Buitenbak, hoe aanpakken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Buitenbak, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:00

Ik verhuis mijn paard vanavond naar een nieuwe stal, de stal met rijhal en alles wordt het komende jaar door een vriendin gehuurd om met therapeutisch rijden te beginnen. Het is een compleet plaatje wat ze huurt: rijhal, boxen, weilanden, buitenbak en buitenrijplaats op het weiland.
Het blijkt dat de buitenbak veels te zwaar is, er ligt een dikke laag wit zand in en daar kan echt niet in gereden worden. Hij wordt nu gebruikt om een paard de mogelijkheid te geven zich even lekker in het zand te rollen, maar geen paard haalt het in z'n hoofd om daar even lekker gekke bokkeprongen te maken.
Nou rij ik graag buiten, ook als het kouder is, en de buitenrijplaats op het weiland kan nu niet gebruikt worden (Het is één en al modder, dat is gewoon een springtuin op het gras). Vriendin wil er wel wat aan doen, ze wil de buitenbak ook graag kunnen gebruiken, maar wil er nu nog niet teveel geld in steken omdat ze het hele spul eerst voor maar een jaar huurt. Na dat jaar bepaald ze of ze verdergaat, het spul gaat pachten voor 10 jaar. En in dat geval heeft het zin er wat meer in te steken. Maar het kan ook zijn dat het therapeutische rijden niet zo goed loopt als gehoopt en dan stopt ze er mee.

Hebben jullie ideeen hoe we de bak enigszins rijdbaar kunnen maken?

Anoniem

Re: Buitenbak, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:03

Als er ook een rijhal is, en het maar voor een jaartje is, dan zou ik gewoon de buitenbak laten zoals die is en alleen maar de rijhal gebruiken om te rijden. Mocht ze na een jaar toch daar willen blijven kan je altijd de bak een nieuwe bodem overheen gooien, maar dit kost al snel een paar duizend euro.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:09

Maar het is zand voor een rijplaats, ik vermoed dat er gewoon teveel in ligt. We hadden het idee de helft eruit te halen en de rest te mengen met iets waardoor het niet meer zo mul is ofzo. Ligt verder wel een drainage in, de bak an sich is wel ok aangelegd. Alleen is er jaren niets mee gedaan en waarom er zoveel zand in ligt weet ik ook niet.
We willen wel iets proberen (en tuurlijk is er wel een klein budget voor, maar geen 10.000 euro om er een compleet niewe bak aan te leggen) en geen jaar wachten. Zeker komend voorjaar en zomer zullen ze graag buiten rijden.

Zou dat een idee zijn, de helft van het zand eruit en het overgebleven te mengen met iets, wat een redelijke bodem kan zijn?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:32

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:54

Wow, dat zijn 59 pagina's! Heb je het zelf al doorgelezen? Moet ik aan het begin beginnen voor de oplossing? Dan moet ik er even de tijd voor vinden en er voor gaan zitten... altijd leuk die volle topics, staan altijd veel goede tips in, maar je moet ze met een kaarsje zoeken en werkelijk alles doorlezen, omdat 3 kwart reacties zijn waar je niets mee kan... is geen luiigheid, maar tijdgebrek op het moment!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:30

Wij hadden zelf ook een hele zware bak. Konden er niet veel in doen. We hebben nu zand eruit gehaald, en het meerdere keren aangeharkt. Ook zijn we de paarden er in gaan rijden/longeren. We hebben geen beschikking tot een sleep o.i.d., dus we hebben zo'n betonrol waarmee we de bak nu slepen. Het scheelt al een heel stuk! Het is veel werk, maar je merkt echt wel dat het helpt! (Scheelt dat wij niet zo'n hele grote bak hebben) O:)

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:34

Kijk even op de site van Zorgdrager manegebodems, er zijn vrij veel behoorlijk betaalbare toevoegingen mogelijk om je bak stabieler te maken. Houtchips, kokos of het duurdere polyvlok. Mengen met het zand en lekker rijden maar!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:35

bel een loonwerker in de buurt en vraag of hij even komt kijken.
als hij echt zo ongelooflijk zwaar ik zou ik er denk ik idd zand uit laten halen. wat je er daarna het beste mee kunt doen zou ik ff in overleg doen met iemand die verstand heeft van zand en die ter plaatse kan komen kijken.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:38

Polyvlokken geeft stabiliteit, maar is wel prijzig in verhouding.
Kokos ken ik verder niet.
All Weather Tuft is ook een oplossing.
Niet de al te fijne bak vind ik als er teveel snippers in liggen. Maar als het fijn gemengd is met het zand is het een fijne bodem, met vorst ook altijd te rijden. En altijd droog.

Als het Duitsland betreft dan mag je de niet-afbreekbare producten niet gebruiken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:26

GamblersCup schreef:
Wow, dat zijn 59 pagina's! Heb je het zelf al doorgelezen? Moet ik aan het begin beginnen voor de oplossing? Dan moet ik er even de tijd voor vinden en er voor gaan zitten... altijd leuk die volle topics, staan altijd veel goede tips in, maar je moet ze met een kaarsje zoeken en werkelijk alles doorlezen, omdat 3 kwart reacties zijn waar je niets mee kan... is geen luiigheid, maar tijdgebrek op het moment!

Vraag aan in het topic aan iemand die bij jou in de buurt woont (aan de grens dus) of je mag komen kijken. Dat gebeurt vaker en dan hoor je meteen alle ins and outs ;)
Ik geloof dat voor een mulle bak kokos de oplossing is (ik volg het topic van het begin af aan). Ik weet niet of ie in lengte der jaren goed blijft maar een paar jaar zeker!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:35

Kun je hem niet aan laten stampen zodat hij minder mul wordt? desnoods eerst een lading eruit.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:18

De bak slepen kan al een hele hoop schelen.

Met andere aanpassingen moet je wel opletten, naar wat ik lees huurt je vriendin de boel daar en is de bak dus niet van haar zelf. Als je het zand gaat mengen met iets anders , kan het zijn dat de eigenaar dit niet wil hebben. Als de bodem dan op een dag vervangen moet worden (over tientallen jaren als je vriendin de boel dus niet meer huurt) kost het die eigenaar veel meer geld om zo'n gemengde bodem af te moeten voeren dan gewoon zand.

Verder heeft hij/zij waarschijnlijk betaald voor al het zand dat er nu in ligt, dus dat kun je dan ook niet zomaar allemaal weg gaan halen denk ik.

Ik wil niet vervelend doen of zo hoor, ik hoop alleen dat hier met die eigenaar duidelijke afspraken over bestaan zodat er geen ruzie van komt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 13:48

Geen zorgen, ruzie komt er niet ;)

Die mensen wonen op het terrein en ze doen alles samen. Vriendin kan doen wat ze wil, eigenaar vind het alleen maar goed omdat vriendin het beste voor heeft met de stal en geen rommel gebruikt. Samen zijn ze nu dus naar een oplossing aan het zoeken om de buitenbak rijdbaar te krijgen.
Alle tips wat ik hier krijg brief ik gelijk door. Het idee van kokos sprak ze wel aan, ze gaan nu kijken of er hier in de buurt zoiets te krijgen is.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:01

Ik heb sinds kort ook Kokos door mijn veel te mulle bak, en het is een verschil van dag en nacht, paarden lopen nu echt op de bodem in plaats van weg te zakken tot hun kogels