruiken voor groei omdat de temperatuur te laag is? Daardoor slaat het fructaan zich op in het gras, en het paard eet dat weer.
Op het moment is het risico hoog volgens de fructaanmeter, maar een blik naar buiten en op de thermometer zeggen hetzelfde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 14:46

Het betekent voor mij toch weer even een nieuwe plan maken. Alle warmbloeden blijven de gehele dag op het land, dus ik zal OF een graasmasker om moeten knopen, OF strookbegrazing moeten toepassen, OF een ander sober beestje tevoorschijn moeten toveren om haar mee op de paddock te zetten.
Haar eenzaam opsluiten op de paddock terwijl iedereen feestviert in het land is niks... dan blijft ze de hele dag heen en weer draven....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:57

Het ligt er vooral aan hoe je weiland er nu uitziet. Staat je gras hoog en is er nog veel te grazen dan moet je oppassen. Onze weide is echter goed kort en zal geen schade toe kunnen brengen. Ze krijgen natuurlijk ook gewoon hooi en staan 24/7 buiten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:58

chocobroodje schreef:
Het ligt er vooral aan hoe je weiland er nu uitziet. Staat je gras hoog en is er nog veel te grazen dan moet je oppassen. Onze weide is echter goed kort en zal geen schade toe kunnen brengen. Ze krijgen natuurlijk ook gewoon hooi en staan 24/7 buiten.

Dat is dus niet zo.
Kort gras zal juist meer willen groeien, en meer fructaan aanmaken onder invloed van zonlicht. In dat kleine sprietje zit dan even veel fructaan als in een lange spriet.
Als je weide echt heel kort is (bijna niet af te bijten), dan kan het geen schade toe brengen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:12

maar de temp komt niet boven vriespunt. Dan is het risico toch weg?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:13

truus1970 schreef:
maar de temp komt niet boven vriespunt. Dan is het risico toch weg?

Hoe bedoel je?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:16

dat dan de doorstroom en alles toch stil valt in het gras, deze bevroren is.
Ik dacht dat er dan geen risico was.

de paarden hebben bij mij juist meer grond gekregen nu, omdat de zwarte grond bevroren is en niet doorheen te komen. is de weide nu open die ze nu toch niet stuk kunnen lopen.
Ik schrik ervan dat het risico nu hoog is

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:17

@ Focussed
Citaat:
Fructaan gehalte kan met het uur enorm dalen of enorm hoog worden.

Deze zin , is nieuw voor mij ,het stijgen of dalen gaat niet in 1 uur zo snel
als het nu dus erg hoog is en het zou morgen bewolkt zijn of regenen , dan is de fructaan
nog niet zo snel gedaald , dat het veilig is ook al zijn de weersomstandigheden dat wel , dat bedoel ik . ;)
Duurt wel 1 of 2 dagen voor ie weer helemaal gezakt is

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:20

Sjonnie48: Ik heb altijd geleerd dat het snel stijgt maar langzaam daalt (komt te paard, gaat te voet idee).
Maar ik weet het niet zeker, dat is alleen wat ik altijd heb gehoord.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:22

ok , ik weet het natuurlijk ook niet zeker , in elk geval is het gevaarlijk weideweer nu ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:44

Zorg dat je paard nu op de wei onbeperkt hooi tot zijn beschikking heeft. Dit wil al een stuk schelen.

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:45

hmmm oeps.... mijn paarden (haflinger en shetje) krijgen alleen maar gras van het weiland (is al wel gras van 3 maanden terug.... is het dan slim om ze heeeel vroeg in de ochtend te voeren?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:49

Onze sobere Geldersen staan 's morgens gewoon lekker in de wei, tussen de middag even op stal voor een plakje hooi, 's middags weer lekker buiten. Om plm. 16.30 weer binnen met een plakje hooi. Natuurlijk moet je paard zich niet te pletter eten aan bevroren gras maar angst aanjagen is nou ook weer niet nodig.
Bij paarden die 24/7 buiten lopen zou ik onbeperkt hooi/kuil ter beschikkimg stellen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:56

meelanor schreef:
hmmm oeps.... mijn paarden (haflinger en shetje) krijgen alleen maar gras van het weiland (is al wel gras van 3 maanden terug.... is het dan slim om ze heeeel vroeg in de ochtend te voeren?

Volgens mij begrijp je het topic niet.
Het gaat niet om kuil/hooi/voordroog, maar om grazen op grasland nu, dus weidegang. ;)

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:00

MarvanTom schreef:
meelanor schreef:

Volgens mij begrijp je het topic niet.
Het gaat niet om kuil/hooi/voordroog, maar om grazen op grasland nu, dus weidegang. ;)

ah jup ik begrijp het wel hoor :). Mijn paarden staan nu 24/7 buiten met strookbegrazing. Het eten wat ze dus krijgen bestaan nu nog volledig uit gras, totdat het op is. (nog 1 a 1,5 maand denk ik).

Maar wat ik begreep van het fructaan gehalte is dat het met de zon gaat stijgen. ik neem dus aan dat het in de avond hoog is. Daarna heb ik begrepen dat het dan snachts weer minder wordt. dus ik vroeg me dus af of het dan verstandig is om heel vroeg te voeren (gras te laten eten) dus als de zon nog niet schijnt.

edit: Maar probleem voor vandaag is opgelost :) ben even naar de buurman gerent om een pakhooi te halen :) maar nu vraag ik me toch nog af wanneer ik ze het gras dan het beste kan laten eten.... iemand?