Winter stalling / paddock

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Winter stalling / paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:03

Hoi,

Ik had een vraagje (jah natuurlijk, daarom open je een topic :)).. Het zit zo, wij zijn aan het uitkijken naar bouwgrond, we hebben een leuk stuk gevonden met achteraan bijna 14 are landbouwgrond. De bouwgrond ligt nog geen kilometer verder dan waar mijn paard nu gestald staat. Hij staat 24/7 buiten, een ideaal plekje, zeker lente/zomer/ herfst. Enkel in de winter als er veel sneeuw ligt komt ie niet buiten, de staleigenaar wil geen risico's nemen en zet ze dus op stal. Ik ga dus 's winters zo vaak mogelijk om hem buiten te laten. Dan sta ik daar minimum 2u per dag te verkleumen in de sneeuw zodat mijn beestje zijn loopje krijgt :).
Nu was ik plannen aan het uitwerken in mijn hoofd om misschien op die 14 are landbouwgrond een soort piste/ paddock aan te leggen van zo'n 20m op 30m en de rest gebruiken voor weide, stalletje, verharding. Dus 6 are 'piste' en 8 are rest. Die piste zou ik dan in de zomer kunnen gebruiken als ik zin heb, want dan zou ik hem gewoon laten staan op het massa's grote land waar hij nu staat, en in de winter hem naar huis brengen. Mij leek dat beter omdat hij dan toch in de winter zou buitenkomen, hij zou dan mijn verantwoordelijkheid zijn.
Qua eenzaamheid heb ik ook al liggen denken, de staleigenaar heeft zelf een shetje dat goede maatjes is met mijn paard en ik zou dan vragen hem 's winters mogen mee te nemen op mijn kosten en dan beide terug gaan wanneer het weer lente is.

Je merkt het al, ik ben een nadenker en planner en begin niet onbezonnen. Hoe kijken jullie naar dit idee?
Mocht het trouwens toch blijken dat het geen goed plan is hoeven we die landbouwgrond er niet bij te kopen, dan blijft het gewoon de bouwgrond.

Bedankt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:59

Denk dat je eerst bij de gemeente eens moet gaan uitzoeken of je er wel een stalletje op mag bouwen, als dat niet mag dan houdt het vrij snel op ben ik bang in sommige gemeentes zijn ze erg streng en mag je helemaal niets weg zetten dus ook geen container of iets dergelijks.
Voor de rest klinkt het natuurlijk wel fijn maar je zult er wel de tijd voor moeten hebben natuurlijk je moet altijd zelf naar de paarden of je zou iemand achter de hand hebben voor het geval je zelf ziek bent of als je laat bent vanuit het werk want ik neem aan dat daar geen stroom ligt en in de winter heb je korte dagen dus dat is ook iets om rekening mee te houden ook of je meerdere keren per dag kunt om ze te voorzien van hooi.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:05

Tigra_ schreef:
Denk dat je eerst bij de gemeente eens moet gaan uitzoeken of je er wel een stalletje op mag bouwen, als dat niet mag dan houdt het vrij snel op ben ik bang in sommige gemeentes zijn ze erg streng en mag je helemaal niets weg zetten dus ook geen container of iets dergelijks.
Voor de rest klinkt het natuurlijk wel fijn maar je zult er wel de tijd voor moeten hebben natuurlijk je moet altijd zelf naar de paarden of je zou iemand achter de hand hebben voor het geval je zelf ziek bent of als je laat bent vanuit het werk want ik neem aan dat daar geen stroom ligt en in de winter heb je korte dagen dus dat is ook iets om rekening mee te houden ook of je meerdere keren per dag kunt om ze te voorzien van hooi.

Stroom is makkelijk te voorzien als je werkt met van die stroomkabels die tegen water kunnen (gebruiken ze in de bouw)
stromend water is ook makkelijk te voorzien door een tuinslang te leggen en aan te sluiten op een kraantje
anders heb je ook de mogelijkheid om van die grote 1000 liter vaten te zetten, en de bovenkant open te maken met een net erover, heb je ook mogelijkheid om een bak te voorzien van vers water, en wordt bijgevuld door de regen.

Uiteraard wel navragen of je een vergunning hebt.
Voor dagen dat je ziek bent, als de stal een dag of twee niet gemest wordt, maar er enkel wat stro bijgegooid wordt, zal het paard er niet onder lijden, hoef je dus enkel iemand te regelen die zijn bakje krachtvoer geeft, en een plak stro en hooi in de stal gooit, en hij kan er ook weer tegenaan, zeker als hij overdag buiten staat.
als je buiten een verharde voederplek maakt, met een hooiruif waar zon grote baal hooi in kan, ben je ook gemakkelijk voor een halve week of een week...
kwa het ziek zijn zou ik me niet echt zorgen over maken, bij een gewone griep kun je wel twee maal daags naar buiten om zen voer te geven, en als het ernstiger is, dan valt er wel iemand in of kun je bellen naar de stalbaas om hem op te halen en weer in volpension te zetten.

ik zou het zeker doen, je hebt dan alle keus ivm met je paard, en alle faciliteiten dat je wilt.
Wel zorgen dat je een deftige paddock kan aanleggen, een stuk van pakweg 20*40 wordt heel gauw blubber, en als je van die houtsnippers gooit wordt het enkel maar erger helaas...

joyce B

Re: Winter stalling / paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:13

Goed plan,
Ga er wel vanuit dat jullie op je eigen bouwgrond (waar jullie een huis gaan bouwen neem ik aan) de stal moeten bouwen. paddock/bak kan dan vaak wel weer op de landbouwgrond. (Zandgrond?)

Lekker dat je paardje in de zomer dan gewoon in de grote wei in de kudde mag blijven lopen en dat je zijn maatje wil proberen mee te krijgen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 23:16

jah, dat zou ik sowieso al doen, stal op "eigen tuin", dan is er meer plaats voor de paddock/weitje
Bedankt voor de reacties. Ik wou vooral weten of dit doenbaar was op 14 are

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:29

weitje zal niet werken in de winter. Paddock wel...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 22:21

oke bedankt voor de reacties. Hoe zouden julli
e die 14 are gebruik als de stal op het stuk bouwgrond kan komen te staan. 14 are betekend een piste /paddock van 25m op 55m. Is dit niet wat groot? Ik ben btw geen dressuurruiter. Ben een recreant, vandaar dat zulke grote piste niet meteet hoeft en ik denk aan andere indeling?