Alle bieten aan een touwtje :$

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alle bieten aan een touwtje :$

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:18

Hoi!
Ik had samen met mijn vriendin een leuk ideetje.
Mijn pony heeft een schuil-stalletje met een golf-platen dakje er op, en er zitten dus schroeven doorheen.
We hadden een paar suikerbieten gekregen van een boer in de buurt ''voor die kleine bisjes in da wikke'' (voor de kleine beestjes in dat weiland.)
Is het een goed idee als wij deze schoonmaken, ze een deel doorboren, er een touw doorheen doen en ze ophangen.
(ze kunnen niet met hun benen in het touw gaan hangen of zo, maar gewoon er aan staat knagen :) )
Ik weet wel dat ze de suikerbieten erg lekker vinden en ze vinden het leuk om ergens aan te knagen
(ze vinden likstenen ook eeeerg interressant maar ik denk dat bieten gezonder zijn toch?)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:23

Ik ben zelf geen voorstander van suikerbieten :n
Je hebt ze rechtstreeks van de boer gekregen, dus dan zal de suiker waarschijnlijk niet onttrokken zijn.

Je kunt dan beter voederbieten geven.

Edit: een stukje uit de Wiki

De suikerbiet
De suikerbiet is niet geschikt om te voeren als ze rechtstreeks van het land komen. Suikerbieten bestaan voor 20% uit suiker en dit is teveel voor paarden. Kleine beetjes voeren door een biet in kleine stukjes snijden is af te raden omdat het veel werk is en een kapot gesneden biet gaat snel gisten waardoor ze oneetbaar worden. Ook in de koelkast gaan ze vrijwel direct gisten. Als de suikerbiet in de suikerfabriek is geweest en de grootste hoeveelheid suiker uit de biet onttrokken is, is hij wel geschikt voor paarden. De restanten van de suikerbiet wordt ook wel bietenpulp genoemd. Maar ook bietenpulp heeft nog bewerking nodig voor het geschikt is om aan paarden te voeren. Zo moet bietenpulp ongeveer 6 uur in water hebben gestaan voor, anders gaat de pulp in de maag en darmen uitzetten met alle gevolgen van dien.

De voederbiet
De voederbiet is rechtstreeks vanaf het land geschikt om aan paarden te voeren. Ook de bladeren van een voederbiet zijn eetbaar. Meestal worden eerst de bladeren gevoerd omdat die sneller kapot gaan, de voederbieten worden dan ingekuild. Voederbieten bestaan voornamelijk uit vocht en een kleine hoeveelheid suiker. Voederbieten zijn dus meer een maagvulling dan dat paarden er energie uit halen. Een voederbiet kan in zijn geheel gegeven worden en is een leuk tijdverdrijf voor het paard omdat ze er lang mee bezig zijn om ze kapot te krijgen. Je kunt er per dag rustig 4 of 5 in de stal leggen. Sommige paarden die voederbieten niet kennen, zullen niet weten wat ze ermee moeten, dan is het misschien verstandig om de eerste keer de biet kapot te snijden. Maar doe dit op stal, want ook een voederbiet gaat heel snel gisten.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:23

suikerbieten zijn eigenlijk voor een paard niet zo goed, er zit gewoon teveel suiker in.... nou zullen een paar niet zo heel erg zijn... maar ga ervan uit dat je ze niet kan blijven voeren ze zullen ze zoiezo in 1 keer opeten dus niet laten liggen... daarom denk ik niet dat aan een touwtje hangen echt zinvol is...

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Alle bieten aan een touwtje :$

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:27

er zit trouwens ook een hele buld verschil tussen een liksteen en een suikerbiet! in een suiker biet zit gewoon heel veel suiker das ongezond. een liksteen is zout en zitten mineralen in. daar zullen paarden ( uitzondering daar gelaten natuurlijk) alleen bij komen als hun lichaam dat nodig heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:43

Hoe zie je het verschil tussen een sukerbiet en een voederbiet ??

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:32

suikerbieten zijn over het algemeen ronder, voederbieten wat langwerpiger. Maar dat wil niet altijd voor alle bieten gelden vrees ik......

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:32

Is inderdaad best wel lastig om te kunnen zien.
Als de bladeren er nog aan zitten (wat meestal niet het geval is) kun je het beter zien.
Ook al lijkt het blad sterk op elkaar, bij de suikerbiet eindigt het blad op een punt, terwijl de voederbiet een afgerond blad heeft.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:37

Gewoon even proeven, dan weet je het meteen.

Je gaat er niet dood aan, vroegah knabbelde ik wel eens aan een stukje zelf gerooide suikerbiet van het land van de boer.

