's nachts op stal? Help dilemma!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

's nachts op stal? Help dilemma!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 13:41

Help, help, help dilemma!

Ik zit met een dilemma en hoop dat jullie me wat inzichten kunnen geven.
Ik heb een paard wat op een stuk grond staat met inloopstallen. Dit stuk grond is van een goede kennis van me.
Alleen ik sta er en dan zij met haar paarden.

Nu is de grond heel slecht daar op stal. Enorme blubber zooi. Mijn paard is er heel gevoelig voor en heeft dan gelijk ontstekingen in zijn hoeven zitten.

Nu komt de slechte tijd weer aan, koud en vriezen e.d. en mijn kennis ( waar de grond van is ) wil haar eigen 2 paarden naar haar huis halen. Aan haar huis heeft ze een klein weitje waar dus haar 2 paarden samen wel inkunnen.
Dit wil ze doen omdat het bij haar droger is en dat ze dan niet elke ochtend naar de stal hoeft te rijden waar we nu staan.

Maar goed, voor mijn paard is er dus geen plaats bij haar thuis. Maar als ik hem laat staan waartie nu staat, staat ie alleen en dan moet ik iedere ochtend en avond erheen. Normaal ga ik doordeweeks savonds en mijn kennis sochtends omdat ik fulltime werk.
Dus als zij weggaat en ik laat mijn paard staan moet ik iedere ochtend om 6 uur al bij de paarden zijn om op tijd op mijn werk te kunnen zijn.
Dit vind ik dus niets, vooral ook omdat ie dan alleen staat.

Nu heeft mijn kennis kunnen regelen dat mijn paard evt bij mensen bij haar in de straat kan komen te staan voor de winterperiode.
Daar staan ze overdag op de wei en snachts op stal.

Wat denken jullie hiervan? Ik zit er een beetje mee, want mijn paard vind het verschrikkelijk om op stal te staan.
Als het soms moet ivm blessure oid dan breekt ie al de hele tent af....

Blegh, ik vind het zo moeilijk :(

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:44

Zou je het niet kunnen proberen? Als hij echt niet went (wennen kun je natuurlijk helpen door te regelen dat er altijd iets heeeeel lekkers in de stal ligt als hij naar binnen moet) kan hij dan niet terug naar waar hij nu staat?

Dan heb je het in ieder geval een kans gegeven.

Wat is 's nachts op stal? Is dat vanaf 17.00 uur s' middags of echt pas 's avonds laat naar binnen? En hoe vroeg dan weer naar buiten?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:45

Kun je niet een advertentie zetten dat je een gezelschapspony zoekt voor de wintermaanden? Er zijn altijd mensen die omhoog zitten in de winter, meer dan in de zomer! Ben jij geholpen en die mensen ook. Vooral als je niet de hoofdprijs gaat vragen voor voeding e.d kun je gewoon afspraken maken over het voeren e.d.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:46

Denk dat het op zich toch best een goede optie is, lijkt me veiliger dan helemaal alleen op het land. Zou wel eerst even op die stal gaan kijken. In ieder geval top dat je kennis ook naar een oplossing voor jou zoekt.
Als je voldoende hooi in de stal legt zodat ze wat te doen heeft 's avonds en 's nachts? Heeft je paard dan ook problemen om op stal te staan? Met een blessure is natuurlijk anders, dan moet ie ook overdag op stal.
Mijn paarden vinden het in de winter zelfs heerlijk om 's nachts op stal te staan. Krijgen ze lekker eten en kunnen goed uitrusten.
Ik zou het proberen, is maar voor een paar maandjes toch?

@Femke: dan is het probleem dat ze 's ochtends vroeg eerst naar het land moet niet opgelost ;)
Laatst bijgewerkt door Mabotje op 24-11-10 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:46

Als hij op stal moet voor een blessure is dat neem ik aan dag en nacht en kan hij niet werken dus krijgt hij niet voldoende beweging. Dat levert waarschijnlijk de irritatie op waarom hij de tent af wil breken, niet het op stal staan op zich als dat alleen voor de nacht is bv.
Ik denk dat het risico van uitbreken groter is als de andere paarden, waar hij aan gewend is, uit zijn wei verdwijnen.

Ik zou dus in de eerste instantie kiezen voor die stal plus wei bij die kennis en aankijken hoe dat gaat.
Dat betekent ook meteen dat de andere stal waar hij eerder was, goed kan drogen omdat het niet belopen wordt en kan hij daar misschien wel weer terug op een gegeven moment?

