mijn paardje heeft zich gisteren verstapt tijdens een crospartijtje in de wei. Nu wil ik zijn been koelen, maar kan ik zijn been met deze kou wel afspuiten? Ik ga er vanavond heen, en het gaat vanacht vriezen.. Heeft iemand tips om het op een andere manier te koelen? Of is afdrogen voldoende?
Wisselbaden is ook heel goed: zo warm mogelijk (bloedvaten open, let op niet te heet, zelf voelen met volle hand in emmer) 3 minuten afwisselen met zo koud mogelijk (bloedvaten weer dicht) 1 minuut. Stimuleert de afvoer van afvalstoffen. Eindigen met koud water.
3uitenbeen
Geplaatst: 25-11-10 16:48
Je kunt er ook een coolpack omheen doen als je twijfelt over het koude water. Denk dat afspuiten prima kan, je paard staat ws binnen en zijn lich. temp. zorgt er voor dat het been toch wel weer op temperatuur komt. Mocht je een coolpack gebruiken, niet direct op het been en ook niet langer dan een kwartiertje.
Jup, de benen kun je gewoon afspuiten! ondanks het herfst is, is het wel goed voor de benen. Door het koud, en weer warm worden van het been, gaat het bloed beter stromen. Eventueel daarna met een deken of handdoek afdrogen.
Tova
Geplaatst: 26-11-10 12:19
Gewoon afspuiten, een paard kan de bloedvaten in de benen afsluiten. Dus ze kunnen het gewoon hebben.