stalvloeren en afwatering

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

stalvloeren en afwatering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 00:14

Wij zijn (nog steeds) bezig onze nieuwe stal in te richten. Grin het begint nu echt erg op een 10 jarenplan te lijken :D maar goed we zijn nu dus op het punt van de vloer aangeland.

Het is een voormalige varkensstal. En jep het stonk er in het begin ongelovelijk :+ Maar sinds het plafond schoongemaakt is, de greupen vrijwel dicht zijn en de deur aan de achterkant eruit ligt, is het kwa stank over. Maar goed das niet het probleempje wat ik heb.
Het is een ruimte van ongeveer 15 bij 15 meter. Waarbij ik graag aan beide kanten langs de muur een rij met boxen wil, met aan een kant als laatste box een wasplaats. Er ligt al een betonvloer in, maar er lagen ook 4 greupen (geulen) voor de afvoer van de varkensmest in. Deze zijn nu bijna opgevult, maar nog niet helemaal omdat ik niet helemaal zeker ben of het niet handig is om daarin een afvoer te leggen. Mede ook omdat de vloer dus nergens afloopt. Zou ik het gewoon dichtmaken blijft het water staan waar het staat. Een afvoer zou nl precies mooi in het midden van de boxen lopen en het vocht af kunnen voeren. Maar kwa afvoer zit ik dus met een probleem. Ik kan nergens afvoergoten vinden? Zijn die dingen niet meer toegestaan?? of zoek ik verkeerd?

Dus diegene die afvoer in de box heeft, welke hebben jullie?? Waar hebben jullie die weg? en hoe bevalt het??

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:54

Wij hebben stroroosters van Zwaans of Swanenberg adverteerd vaak in hoefslag en de Strengen
zijn ongeveer 50 cm diep en breed met een dik betonrooster erop met ronde gaten van ongeveer 1 cm doorsnede bevallen goed met stro met zaagsel of vlas valt er veel doorheen als wij het nog een keer zouden doen zou ik aan het begin vd putroosters een ingang maken om ze een of twee keer per jaar te kunnen doorspoelen. Nu moeten we een rooster eraf tillen en die zijn enorm zwaar.
Zoek maar eens op strorooster paard. succes

Eirikur

Re: stalvloeren en afwatering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:53

Ik heb bij de verbouwing van onze stal (vml. grubstal voor vleeskoeien) met hetzelfde dilemma geworsteld en er uiteindelijk voor gekozen om gewoon stalputjes van 20x20 cm met een gietijzeren deksel in de nieuwe betonvloer in te storten in het midden van iedere box. De verzamel-/afvoerbuis (PVC 110) heb ik op de bodem van de oude grub gelegd. Deze toen eerst een flink stuk aangevuld met zand, daarop een laag met brokken beton (kapotte stoeptegels enzo, net wat ik kon vinden/vanaf moest) en daar heb ik dus de nieuwe betonvloer overheen gestort en die zo afgewerkt dat alle boxen naar hun eigen putje toe afwateren.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:31

Zit er buiten geen gierput? want volgens mij komen die greupen uit in een gierput en die zitten vaak buiten. die greupen zijn bedoeld om urine af te voeren en niet de mest. Althans bij oude varkens schuren , misschien zit er buiten alleen maar een pompgat en zit gierkelder onder de vloer.
Henk

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:43

Hier hebben we ook een voormalige varkensstal verbouwd. We hebben in iedere box op 1 van de putten onderin de geulen een pvc buis gezet en een roostertje erop en zo de geulen dichtgestort met beton, een paar % af laten lopen bij het volstorten. Zo loopt het vocht goed weg via de roosters, maar onze roosters zijn wel gericht op vochtdoorlatende staltegels, want zonder die tegels loopt er te veel vaste troep (mest en houtkrul) doorheen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:32

Dionnevdkaal schreef:
Zit er buiten geen gierput? want volgens mij komen die greupen uit in een gierput en die zitten vaak buiten. die greupen zijn bedoeld om urine af te voeren en niet de mest. Althans bij oude varkens schuren , misschien zit er buiten alleen maar een pompgat en zit gierkelder onder de vloer.
Henk

Ja er zat een pompgat buiten, ehh wel 4. Die zitten op 1 na allemaal al dicht :D De greupen/gierkelder binnen zijn dus allemaal al vrijwel opgevuld. Waren 1 meter breed en 1,5 meter diep met metalen roosters erop. Alles viel er dus doorheen. En ik wilde eigenlijk geen buizen er onderin omdat die zoals ik vaak lees en gezien heb, verstoppen. Zo diep en je kan er nooit meer fatsoenlijk bij. Wederhelft kwam met deze goten als oplossing, maar ik weet niet of die het gewicht van een paard wel kunnen houden.
Afbeelding

De bedoeling is wel om er stalmatten in te gebruiken, maar dan die HITbedden met rondom evt vochtdoorlatende matten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:55

@rina: die bovenstaande worden hoofdzakelijk in trottoirgebieden gebruikt. Heel toevallig heb ik er ook eentje liggen en meestal stappen de paarden er overheen, maar er heeft er ook wel eens eentje op gestaan en niet er door gezakt :)
Verder heb je ook bredere (en sterkere) uitvoeringen voor op/afritten-tunnelingangen etc.

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:31

Ik lees even mee, ga ook binnenkort stallen bouwen, maar dan buiten zonder bestaande vloer oid.

Ik vraag me af: jullie hebben het over gootjes en afvoeren enzo, maar waarheen gaat dat? Naar een gierput ofzo?

Ik ben van plan klinkerbestrating toe te passen met vlas gebruik in de boxen, dus zonder gootjes putten etc...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:19

zinates schreef:
Ik lees even mee, ga ook binnenkort stallen bouwen, maar dan buiten zonder bestaande vloer oid.

Ik vraag me af: jullie hebben het over gootjes en afvoeren enzo, maar waarheen gaat dat? Naar een gierput ofzo?

Ik ben van plan klinkerbestrating toe te passen met vlas gebruik in de boxen, dus zonder gootjes putten etc...

Met een goede bodem daar onder heb je ook kurkdroge stallen. Dat hadden wij in kampen ook, zowel de kalfjes als de paarden stonden altijd droog omdat het vocht tussen de klinkers wegliep en de zandbodem eronder veel vocht kon opnemen.

De afvoer hier gaat naar de kelder, deze is niet/minder berekend op drijfmest maar meer op vocht, dus niet zoals bij koeien.

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:47

ik zou het niet dicht gooien , loopt het makkelijker weg je kan ook lichtere roosters gebruiken van hardhout wij hebben bodems van de eenling hokjes van de kalfjes er in liggen en kun je hem makkelijk leeg scheppen de urine verdampt wel met het mooie weer in de zomer