Een ander optie is om te overleggen of er niet wat aan de blubber gedaan kan worden door bijvoorbeeld ophoging in de stal met zand.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 13:57

Ik ga morgen langs op die stal om het te bekijken en om te vragen hoelaat hij snachts weer naar binnen gaat enzo.
Iets aan de blubber doen is geen optie... helaas. Lang verhaal, doet er nu ook niet toe in principe.
Heb toevallig vorige week het blubber deel helemaal afgezet zodat hij een redelijk droog pad heeft om van de stal naar de wei te lopen.

Misschien stom, maar ik vind het zo "zielig" om hem snachts op stal te zetten, omdat hij het juist zo fijn vind om in de wei staan. Erg he :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:02

Er is niks zieligs aan een deel van het jaar een deel van het etmaal op stal staan. Kunnen ze op hun gemak eten en rusten en staan ze lekker beschut.

Zie het zo: Wij gaan ook liever niet naar school of werken, maar als we het eenmaal doen valt het mee en er blijft nog altijd vrije tijd over om te doen waar je zin in hebt.

Als blijkt dat het echt niet gaat, kun je toch altijd nog kijken voor een andere oplossing?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-11-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:04

Zou het gewoon proberen, zo erg is het niet , een nachtje op stal.
Meeste paarden komen helemaal niet buiten in de winter.
En inderdaad even lekker droog en beschut. Droge voeten halen,
lijkt me juist een vooruit gang op je vorige plek.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:08

ik zou t niet doen en een andere plek zoeken voor die paar maanden..want alleen staan vind ik ook not done.

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:08

Alleen in de wei staan vind ik persoonlijk zieliger dan op stal moeten in de nacht. Kijk het aan, als de stal een fijne sfeer heeft en er zijn nog meer paarden daar dan kan het best meevallen. Hij komt overdag buiten dus hij kan zijn energie in elk geval kwijt.

AmazingGirl

Re: 's nachts op stal? Help dilemma!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 09:44

Ben gister op de betreffende stal gaan kijken. Het zag er allemaal netjes en verzorgd uit, dus dat is al positief. Mag ook gebruik maken van hun verlichte rijbak, echt een luxe ivm waar ik nu sta hihi.
Het enige wat me een beetje tegenstaat is dat ze sochtends om 9 uur naar de wei gaan en om 5 uur weer binnen gehaald worden.
Persoonlijk vind ik dat nogal kort. Dus ik hoop dat hij zn stal netjes heel houd en niet de boel op stelten gaat zetten.
Proberen kan geen kwaad lijkt me, mocht het echt niet werken dan sta ik zo weer terug!

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:48

AmazingGirl schreef:
Ben gister op de betreffende stal gaan kijken. Het zag er allemaal netjes en verzorgd uit, dus dat is al positief. Mag ook gebruik maken van hun verlichte rijbak, echt een luxe ivm waar ik nu sta hihi.
Het enige wat me een beetje tegenstaat is dat ze sochtends om 9 uur naar de wei gaan en om 5 uur weer binnen gehaald worden.
Persoonlijk vind ik dat nogal kort. Dus ik hoop dat hij zn stal netjes heel houd en niet de boel op stelten gaat zetten.
Proberen kan geen kwaad lijkt me, mocht het echt niet werken dan sta ik zo weer terug!

Er zijn heel veel paarden die graag van 9 tot 5 buiten willen staan maar dat niet mogen/kunnen van de eigenaar,dus dit is voor jou paard eigenlijk best luxe.
Ik zou me er niet te druk om maken en inderdaad maar proberen.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:53

lijkt mij een hele fijne stal daar!
bij ons kunnen ze niet eens het land op, ze zetten ze hier een paar uurtjes in de pad/dock en dan houd het ook op, het land kan het niet houden. van 9-5 lijkt mij ook wel lang genoeg?
en als je het toch niet bevalt kan je altijd weer terug!

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:56

Tsja, je kunt ook proberen te goed voor je paard te zijn. Je paard past zich vast wel aan en ik denk eerlijk gezegd dat hij in zijn handjes mag klappen (als hij die had) dat hij het zo goed heeft.

Even voor de duidelijkheid: nu lekker 's nachts op stal zetten dus en straks als het weer weer beter wordt, weer lekker terug op zijn eigen stekje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:09

Pas maar op straks wil je niet meer terug naar je weilandje als je eenmaal gewent bent aan de luxe... ;) :D . Maar even serieus... Ik zou het proberen. Als het echt niet gaat zou je op zoek kunnen gaan naar bv. een shetje/pony. Die zou je er dan bij kunnen zetten in de periode dat je paard alleen staat op zijn oude stekje.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:15

Even aan proberen. Soms alss ze het leuk vinden op stal door veel paarden in de buurt kunnen ze anders reageren dan je gewent bent. En goed wat hooi erbij voor hele nacht dat hij zich niet verveeld. Misschien iets maken dat hij langer met z'n hooi doet. Of speeltjes in z'n stal.

