Ik hoor van veel mensen dat je je paard geen gemaaid gras mag voeren omdat ze dan koliek kunnen krijgen. Wat is het verschil en hoe kunnen ze dan ineens koliek krijgen als je ze gemaaid gras voert?
Onder gemaaid gras verstaan veel mensen gazongras. Daarin zitten nu eenmaal andere grassoorten dan weidegras, en het is erg rijk aan voeding ivm gazonbemesting. Vers gemaais weidegras is geen probleem; mits het VERS is en dus niet al een poosje op een hoop ligt. dan kan het namelijk gaan gisten en is het ook weer gevaarlijk omdat ze daar koliek van kunnen krijgen. Zelf laten grazen in een wei is het veiligste en het leukste voor je paard
kjcm
Geplaatst: 26-11-10 22:22
gemaaid gras (gazongras) wordt meestal gemaaid met een gazonmaaier waardoor het te kort afgemaaid wordt. dáárom moet je t niet geven aan je paard, gewoon omdat het te kort is, kunnen ze zich in verslikken e.d.
gemaaid gras is kapot geslagen en plakt , dus krijgen ze gras bollen in de darmen. en idd is het vaak ook heel ander gras als weide gras.
daffie1986
Geplaatst: 28-11-10 02:03
Mijn paard krijgt(helaas) van de stal eigenaar gemaaid gras. Ik moet wel zeggen dat het op zich knap is, het plakt niet, is niet te kort en niet kapot geslagen.
Hij heeft nog steeds niks gehad(KLOP, KLOP) krijg het hem ook niet aan het verstand dat hij dit niet meer moet doen. Hij geeft het omdat het andere paardje volgens hem ondervoed wordt, ze krijgen 1-1,5 baal hooi per dag. Van de zomer had ie zelfs ontdekt dat een paard koliek krijgt van stoffig hooi en niet van gemaaid gras. Hooi was overigens zeker niet stoffig. Het heeft er ook mee te maken wat het paard daarnaast nog krijgt, bij ons krijgen ze dus hooi en water dus drinken ze wel veel ondanks het gras en dat zorgt denk ik ook weer dat het doorspoelt.
loveshetties
Geplaatst: 28-11-10 02:12
Gemaaid gras is meestal echt haksel. Als je het je paard voert is er kans dat het gaat plakken wat voorgangers al zeiden, en bolletjes gaan vormen. Mijn vorige verzorgpony heeft er koliek door gekregen omdat een paar lastige kideren uit de buurt haar gemaaid gras hadden gevoerd.