hooi wordt uit kisten gegooid. oplossing?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

hooi wordt uit kisten gegooid. oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:55

Wij hebben de paarden buiten staan. Nu het te nat is in de wei staan ze in de paddock. Voor in de paddock staan 2 kuubskisten waar we onbeperkt hooi in voeren.

Het probleem is nu dat de paarden het schijnbaar leuk vinden om er een zooitje van te maken. ze gooien het hooi uit de kist op de grond. dit wordt vermengt met zand en ze staan er op. resultaat: 1 natte bende rondom de bakken terwijl de paddock verder mooi droog is en natuurlijk een hoop geldverspilling.

Ik had verzonnen om betongaas er op te leggen (op het hooi in de kisten), maar dat wil mijn stalgenootje niet.
Stelconplaten oid wordt niet gewaardeerd door de stalbaas.

Hebben jullie nog ideeën? Ik zat nog te denken aan hooinetten ipv die kisten, maar dat wordt volgens mij net zo`n bende...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:59

Ik heb een houten frame getimmerd en daar een net met fijne mazen tussen geklemd. Dat leg je in de bak op het hooi. Ideaal

ikenindi

Re: hooi wordt uit kisten gegooid. oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:01

ook een idee idd!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:02

ik heb ook zo een net dat tegenwoordig over de aanhanger moet tussen planken gemaakt dan krijg je een vierkant met van dat gatennet ertussen en dat kun je er zo over heengooiien.
Betongaas daarvan zijn de gaten te groot.

wel belangerijk dat je er wat aan doet hoor vm zandkoliek met dit natte weer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:03

nou ze hebben zat hooi nog in de bak liggen altijd dus van de grond eten ze het niet eens. maar volgens mij bedoel jij het zelfde als annemiek... ik zal eens overleggen of we aan het knutselen gaan ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:04

Kun je de bakken niet vastzetten op een pallet of zo? Onze paarden krijgen hun hooi in een grote plantenbak (die maken wij zelf, ouders hebben eigen bedrijf), die vast is gemaakt op een pallet. Steekt niet uit, dus is niet pijnlijk of zo. Bak is van polyester, redelijk licht, maar de pallet is redelijk zwaar, dus die krijgen ze niet om :)

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:07

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:08

Wil je stalgenoot ik geen gaasmat met mazen van 10bij 10 cm.? Heb ik in mijn bakken liggen, en ik ben er erg blij mee. Ik zet ze vast met strotouwtjes en karabijnhaken (maar ga dat vervangen door rubbertjes + haken). Het scheelt echt een hoop geknoei, en omdat ik de kantjes goed afgevijld heb, is er eigeniljk geen kans op verwondingen. (Zo'n gaasmat is sowieso niet zo ruw als echt betongaas.)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:09

Betonijzer er opleggen die met kettingen aan de zijkant naar beneden kunnen glijden namate de bak leger word.
Probleem opgelost.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:10

trouwens op de site paardnatuurlijk hebben ze ook goede ideeen staan

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:10

Roxxiejj schreef:
Kun je de bakken niet vastzetten op een pallet of zo? Onze paarden krijgen hun hooi in een grote plantenbak (die maken wij zelf, ouders hebben eigen bedrijf), die vast is gemaakt op een pallet. Steekt niet uit, dus is niet pijnlijk of zo. Bak is van polyester, redelijk licht, maar de pallet is redelijk zwaar, dus die krijgen ze niet om :)

de bakken zijn zwaar zat. die krijgen ze echt niet om. het probleem is dat ze hun hoofd in de volle bak steken, en dan het hooi opzij gooien...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:11

annebe schreef:
Betonijzer er opleggen die met kettingen aan de zijkant naar beneden kunnen glijden namate de bak leger word.
Probleem opgelost.

betongaas wil mijn stalgenoot niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:11

lissie23 schreef:
Ik had het zelfde probleem, maar durfde geen hooinetten op te hangen, omdat ik die niet heel hoog kon ophangen, maar deze vind ik ideaal:

De Hooifeeder

http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... er/125517/

daar past veeeeeeeeeeeeel te weinig in. en wordt net zo`n rotzooi als bij een hooinet. er blijft hooi op de grond vallen...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:17

ik heb zelf zo een vierkant met net gemaakt dus dat moet jij ook kunnen en het is niet duur een paar planken op maat zagen net er tussen boren en voila

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:34

wat betreft geen betongaas ging het om het breken van de kaak als ze er op zouden bijten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:38

Ik wil idd ook geen metalen rooster meer gebruiken. Sowieso omdat ze zich er de tanden op kapotbijten, maar ook omdat er geen rek in zit en mijn paard kreeg het hooi er niet uit getrokken daardoor (dat waren mazen van zo'n 5 tot 10 cm) en ging er toen uit frustratie op staan en naar trappen :=

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:38

ikenindi schreef:
annebe schreef:
Probleem opgelost.

betongaas wil mijn stalgenoot niet.