Voor paarden zijn ze niet geschikt. Al denken veel mensen daar anders over. Ik geef ze niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 02:10

In princiepe zijn ze neit geschikt wel vinden ze ze erg lekker en je kunt er dus wel 1tje per dag ophangen als ze die dag ook arbeid krijgen, anders loop je kans op spierverzuring.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:04

suiker bieten zou ik niet geven, voederbieten wel.
Voeder bieten zijn vaak donker geel/oranje een suikerbiet is veel lichter van kleur
Als je de voederbieten op wilt hangen, heb jij waarschijnlijk meer werk dan je pony, want als je pony voeder bieten kent dan zijn ze er dol op en hebben ze ze zo op. Mijn pony's eten eerst hun voederbieten en beginnen dan pas aan de brok. De bieten gooi ik heel op de grond en dan eten ze alles op

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:28

Maar hoe slecht is slecht?
Is een suikerbiet vergelijkbaar met een frietje van de frituur (niet echt gezond, maar zo 1 keertje om de zoveel tijd kan ook weer geen kwaad)?
Of is een suikerbiet vergelijkbaar met een sigaret (ik zou het echt niet doen, al vanaf de eerste is het ongezond en schadelijk)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:31

Ik denk dat de invloed van één sigaret net zo groot is als van een frietje alleen op een ander vlak :D
Een biet op zijn tijd zal geen kwaad kunnen mits het paard geen suikerprobleem heeft (HB/SB/IR etc). In dat geval zou ik het écht niet doen.
Hetzelfde geld voor een rijpe maiskolf.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:35

..even over het herkennen van suikerbiet vs voederbiet; een voederbiet is vaak groter (niet altijd), de 'bast' is gladder en meer groen/oranje van kleur. Een suikerbiet is witter, ruwer en vaak kleiner(tenminste, als ze van de klei komen....ik ben niet bekend met de resultaten/uiterlijk als ze in andere grondsoorten geteeld worden), . Suikerbiet is inderdaad niet zo goed om te geven. Voederbiet lusten ze echter niet altijd :roll: of mijn paard is gwoon verwend...)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:42

Friesepoonie schreef:
..even over het herkennen van suikerbiet vs voederbiet; een voederbiet is vaak groter (niet altijd), de 'bast' is gladder en meer groen/oranje van kleur. Een suikerbiet is witter, ruwer en vaak kleiner(tenminste, als ze van de klei komen....ik ben niet bekend met de resultaten/uiterlijk als ze in andere grondsoorten geteeld worden), . Suikerbiet is inderdaad niet zo goed om te geven. Voederbiet lusten ze echter niet altijd :roll: of mijn paard is gwoon verwend...)

Zo zien ze er bij ons ook uit :) maar in het algemeen kan je bieten niet lang bewaren hoor.. vooral nu buiten niet (voordat iedereen een grote voorraad aan legt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:57

Haha ik las net ze eten ze in een keer op maar Funny stond na 5 minuten weer bij het hek leuk mensjes te kijken, dus zo ernstig zal het denk ik niet zijn ;)
Ze hangen in het weiland en als ze op zijn of we komen weer dan halen we ze weg en krijgen ze een aantal dagen niet meer.
Het is ook niet als vast voer bedoelt, gewoon als lekker tussendoortje (Wij eten ook niet elke avond chippies als diner :P )

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:17

lijkt me niet zo slim, te veel suiker, probeer het met een wortel ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:19

wortels vind ik gevaarlijk om op te hangen.
als er iets in hun keel schiet en ik ben er niet bij... brrr moet er niet aan denken.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:34

In suiker bieten zit heel veel suiker, nog meer dan in wortels. Net als bij mensen is veel suiker niet goed en zeker voor mensen met suikerziekte. Voor paarden geldt hetzelfde af en toe een kleine suiker biet of een stukje kan niet zoveel kwaad (als Ze tenminste niet suiker gevoelig zijn) maar ga je hem elke dag suikerbieten voeren, dan kan het wel kwaad. Het is te vergelijken met een zak snoepjes die je zelf zou leeg eten, elke dag.

Voeder bieten zit weinig voedingswaarde in dus een bezigheid voor paarden en maagvulling, dit wordt vaak aan sobere rassen gegeven om dat die makkelijk te dik worden en voederbieten vullen de buik, zodat ze niet zoveel hooi eten en andere dingen waar ze wel dik van worden.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:37

Achossie achossie! Doet me ineens weer denken aan een paardje waar we voor waren gaan kijken om te kopen voor mijn moeder. 17 jarige merrie.
Beessie zat van top tot teen onder de stront, de staart heb ik af moeten knippen want die was reddeloos verloren en ze was graat en graat mager! Toen ik vroeg wat ze te eten kreeg, was het antwoord: voed'r bie'tn......

:n Die bieten hebben geen goeie indruk achter gelaten...