moeilijkheden water geven met de vorst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

moeilijkheden water geven met de vorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 10:34

Ik sta op een stal waar alles netjes geregeld is ondanks dat het allemaal wat behelpen is.
De stal ligt niet bij de mensen aan huis.
We hebben daar een schoon dak waar water van op word gevangen in een grote tank, door droogte komt die ook wel eens droog te staan en dan mogen we die vullen bij de boer die ernaast woont.
Maar ja nu komt de vorst en nu moet er dus gesleept worden met kannen maar het zijn 7 paarden dus daar moet je aardig wat liters voor slepen.
Nu heb ik me laten vertellen dat het erop neer komt dat ze met de vorst soms 2 keer per dag water krijgen, ik vind dit toch echt wel weinig.
Zij doen dit al jaren zo, maar ik vind het eigenlijk helemaal niks.
Ik weet dat er meer stallen zijn waar ze af en toe met een emmertje langs gaan, ook vaak maar 2 of 3x per dag.
Wat vinden jullie hier nou van?

Jes

Re: moeilijkheden water geven met de vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:44

Ik ben bang dat als het straks echt gaat vriezen ik overdag mijn paarden ook niet kan helpen het ijs uit de waterbakken te halen. Ik zal voor ik naar mijn werk ga, dus rond een uur of zeven de ijs eruit halen en bakken vullen, en daarna pas om half zes weer. Daarna kan ik er wel weer voor zorgen dat er voldoende is tot we de nacht in gaan. Paarden staan dus wel aan huis, maar ik ben toch tien uur van huis overdag.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:21

Jekan er ook voor kiezen om het vat in te pakken met isolatie materiaal, zorg wel dat het droog blijft en de paarden het niet kunnen opeten. En eventueel nog een warmtedraad eromheen wikkelen. Wij hebben een handpomp en hier zit ook isolatie en warmtedraad omheen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:40

Als het vat gevuld blijft houd dat het best lang ook met vorst, maar het vullen word ook een probleem en de opening naar de drinkbak zal uiteindelijk toch gaan bevriezen, het gaat heel lang goed, maar bij aanhoudende vorst is alles gewoon ineens ijs.
De tank is overigens van ijzer.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:51

Om eerlijk te zijn.. je bent er een beetje laat mee om hier aan te denken?
Hebben jullie een stalruimte of iets? Wij hebben hierin een 1000 liter vat staan, dat gaat net voor de vorst gevuld worden en geisoleerd worden met hooi pakjes en oude dekens. Misschien is dat nog een idee voor je?
Als dat het niet houd moet ik ook gaan slepen met jerrycans e.d.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:55

bij ons deden we voor we naar school/werk gingen de paardjes naar buiten. en deden warm water in de tonnen. zo bevroor het minder snel en konden ze er gewoon de heledag van drinken. 's avonds namen we weer warm water mee voor de nacht op stal.

we namen het water mee van huis in van die sjerrie kannen

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:02

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:58

Uh hoe kun je die nu vullen als je water uit een sloot moet halen??? Als ie vol is krijg je hem nooit meer in de kruiwagen.

@TS: als het water van het dak moet komen hoe gaan jullie dat dan doen als het vriest?? Dan zouden ze dus afhankelijk moeten zijn van smeltwater, dat is ook geen vetpot. Er kan toch wel gewoon water bij die boer of de eigenaar zelf vandaan komen? Waarom wordt daar eigenlijk de buurman mee opgescheept? Zolang je alleen de opening openhoudt en de rest goed inpakt en elke dag bijvult met water zal het niet zo gauw bevriezen. Ik weet niet hoe groot de opening is, maar misschien moet je die verkleinen door een soort trechter bovenop te maken.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:57

Ja dat weet ik niet ;) Kwam dat topic tegen bij de zoekfunctie ;)
Maar met een tuinslag of soort trechter moet het lukken toch.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:02

Als de sloot bevroren is, en het ijs te dik om een gat te hakken, neem ik ook 4 jerrycans van 30 liter per stuk , met warm water mee van huis, soms wekenlang hoor, heel gesjouw, maarja, je moet toch wat ...

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:46

Ik weet niet waar je het dichtsbijzijnd warm water kunt krijgen want dat doen wij altijd lauwwater in de drinkbakken. Dan blijft het vaak wel ontdooid. Maar anders moet je de emmer waar je het water in doet helemaal inpakken met stro en dan lauw water dan blijft het lang goed.

succes

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:54

warm water bevriest juist sneller dan koud water.