Als jij 's avonds komt zou je niet kunnen overleggen dat jij hem pas binnenhaald als jij er bent. Dan staat hij toch paar uurtjes langer buiten. Maar of ze dat zo leuk vinden als de rest naar binnen mag is meestal niet zo.

Succes

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:20

Nou ik zou dat dan toch moor maar even doen, proberen kan altijd en als het op stal niet goed gaat ,misschien kan ie daar dan ook buiten blijven?!

Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:29

Denk toch dat je voor deze geboden oplossing moet gaan. Hij mag overdag lekker naar buiten en je kan ook nog eens lekker rijden in hun bak. Alleen staan is niks voor een paard en wennen om in de nacht op stal te staan is toch te doen, zeker als hij nog zicht en contact met de anderen paarden heeft. Proberen dus anders weet je niet of het werkt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:38

Ik zeg: DOEN!
Paard went vanzelf aan het op stal staan. Zou zorgen voor lekker veel eten op stal.
Mijn paard staat ook van 9 - 17 buiten, en daar is niks mis mee. Hij vind het heerlijk om in zijn stal te liggen en te relaxen. Denk wel dat het belangrijk is dat je zorgt dat ie de andere paarden kan zien vanuit zijn stal. Zal hem tussen zijn oren wat meer rust geven denk ik..
Succes ermee!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:45

bedenk dat het om 17.00 al donker is, je paard doet dan op de wei ook niks meer dus voor de wintermaanden vind ik die tijd niet zo beroerd

mijn paarden staan in de zomer tot 23.00 buiten maar naar mate de zon eerder ondergaat komen ze eerder naar binnen
bij slecht weer staan ze hier ook om 17.00 op stal en maar wat graag

andere oplossing is om er een pony bij te zetten

enne, ik heb jaren mijn paarden voor en na mijn werk verzorgd, stonden ook op een wei met inloopstal
op mijn werk kleedde ik me om , om gelijk te kunnen rijden na het werk
licht had ik van een lantaarnpaal langs de weg

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 11:47

Ik ga het ook gewoon doen heb ik besloten. Hij moet zijn eigen ook maar aanpassen hihi.
En ik zorg gewoon voor voldoende hooi savonds in zijn stal, zodat hij ook wat te knabbelen heeft.

Nu zat ik te denken met het voer, hij reageer meestal best heftig op biks. Heb ik een tijd geleden al minder gegeven. Nu hij straks op stal gaat is het dan verstandig om even te stoppen met brok of is dit niet nodig denken jullie?

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:53

Bij ons op stal gaan ze ook rond die tijd naar buiten en naar binnen. Extra hooi is zeker een goed idee dan verveelt hij zich ook niet zo snel.

Met voer kan je wisselen. Als je hoort dat hij heel erg fris is dan ga je minder voer geven en wat meer hooi of voer waar minder inzit.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:55

Wanneer ie straks binnenstaat heeft ie niet zo veel energie meer nodig om warm te blijven dus dan is extra brok niet echt een goed idee. Maar misschien kun je een kleinmazig hooinet in de stal hangen dan doen ze er langer over.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:21

AmazingGirl schreef:
Ik ga het ook gewoon doen heb ik besloten. Hij moet zijn eigen ook maar aanpassen hihi.
En ik zorg gewoon voor voldoende hooi savonds in zijn stal, zodat hij ook wat te knabbelen heeft.

Nu zat ik te denken met het voer, hij reageer meestal best heftig op biks. Heb ik een tijd geleden al minder gegeven. Nu hij straks op stal gaat is het dan verstandig om even te stoppen met brok of is dit niet nodig denken jullie?

Ik zou kiezen voor een energie-arme muesli, die van pavo, nature's best bijvoorbeeld.
Die kun je in zijn voerbak hebben liggen als hij op stal komt, dan is het voor hem een extra stimulans om naar binnen te gaan als ie dat eenmaal door heeft.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:53

Goh ik zou tekeken voor een stal waar ze zo lang buiten zouden komen!
Maar dat zal wel met de omgeving en grond te maken hebben waar jij staat.
Hopelijk bevalt het!