Ik zou zeggen laat dan je stalgenoot eens met een oplossing komen? Het lijkt er nu op dat zij alleen maar aangeeft wat ze niet wil. En kaak breken.. zo snel doen ze dat niet hoor, want dan zouden ze ook hun kaak kunnen breken als er een bit in de mond zit en ze daarop bijten...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:40

ikenindi schreef:
wat betreft geen betongaas ging het om het breken van de kaak als ze er op zouden bijten...

Jeetje, wat een onzin...Wij hebben er ook betongaas op liggen, met mazen van 10 bij 10. Ze knoeien praktisch niet, tuurlijk staan ze weleens naast de bak met hun hoofden, maar er valt maar weinig naast. ZOnder gaas duwen ze alles eruit om dat lekkere sprietje onderop te pakken te krijgen... Ze zijn alleen maar bezig om hooi door de gaten te friemelen, als ze wat te pakken hebben, gaan ze iets hoger staan kauwen, er bijt er echt nooit een in het rooster! Een paard pakt eten met zijn lippen, niet met zijn tanden.
Ik heb de randen van de roosters (wij hebben 4 bakken) met tuinslang bekleed (tuinslang doormidden snijden, om rand heen vouwen, vastzetten met tiewrapjes) zodat de paarden zich niet kunnen beschadigen. Dmv touwtjes en karabijnen zit het vast aan de bodem, ze kunnen er niet eens onderkomen met hun neuzen!
Wij hadden eerst ook zo'n XL hooinet, maar daar lag altijd weer een berg hooi onder, nu eten ze alleen nog uit bakken. Verspilling is minimaal!
Laatst bijgewerkt door Grobegni op 25-11-10 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:41

Afbeelding

Zo iets????

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:42

Zo'n ouderwetse hooiruif? Je weet wel, zo'n bak in V-vorm met spijlen en een dakje erboven zodat het hooi niet nat wordt. Kunnen ze gewoon het hooi door de spijlen uit eten en niet met hun hoofd erin om alles eruit te gooien. Er valt toch wel hooi op de grond, dus een zooitje wordt het toch wel.

cahill; zoiets bedoel ik dus!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:44

maar zoals je ook al op de foto ziet ligt daar ook gewoon hooi onder...
ik denk dat het dan toch net in een raamwerk zal worden...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:44

Dit is ons 3de jaar dat bij voor een grote groep paarden van alle leeftijden en rassen een hooibak met betongaas gebruiken.
Er heeft zich nog nooit wat voor gedaan.
(we hebben een bak van 1 x 10 meter, 2,5 x 4 meter en een bak van 2 x 2 meter met betongaas)

We hebben voor een kleine groep 2 hooinetten van autogordelspul, maar daar gaan net 2 plakken in en er word nog veel gemorst.

Maar op zich een goeie tip dat je stalgenoot dan maar met een oplossing moet komen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:47

Met een maaswijdte van 10x10 gaan ze echt niet zomaar op het betongaas bijten :+
Jammer dat ze dat niet wil, is de makkelijkste en simpelste oplossing die ook nog eens het beste werkt.

Je kan idd ook een hooinet vastmaken aan een houten frame en dat vastmaken met een elastiek en een karabijnhaak aan de bodem.
Of het frame verzwaren door het te maken met verwarmingsbuizen en dat dan te vullen met zand bijvoorbeeld.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:48

ik heb ook een bak met betongaas met kleinere gaten , nu dat paard is toch niet gek haha gaat huis niet op dat gaas staan te kauwen dan kun je hem ook niet op stal hebben straks kauwt ie op de tralies , das wel een beetje gek van je stalgenootje

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:48

Een aantal jaar geleden had ik een grote ruif waar we de balen met touwtjes eromheen in konden leggen.
Het enige wat overblijft zijn uiteindelijk de touwtjes.
Het viel erg mee met de rommel

Afbeelding

Afbeelding