TS: haal je het water bij de boer wel gewoon uit een kraan? In dat geval zou zo'n waterzak wel uitkomst kunnen bieden toch?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:27

Als je nou een speciekuip (60ltr) helemaal vult met water in de ochtend? Dat kan makkelijk met zon waterzak (kan 80ltr in), dan kan je pony in de ochtend goed drinken, want voordat die bak dusdanig dichtgevroen is, dat je pony het ijs niet meer doorkrijgt duurt ook wel even.
Ook zou je er dan eventueel een bal in kunnen leggen, als je pony daar dan tegen duwt, gaat het ijs meteen stuk.
En als je dit in de avond weer doet, dan krijgt ie echt wel geneog water binnen.
Ze drinken in de winter neit zo heel veel water, die van mij drinkt overdag ongeveer 15 ltr en dan in de nacht 20/25 ltr ongeveer.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:42

Het gaat hier niet om 1 pony maar om 6 grote paarden en een pony.
Wij kunnen bij de boer water halen en nee wij zadelen hem nergens mee op.
Alleen als het vriest sluit hij ook de buitenkranen af.
We hebben veel van die 20 liter kannen en daar nemen we water mee van thuis.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:49

ik ben bang dat je er wat meer werk voor zal moeten verrichten ......ik deed het ook altijd met kannen water van huis; een heel gesleep maar je krijgt het er wel lekker warm van :P . Vorige winter was het een heel werk met die lange koude periode........maar dat is de prijd die je betaalt als je ( goedkoper) staat op een plek met minder voorzieningen dan een pensionstal!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:42

buiten in een speciekuip oid een luchtpompje in hangen verkrijgbaar bij vijverspeciaalzaken of intratuin wordt gebruikt in vijvers. Paarden vinden het in het begin wat vreemd komen luchtbellen naar boven.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:56

Circel schreef:
warm water bevriest juist sneller dan koud water

Dat is niet echt een wetenschappelijk onderbouwde opmerking.....heb je natuurkunde gehad? Dan zou je moeten weten dat dit niet klopt........

Met vorst is het ook hier behelpen; dan moeten we ook 8 paarden met de hand water geven (lees emmertjes sjouwen) en dat doen we dan 3 x per dag....en zo al 30 jaar lang. Ik geloof niet dat de paarden er veel moeite mee hebben; in de vrije natuur hebben paarden ook niet permanent drinkwater tot hun beschikking maar moesten ze er flinke stukken voor lopen. Ik denk dat paarden daar wel mee overweg kunnen!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:04

dit jaar is de tweede winter dat ik de paarden aan huis heb, en dus ook het probleem van bevroren bakken heb... vorige winter, heb ik het eigenlijk wel redelijk kunnen houden, als je zorgt dat de ton niet op de koude grond staat, maar op een laagje stro, en uit de wind... dat scheelt al stukken.. je kunt er iets in leggen, een tak of bal om te zorgen dat het minder snel bevriest... maar 1 a 2 emmers water per dag vind ik heeeeeeeel weinig.. op het moment drinken mijn paarden ( een mini en eentje van 160) 1 speciekuip van 60 liter leeg binnen, en ze drinken in drie dagen ook nog twee bakken van 90 liter buiten leeg! ze staan dan wel heel de dag onbeperkt op ruwvoer waardoor ze wat meer drinken.. maar daar kom ik dus niet mee met 10 emmers water per dag!
heel erg afhankelijk van je paarden, het weer, en het voer wat ze krijgen...
maar ik zou er toch voor kiezen om te kijken of je de tonnen lang open kan houden, alles liever dan twee emmertjes water per dag!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 08:44

fabienne schreef:
Circel schreef:
warm water bevriest juist sneller dan koud water

Dat is niet echt een wetenschappelijk onderbouwde opmerking.....heb je natuurkunde gehad? Dan zou je moeten weten dat dit niet klopt........
Met vorst is het ook hier behelpen; dan moeten we ook 8 paarden met de hand water geven (lees emmertjes sjouwen) en dat doen we dan 3 x per dag....en zo al 30 jaar lang. Ik geloof niet dat de paarden er veel moeite mee hebben; in de vrije natuur hebben paarden ook niet permanent drinkwater tot hun beschikking maar moesten ze er flinke stukken voor lopen. Ik denk dat paarden daar wel mee overweg kunnen!

