Blubber rond de hooiruif

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerplein

Blubber rond de hooiruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 00:01

Wij hebben onze paarden 24/7 buiten en daarom staat er in de wei een grote hooiruif waar een heel pak hooi in gaat.
Maar hier in Ned is het nou eenmaal erg nat met als gevolg een enorme blubberbende rond de hooiruif.
Wie heeft hier een oplossing voor?Hoe doen jullie dat?
Betonplaten is gewoon te duur en verplaatst het probleem.
Ik ben heel benieuwd of jullie tips voor me hebben,ik hoor ze graag!

tamary

Re: Blubber rond de hooiruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:21

Betonplaten of ruim tegelen zijn helaas wel de simpelste oplossingen hiervoor. Dat je blubber meteen naast je verharde stuk begint is niet zo heel erg. Paarden staan met 4 droge voeten te eten. En je kan het stuk schoon houden. Als je het gemorste hooi laat liggen wordt het vertrapt en na een paar jaar op dezelfde plek groeit er geen gras meer = volgende winter sneller modder.
Andere optie zou flinke berg zand kunnen zijn, maar daar wordt een hoop hooi in vertrapt en dan blijft het ook heel lang nat (lees zelfs na weekje hittegolf en de barsten van de droogte nog vochtig).
Het probleem verplaatsen naar waar je er minder last van hebt is helaas je beste optie.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:43

Ja je kan wel gaan tegelen, maar helas hou je het probleem. Als je er ruim omheen tegelt wordt het wel minder, maar een paard blijft altijd hetzelfde pad lopen dus krijg je daar weer modder.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:41

Ik zou ook voor tegels of stenen gaan.
Tuurlijk krijg je na de tegels wel wat modder, maar zoals al gezegd is, de paarden kunnen met droge voeten eten, en je hooi wordt niet vertrapt.
Ook denk ik dat de modder "buiten" de tegels minder is, omdat ze daar niet steeds in staan te draaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:23

Als je modder wilt voorkomen zul je de voerplek regelmatig moeten veranderen en zorgen dat er niet gemorst kan worden óf een behoorlijke ruimte om een vaste voerplek verharden.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:30

ik zou drainage onder de tegels gooien als je daar voor kiest. Anders verzakken je tegels binnen de kortste keren.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:45

Als het mogelijk is de hooiruif regelmatig verplaatsen.

Als je kiest voor bestraten neem dan klinkers en geen grotere stoep tegels.
Als de grond zacht en nat is kunnen stoep tegels onder het gewicht van een paardenvoet zo kantelen dat ze paarden benen lelijk kunnen verwonden of beklemmen.
Heb op de kliniek regelmatig paarden met verwondingen door te grote tegels gezien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:36

Ik heb er wel voor gekozen om het te verharden. Mijn hooinetten hangen voor de stal dus dat is makkelijk. Eerst een stuk klei afgraven, daar zand op storten en daar heb ik betonnen koeienroosters opgelegd. Het ligt als een huis en die roosters kun je vaak voor een mooi bedrag kopen op mp.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:09

Hoezo betonplaten is te duur? Wij hebben hier onze 5 stallen volgelegd met betonplaten (dus in totaal een oppervlakte van 22*4), en buiten de stallen liggen ook nog ik denk 20 betonplaten.
Dus de platen van 2m*40 cm.
En hoeveel heeft dat gekost: 0 euro.
Ik kijk altijd rond op internet of er niemand een aantal platen gratis weg doet. Zijn er vaak maar 5 of soms zelfs 2. Maar alle kleine beetje maken 1 groot geheel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:16

het is niet waar dat het probleem zich alleen maar verplaatst.

Rond de ruif staan de paarden heel veel op dezelfde plek te staan en lopen. Daardoor lopen ze het zo erg stuk. Het wordt heel intensief gebruikt.

Als je ruim onder en rond je ruif bestraat, bescherm je de bodem op die plek. De ruimte er omheen wordt minder intensief gebruikt en zal dus ook minder modder geven aan de randen dan wanneer je de ruif zou laten staan.

je ruif heel vaak verplaatsen is ook een optie,maar dan moet je verplaatsen voor dat de bodem stuk gaat (hier onmogelijk vanwege zachte natte ondergrond) anders heb je straks geen enkele fatsoenlijke plek meer over.

Door 1 plek te verharden, spaar je de rest van de wei/paddock zo veel mogelijk.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:57

Ik heb nu rond mijn hooiruif ook getegeld.
Het was voorheen altijd een vreselijk blubber partij, maar nu ik het getegeld heb blijft het perfect droog. En dat het naast het betegelde een erge bluber wort valt ook wel mee. Het gras is wel stukgelopen, maar de grond is nog prima begaanbaar. Want ze staan en lopen voornamelijk op het verharde.
Ik heb gewoon over de normale grond betegeld, dus geen zand oid eronder laten storten, heb geen eens een opsluitband erom gedaan, omdat het een tijdelijke oplossing zou zijn, maar het blijft zo perfect liggen dat ik het voorlopig nog lekker zo laat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:15

Mijn hooibak staat op grote rubbermatten, zodat het gemorste hooi niet in de blub valt en ponylief met droge voeten kan eten.

Rond de matten is wel iets blubber, maar minder dan wanneer er niets onder de hooibak zou liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:54

misschien zijn er nog werklui in de buurt bezig met het bestraten? Dan kan je vragen of je de kapotte/oude/ongewenste tegels mag hebben! Zo hebben wij het een tijdje opgelost en daarna kregen we de betonplaten van de eigenaar :)
als je die stenen goed de grond in hamert zitten ze goed ;)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:57

Bedankt voor alle reacties.
Betegelen gaat helaas niet,dat zou alleen maar gaan verzakken,dan zijn betonplaten een betere oplossing.
Hooiruif verplaatsen gaat wel,maar dan wordt elke plek waar hij staat blubberig en moeten we met de shovel door het land om een pak hooi erheen te brengen,dan wordt het er ook niet beter op.We kunnen nu mooi vanuit de bak voeren.

Tot nu toe betonplaten dus de beste optie.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:30

Hier het zelfde gehad vorg jaar. Het was zo erg dat de modder met mest en hooi werd gemengd. Op gegeven moment ging het vriezen en kon je het niet meer weg krijgen. Dus werd het alleen maar meer. We konde het in de lente niet eens met de schop aan maar moesten de shovel van de buren er bij halen.

Nu dus erg groot stuk er om heen betegeld niet met 20x20 tegels wand dat gaat te snel verschuivel en kantelen. Dus grote grint tegels. 60x40 geloof ik als het maar grote grint tegels waren. Geen wit zand er onder gedaan de grond is daar te hard voor om uit te graven ( oude stortplaats) ook geen band er om heen. Zo groot er om heen betegeld dat als de paarden eten en zouden poepen de mest op de tegels vallen. Elke dag schoon maken uit mesten natuurlijk vegen, goeie resten hooi in de ruif en de rest weg gooien.
Vind het echt ideaal. Tuurlijk wat blup om de tegels heen dat kun je niet voorkomen. De ondergrond is zo hard dat daar geen water in trekt maar toch valt het mee.

maar paarden kunnen lekker droog eten

svvliet96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:15

bij ons was het ook altijd bij de plek waar ze vaak stonden.
we hebben er een berg zand op gegooid zodat het daar teminsten droog is.
heeft goed geholpen :)