Help paard sloopt bakrand!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Help paard sloopt bakrand!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:00

Aan huis heb ik twee paarden en nog een pensionpaard staan. Overdag staan deze paarden ivm. natheid in de bak. Nu is het zo dat het pensionpaard zijn kop zo door de bakrand steekt (om grasjes te eten), en met zijn gewicht er tegenaan duwt, dat de paaltjes gekraakt worden. De bak staat al weer heel wat jaar, dus zijn de paaltjes ook niet meer heel sterk. Onlangs zijn een flink aantal palen al vervangen, omdat deze doorgerot waren. Wie heeft er een goed idee, zodat onze palen en bakrand bespaard blijven? Ik ben geen fan van stroomdraad aan de binnenkant van de bak, ookal vindt de eigenaresse van het pensionpaard dat wel een goed idee...

Het gaat om de bakrand op de onderstaande foto. Het paard steekt zijn hoofd tussen de bovenste en middelste witte rand. Eerder was het probleem dat mijn paarden hun voeten over de onderste rand staken en achter de rand bleven hangen. Dit zijn we aan het oplossen door een stuk rubber over de omgebogen scherpe rand te plaasten. Zoals op de foto te zien was hebben we ook al stroomdraad boven de bakrand, omdat ze er eerder ook al overheen gingen hangen.

Afbeelding

kleinvosje

Re: Help paard sloopt bakrand!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:03

Toch stroomdraad zetten. Wij hebben het ook langs de binnenkant, het is de enige manier om de paarden van het hout weg te houden...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:06

dan zou je stroomdraad moeten plaatsen in de bak. een meter voor de bakrand ofzo. maar ja dat moet je dan weer weghalen als je wilt gaan rijden.

je kunt ook windbreekgaas plaatsen tussen de balken dan kunnen ze er ook niet meer tussen door.

al het gras rond om de bak verwijderen en bijhouden als er niets te eten is zal hij toch wel ophouden?

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:07

mijn paard doet precies hetzelfde alleen als we het stroom niet aan hebben en als we het wel aan doen voelen ze dat ze het niet moeten doen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:11

Stroomdraad aan de buitenkant van de palen bevestigen?

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:13

wij hebben aan de buitenkant onder aan de palen en we hebben ook nog 1 op de palen

nevadaladylu

mischien moet je iets lekkers in de bak zetten zoals een plak hooi en mischien gaan ze daar aan knabbelen

RianneH

Windbreekgaas vind ik ook een erg goede oplossing. Gewoon iets ertussen zodat het hoofd er niet meer tussendoor gaat ;)

Je kan ook ipv draad lint spannen tussen de balken. Hoef je niet perse stroom op te zetten, want dan kan zn hoofd er waarschijnlijk al niet meer tussendoor.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:14

Ja, idd, stroomdraadje aan de buitenkant, op de hoogte waar het paard z'n hoofd erdoor steekt. Dan heb je geen last met rijden!
Zal wel een keertje flink schrikken, maar dan is het over ook..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:16

Bedankt voor de reacties!

De bak is al niet zo groot (15 x 30), dus wil de ruimte ook zo houden. Wil verder ook niet te veel materialen moeten verzetten als ik in de bak aan de gang wil en ook niet achter issolateren en draad blijven hangen.
Verder heb ik een draver, die nog wel eens bijzondere uitspattingen kan hebben, dus dat is voor mij de reden om geen draad aan de binnenkant te hebben.

Ik zal eens kijken of het helpt als het rond de bak kaal is.

Meer ideeen blijven welkom natuurlijk!

yosfunprints

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:16

wij hadden ook dit probleem, maar door stroomdraad te spannen was het opgelost.succes

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:17

Ik rij in een net zo grote bak, met dan ook nog eens recht op staand hekwerk, jij hebt schuin staand hekwerk. Ook met rechtop staand houtwerk kan het best aan de binnenkant, het scheelt 2 cm denk ik. En voor jezelf is het een goede oefening je tenen naar binnen te houden!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:18

Daarom, stroom aan de buitenkant, bijna tegen de bakrand aan, tussen de e witte randen in! Heb je geen last met rijden!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:18

Ik zou langs sommige kanten inderdaad draad aan de buitenkant kunnen spannen, maar zoals op de foto te zien is staan er ook bomen tegen de rand aan. Dat wordt lastiger.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:20

it_is_me schreef:
Ik zou langs sommige kanten inderdaad draad aan de buitenkant kunnen spannen, maar zoals op de foto te zien is staan er ook bomen tegen de rand aan. Dat wordt lastiger.

Beetje acrobatiek van jouw kant is wel vereist ja :D!
Maar volgens mij ruimte genoeg om een draadje te laten lopen.

it_is_me

Re: Help paard sloopt bakrand!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:22

Mmm, dan zou het draadje ook om de boom heen moeten. Zal er morgen eens naar kijken.