Dit is toch duidelijk aangetoont, dat heeft met moleculen te maken, erg moeilijk verhaal.
Maar heb het eens op tv gezien.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 08:45

keshia schreef:
dit jaar is de tweede winter dat ik de paarden aan huis heb, en dus ook het probleem van bevroren bakken heb... vorige winter, heb ik het eigenlijk wel redelijk kunnen houden, als je zorgt dat de ton niet op de koude grond staat, maar op een laagje stro, en uit de wind... dat scheelt al stukken.. je kunt er iets in leggen, een tak of bal om te zorgen dat het minder snel bevriest... maar 1 a 2 emmers water per dag vind ik heeeeeeeel weinig.. op het moment drinken mijn paarden ( een mini en eentje van 160) 1 speciekuip van 60 liter leeg binnen, en ze drinken in drie dagen ook nog twee bakken van 90 liter buiten leeg! ze staan dan wel heel de dag onbeperkt op ruwvoer waardoor ze wat meer drinken.. maar daar kom ik dus niet mee met 10 emmers water per dag!
heel erg afhankelijk van je paarden, het weer, en het voer wat ze krijgen...
maar ik zou er toch voor kiezen om te kijken of je de tonnen lang open kan houden, alles liever dan twee emmertjes water per dag!

Nee ze krijgen geen emmertjes, ze krijgen twee keer per dag zoveel als ze willen en wat over is blijft ook staan.
Maar de middag en de nacht hebben ze niks.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:44

Voor het water hier was aangesloten hebben wij met emmers moeten werken. We vulden de emmers 2x daags, dat was voor de meeste paarden voldoende (emmers bleven in de box, ook van die losse voerbakken die je op kunt hangen gebruikt voor degenen die anders de emmers omgooiden), bij het vullen zat er altijd nog wat in) maar degenen die meer dronken kregen een speciekuip in de box, die vulden (verschoonden) we dan om de anderhalve dag mits het niet smerig werd natuurlijk. Het ligt een beetje aan het paard en ook een beetje aan het ras denk ik (arabjes drinken minder).
De groepstal die we toen hadden (6 veulens tussen 6 en 12 maanden oud) had ook een speciekuip, deze vulden we wel 2x daags, maar daar zat ook altijd nog wat in als we gingen vullen. Ons waterverbruik nu met autodrinkbakken met 22 paarden is +/- 14 of 15 euro per maand (€ 1,10 per kuub, +/- 13 kuub = dus +/- 20 liter water per paard per dag). Er is 1 veulen nog aan de voet, dus je kunt het ook over 21 paarden rekenen, maar dat maakt weinig verschil. Ze drinken hier niet veel meer of minder in de zomermaanden, en dan krijgen ze overdag op het weiland alleen op de allerheetste dagen water in kuipen erbij, maar er zijn er maar weinig die daar gebruik van maken (2 kuipen op een kudde van 15 doen ze dan 1,5 tot 2 dagen mee, ze drinken meestal gewoon op stal).

Ze eten trouwens wel kuil en gras, dus ze krijgen ook vocht uit het ruwvoer binnen.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:36

er is een soortgelijk topic over en daar las ik ook over een grote kuip met daarin iets wat op het water drijft waardoor het niet kan dichtvriezen (geen badeendje) misschien gewoon een stuk hout oid

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:55

Heb ook 8 paarden staan. en hebben 12 30 liter kannen die gaan elke dag mee naar huis vullen met wat koud en wat lauw water en dan moeten ze per 2 paarden met een specikuip doen. Ze gaan niet snel dood als ze iets minder water drinken als wat ze normaal zouden doen. Ook eten ze van het sneeuw.

Bij ons is het niet haal baal elke dag er heen te gaan, het ligt namelijk niet aan huis. Me vader heeft een bus dus daar kunnen veel kannen in. Maar ik en de andere stal genootjes hebben een klein gebakje en kunnen 1 a 2 kannen mee nemen. dus 1 keer veel water en als iemand ander op stal komt nog iets extras.

Plus ik woon in een flat en moet dus eerst naar mijn ouders een straat verder op.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:08

Kun je niet een kuubbak (palletbox) neerzetten waar jullie water uit scheppen voor de paarden?
Zo doe ik het 's winters ook (4 paarden) en dat werkt prima.
Palletbox vullen met 400l water, paarden allemaal een hangbak in de stal en iedere keer als je bij de paarden komt, aanvullen.
Bij mij krijgen ze zo zo'n 30l. water per dag naar binnen (met kou drinken ze minder).

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:33

maar bevriest die bak niet?