Soort bodem

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Soort bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:41

Ik ben me aan het oriënteren op diverse soorten rijbodems en vraag me daarom het volgende af:

- Welke bodem (naam!) heeft jullie voorkeur?
- Wat voor type ruiter ben je?
- Voor wat voor soort bodem zou je kiezen als je een pensionstal ontwikkeld met verschillende klanttypen?

Het gaat in eerste instantie om een binnenrijbaan, maar ook informatie voor een buitenrijbaan is welkom.

Graag complete antwoorden met uitleg, ervaringen, kostaspecten, paardenwelzijn, onderhoud en milieu meegenomen.

Ik hoop op veel reacties!

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door paardje op 22-11-10 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:47

Droog! Ik ben geen binnenruiter, heb er niets tegen om ook bij minder goed weer buiten te rijden, maar heb er echt een schurfthekel aan om in de modder te moeten trainen!

En verder, stevig. Ik vind veel rijbanen veeel te los en te zwaar voor de paarden. Veel ruiters vinden het normaal dat hun paard met de hele hoef of zelfs verder in het zand verdwijnt, dat is voor mij echt een no-go. Bodems moeten stevig zijn, zodat ze er in af kunnen zetten, maar ze moeten er echt geen 8 of meer cm diep door gaan.

Tot slot, vlak. Geen ingesleten hoefslagen, gaten en bulten overal. Maar dat is meer onderhoud dan de bodem zelf.

Jaja, ik ben veeleisend ;) Ik rijd dressuur trouwens.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 15:00

_Esther_87_ schreef:
Droog! Ik ben geen binnenruiter, heb er niets tegen om ook bij minder goed weer buiten te rijden, maar heb er echt een schurfthekel aan om in de modder te moeten trainen!

En verder, stevig. Ik vind veel rijbanen veeel te los en te zwaar voor de paarden. Veel ruiters vinden het normaal dat hun paard met de hele hoef of zelfs verder in het zand verdwijnt, dat is voor mij echt een no-go. Bodems moeten stevig zijn, zodat ze er in af kunnen zetten, maar ze moeten er echt geen 8 of meer cm diep door gaan.

Tot slot, vlak. Geen ingesleten hoefslagen, gaten en bulten overal. Maar dat is meer onderhoud dan de bodem zelf.

Jaja, ik ben veeleisend ;) Ik rijd dressuur trouwens.

Dank voor je reactie. Ik was er bij vergeten te vermelden dat het in eerste instantie om een binnenrijbaan gaat en dat ik graag de (merk)naam van de voorkeur wil weten.

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:23

Een bodem met een Hyppotex-laag, ofzo, vind ik erg fijn, maar ik weet niet of ze die ook voor in een binnenbak maken. Voor in de buitenbak is deze wel ideaal, want je kunt bijna altijd rijden, dus je bent minder afhankelijk van het weer.
Deze zijn ook heel makkelijk wat onderhoud betreft.

http://www.hippotex.com/index.php/en/

Waar mijn paard staat is in de binnenbak gewoon een zandbodem..

Ik rijd voornamelijk dressuur, maar maak ook weleens een sprongetje. Zou persoonlijk misschien toch gewoon een zandbodem aanraden, want dat is veel goedkoper.
Ik twijfel nu enorm of Hippotex ook bodems voor in de binnenbak maakt...