Uier ontzwelt niet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Uier ontzwelt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 14:39

Hallo, sinds drie weken heb ik een nieuw paardje. Het is een drachtige tinker en ze is uitgerekend voor 11 juli 2011. Toen ik haar kocht liep er een veulentje bij dat reeds 100 dagen oud was. De laatste week voor haar vertrek hebben de vorige eigenaars de merrie en het veulen al gescheiden, kwestie van alles niet te abrupt te laten verlopen: veulen weg, nieuwe omgeving, nieuw baasje,.... Nu werd mij verteld dat haar uier vanzelf zou ontzwellen als er niet meer gedronken werd door het veulen. Het veulen is nu toch al goed drie weken weg en ik zie nog steeds geen ontzwelling van die uier. Kan dit kwaad? Ze zal toch geen uierontsteking oplopen? Bij haar enting een week geleden vroeg ik het al aan de DA. Die zei dat ze iets kon inspuiten, maar dat kon toen niet door die enting. Ik laat haar nog eens terugkomen, ben er niet gerust op en ik heb er geen ervaring mee. Kan iemand mij meer vertellen over afspenen en dergelijke???

RenWaBl

Re: Uier ontzwelt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:42

Krijgt ze nou veel krachtvoer? :)

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 14:43

RenWaBl schreef:
Krijgt ze nou veel krachtvoer? :)

nee, de eerste dagen geen en een halve schep s'morgens en een halve schep s'avonds.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:45

Wat is een halve schep? Een halve kilo?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:46

Okee. Waar ik werk krijgen de paarden waar het veulen net van af is, namelijk geen krachtvoer. Wel gewoon stro en hooi. :) Misschien kun je dat proberen?
Of, wanneer je het echt niet vertrouwd, kun je even de DA bellen en vragen wat hij ervan vind? Want 3 weken is toch al wat lang... En misschien kan hij het prikje nu wel geven? :)

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 14:47

FriesWytske schreef:

Dat zal idd ongeveer 500 gram zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:48

Dan krijgt ze dus een kilo voer per dag. Zou het gaan verminderen tot een halve kilo of nog minder.

_Gipsy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:51

Hallo,
Ik heb dit zelf ook gehad met mijn tinker, die heeft nu nogsteeds een beetje uier, en heeft nu al 6/7 weken geen veulen er bij lopen.
Het word wel minder maar is nog niet helemaal zoals het was.
Ik denk dat het ook een hormonen kwestie is.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:29

is de uier warm? warmer dan de rest van het dier bedoel ik dan? mag je eraan komen of wordt ze dan boos? Bij ( beginnende) ontsteking voelt de uier warmer aan en meestal vinden de merries het niet zo fin ans je er aan voelt. Staat er spanning op? als beide het geval is; dus spanning en warm dan zou ik de da even bellen en overleggen wat te doen. En idd het krachtvoer verminderen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:58

ontstekingen uitgesloten kun je het proberen om het paard 24 uur geen water te geven en alleen maar hooi. Zo drogen ze op, ik zeg overigens niet dat het een goede manier is. Ook kun je bij de veearts een droogzetter krijgen, deze moeten dan in de spenen gespoten worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:21

Een paard bewust water onthouden is pure dierenmishandeling !! en zéér slecht.

Mijn merrie is al 1,5 van haar laatste veulen af en het uier is nog steeds 'meer als normaal'.
Je mag er gewoon aankomen en het is ook niet warmer als normaal voor een 'kaal' deel van het lichaam.
Het hoort gewoon bij dit dier.

@TS: ga er niet aan dokteren als ze er geen last van heeft, mede omdat ze nu ook weer drachtig is.
Je hebt kans dat het uier ineen wegtrekt om vervolgens voor de bevalling weer vol te schieten.
Zo ging het bij die van mij ook.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:00

als ze er geen last van heeft, dan zou ik er ook lekekr vanaf blijven
Mijn merrie loopt al 6 jaar geen veulen bij en die heeft nog steeds uier. Als je erin knijpt komt er zelfs iets van melk uit.
Ze heeft Nergens last van, ik kan er gewoon aan zitten, doet geen pijn, is neit warmer oid, dus ik laat het lekker zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:27

FriesWytske schreef:
sofieenuniek schreef:
Dat zal idd ongeveer 500 gram zijn.

Dat kon wel eens flink wat meer zijn.
Wegen is weten in dit geval :)
Immers als je er 250 gram naast zit (per keer, dan krijgt ze per dag toch al weer een pond meer binnen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:33

de meeste voerscheppen gaat 1,25 kilo brok in en niet een kilo. Weeg de schep maar eens zonder inhoud en met een volle inhoud.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:31

Ik heb de DA erbij gehad, toch het begin van een uierontsteking of mastitis. Ze maakte geen koorts, we hebben haar gemolken en behandeld. Zaterdag komt de Da terug om op te volgen. Met haar zwangerschap wil ik geen risico nemen!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:36

Fijn dat het zo is opgelost. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:00

Jeetje dus toch, en nu heeft de dierenarts er een mastitis injector ingedaan of niet?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 12:42

daffie1986 schreef:
Jeetje dus toch, en nu heeft de dierenarts er een mastitis injector ingedaan of niet?

Het is nog geen echte mastitis, maar het moest toch behandeld worden. Ik zie dat haar uier al flink geslonken is. Hij heeft er idd iets ingespoten. Het ziet er al veel beter uit, best dat ik er vroeg bij was.