mijn pony staat te zweten op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

mijn pony staat te zweten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 23:00

Ik heb een shetje van 17 jaar die s'morgens met een natte vacht op stal staat, ook heeft hij dan jeuk, want hij bijt ook in zijn vacht. De natte plekken zijn de liezen, buik, hals en rond zijn staart aanzet. Overdag gaat hij buiten en s'avonds is zijn vacht droog als hij binnen gaat
In eerste instantie dacht ik aan luis of mijt, (kon niets vinden met het blote oog) Maar toch gewassen met cebaciel ( i.o.m dierenarts), maar hij blijft het houden.
Ik had ook al aan het hooi gedacht, of daar iets in zou zitten, maar mijn andere shet en e pony hebben nergens last van.
Nu kwam ik net op stal 21.30 u en was hij zo ongeveer helemaal klam (liezen, buik, hals en ook zijn oren) Op zijn oren kan hij helemaal niet bijten, dus ik denk dat het te warm heeft met zijn wintervacht op stal. Hij oogt namelijk helemaal niet ziek, eet goed is vlug en alert.
Als hij steeds staat te zweten met dit weer lijkt me ook niet zo gezond.

Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Hem buiten laten staan en de andere twee binnen, dan zal hij blijven hinikken, dus voor de buren niet zo prettig. De staldeur open laten zodat hij binnen en buiten kan, dan wordt de 2 jarige e pony helemaal gek. En dan zijn mijn spullen niet verzekerd, omdat de stal dan niet volledig is afgesloten.
Alle drie buiten laten dan kunnen ze alleen tegen de schuur schuilen, zonder afdak en mijn 2 jarige verveelt zich in de wei en begint dan de wei om te woelen en zand te eten, dit heb ik ook liever niet

heeft er iemand andere tips of kan het iets anders zijn dat hij staat te zweten, behalve zijn dikke vacht

Amalarab

Re: mijn pony staat te zweten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:58

Zou het Cushing kunnen zijn?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:59

misschien half scheren? dat hebben ze hier met de shetten gedaan.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:05

Bij ons staan de shets dag en nacht buiten (buitenstal). Zodra je die binnen zet kun je ze ook uitwringen. Ze lopen vrijwel dagelijks in de lessen mee, dus wordt ook veel met ze gedaan.
Geen optie om je shet lekker buiten te laten?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:33

ik zou de borst scheren, dan kan ie mooi de warmte kwijt maar wel zonder deken naar buiten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:36

Ik zou hem gedeeltelijk scheren.
Waarschijnlijk heeft hij een dikke bos manen over zijn hals hangen, dus je kan bv de hals/borst scheren zodat hij daar zijn warmte eruit kan gooien.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:38

de mijne heeft hier vorig jaar erg veel last van gehad.
Bleek toch echt overlast van de vacht te zijn.
Zoals velen al aangeven, toch (gedeeltelijk) scheren.
Denk dat daar je oorzaak ligt.
Succes ermee!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:39

Ik denk gewoon (stuk) hals/borst scheren. Hoeft hij geen dekentje om, maar kan hij wel de warmte kwijt.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:15

Ik weet niet wat Cushing is, maar volgens mij is hier een topick over,

Ik denk zelf van de vacht, want s'morgens is hij veel droger dan s'avonds, s'nachts koelt het toch af op stal. Is een houten schuur die niet geisoleerd is.
Scheren ben ik een beetje huiverig voor ivm kou vatten, want als hij buiten is dan zweet hij niet. Vorig jaar heb ik ze op het einde van de winter wel gedeeltelijk geschoren, dit is goed gegaan toen.
Ik heb zitten denken om mijn shetjes samen buiten te zetten en dan een pony veulen bij te kopen, die kan dan samen binnen met mijn e pony, hebben ze allemaal gezelschap en dan kan mijn dochtertje straks op op de grotere pony als die drie is.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:50

ik heb ook een shetje als die binnen staat gaat hij zich druk lopen maken, vind hij maar niks, een shetje kan best de hele dag en nacht buiten met schuilstal, en anders eventueel scheren met een dekentje op. hoe is jou shetlandertje op stal voordat jij naar huis gaat of komt?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 10:37

Mijn shetje komt 's avonds droog binnen, lijkt dan ook geen jeuk te hebben. Als ik rond 21.00 nog ga voeren dan is hij klam, in zijn flanken, zijkant van zijn buik, zijn hals (heeft geen dikke manenbos) en rond zijn oren. Als ik s'morgens op stal kom is hij droger dan 's avonds en heeft dan ook jeuk, w.s door de hitte

Hij is rustig op stal, want zijn drollen liggen altijd mooi op een hoopjes en nooit door elkaar gelopen, dus hij maakt zich ook niet druk ( is zijn karakter ook niet)
Ik wil hem wel buiten laten, maar ik heb geen schuilstal. Hij kan wel tegen de schuur schuilen met een meter afdak, maar dat vind ik niet voldoende. Vind toch dat hij 2 gesloten wanden moet hebben en dat mag ik niet maken van de stal eigenaar

Cushing lijkt me niet, want hij is s'morgens droger dan 's avonds om 22 00 als ik op stal kom, als hij een dag op de wei heeft gestaan is hij droog. Hij heeft verder geen verschijnselen, volgens dierenarts een gezonde pony

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:21

Kan je niet een bovendeur oid openlaten?
Ik heb een houten stal met daarin 5 boxen (2 aan de ene kant van het gangpad, 3 aan de andere kant) aan de ene kant van de stal een dubbele deur en aan de andere kant een enkele. Ik laat altijd 1 van de dubbele deuren open staan (tenzij de wind daar vol op staat, dit jaar pas 1x). De stal is dan lekker koud ;)

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:24

mijn shetje zweette ook erg op stal (s'nachts)
precies bij de plekken waar jouw shet het ook heeft
ik ben minder gaan opstrooien en dat blijkt te werken
wel gewoon voldoende erin maar niet te hoog opstrooien

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:48

Die van mij staan op hout snippers 20 cm, omdat ze anders op de stenen staan. Een boven deur open laten heb ik ook aan zitten denken, maar dan zijn mijn spullen niet verzekerd, omdat alles achter 2 sloten moet liggen en dat ligt het niet als ik een boven deur open laat. Ga het denk ik toch proberen, want dat zweten vind ik ook niets met die koude

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 18:47

Mijn pony is dus allergies voor voeder bieten. Hij stond dit jaar voor het eerst te zweten, ik las dus hier op bokt dat er soms paarden zijn die niet tegen voederbieten kunnen.
mijn shetje is dus gaan zweten na een paar weken nadat ik ben begonnen met voeder bieten voeren. Hij staat nu 2 dagen zonder en het zweten is over. Weer iets geleerd na 30 jaar paarden ervaring

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:39

ik zou hem gewoon gedeeltelijk scheren als hij niet buiten kan blijven. daar krijgt hij niks van hoor echt niet. wordt ie ook niet ziek van. als je alleen de onderkant van zijn hals uitscheert heeft ie nog genoeg vacht over om warm te blijven

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:41

is er iets met wateraders, iets van stress?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:35

mijn verzorg shetlander had dit ook altijd.

Heb een keer een zweetdeken na het longeren omgedaan
en iemand anders zou hem afdoen maar die was het vergeten.
met als gevolg dat hij de volgende dag gewoon droog was?

Of anders (gedeeltelijk) scheren

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:30

Ik ben eruit, waarom hij stond te zweten. Hij kan niet tegen voederbieten (allergie). Ik ben gestopt met voederbieten voeren en het is over. Dus ik ga hem niet scheren.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:21

petje af! geweldig!