Welk moet ik kiezen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FFJill

Welk moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 00:53

Ik heb een kleine vraag waar ik denk ik wel wat commentaar op zal krijgen :)
Ik heb een haflinger die normaal altijd buiten staat. Soms een wei met een stal.
Maar nu voor de winter gaan ze stukjes wei maken met een stal of onderdak zodat alle paarden een beetje buiten & binnen kunnen. Nu moet ik wel nog even wachten op een stukje, maar het is ondertussen wel al heel slecht weer geweest en ze staat dus echt wel in de modder. Ik mocht kiezen, ofterwel nog even laten staan op de modder, met kans op mok of iets anders. Ofterwel nu nog even in een stal zetten maar wel vast. Dus ze kan niet draaien, maar wel liggen, drinken, eten & ze staat op stro.
Je moet ook weten dat ik enkel woeensdag, zaterdag en zondag kan gaan en ze dan pas los kan (niet alleen rijden! ze mag rondlopen & soms neem ik ze voor grondwerk of iets anders...) Maandag, dinsdag, donderdag & vrijdag(als het wat goed weer is) wordt ze meestal losgelaten samen met de andere paarden en mag ze lopen en doen wat ze wil. Soms 2 uur, soms een hele dag... Soms niet...
Maar moet ik nu kiezen voor die koude modder met kans op iets voor een korte tijd, of voor de stal waar ze niet kan draaien of lopen...

Nu staat ze al een week in die stal en is ze altijd behalve dinsdag niet buiten geweest, de andere dagen heel de dag.
Wat zouden jullie kiezen?

MissBambi

Re: Welk moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:57

ik zou dan toch het liefste zien dat het paard buiten komt! het is maar voor tijdelijk.

Mocht het te lang duren zou ik toch zeker een andere stal overwegen... ;)

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:58

Idd, is een andere stal geen optie? :)

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:02

nene :p Het is zo een handelaar en ik kom super goed overeen met die mensen & ze doen echt alles voor ons. Ze zijn zelfs een grote tent aant zoeke zodat we in de winter nog kunnen rijden enzo :p Er staan ook niet veel mensen. Dus dat zeker niet :)
& mijn paard kan dan inderdaad buiten, maar dan kan ik ook niet veel rijden doordat ze altijd nat is enzo...

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:03

Hmm ja je wil natuurlijk geen mok. maar je wil ook niet dat je paard binnen staat.

Kun je niet met droog weer buiten gewoon en goed insmeren met uiercreme en of tandpasta ( huismiddeltjes) mok voorkomen

en als het echt 2 3 dagen achter elkaar regent kan ze dan niet op stal al is dit ook wel zielig maar goed lastig hoor !!

Succes

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:05

Waarom moeten ze vaststaan op stal als ik vragen mag? Anders zou ik ze gewoon tijdelijk even op stal zetten tot de weides in orde zijn, en ondertussen natuurlijk zorgen dat ze genoeg beweging krijgt. :)

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:09

Er is geen stal meer want er zijn pony's die dit harder nodig hebben ;) Ze kan heel goed buiten staan, heeft daar echt geen problemen mee. Maar ik voorkom toch liever een ziekte ofzo... En het is zo een stal, je ik weet de naam niet meer :p Met schuttingen, er kunnen 4 paarden in maar die zijn niet dicht.. Snap je... Maar nu in de stal heeft ze het wel goed denk ik , nooit natte voetjes & nooit nat. En ze kan toch liggen en opzij stappen en die dingen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:11

Nou dan toch echt in de modder!
Als ze zolang op stal moet staan en niet eens der kont kan draaien nee dat is hetzelfde als een stand en nee daar zet ik me paard voor geen goud in voor meer dan 4 uur op een dag. Prima voor een aantal uur per dag maar echt niet 12 tot 23/24 uur.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:14

Je bedoeld een stand?
Nee daar xou ik de mijne nooit in zetten nee! Dan
Maar de modder in, overleefd hij echt wel! Preventief werken met sudocreme!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:15

ik zou er ook voor gaan om gewoon buiten te blijven.
Mok komen ze wel weer overeen.
Als het nu gewone stallen waren ipv stands had ik daarvoor gegaan.
Maar stands vind ik echt niet meer van deze tijd.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:35

Als ik moest kiezen tussen een stand en een modderpoeltje, is de keuze snel gemaakt. Smeer er gewoon preventief wat aan zoals anderen al zeggen. :) Mok is inderdaad niet leuk, maar zolang je het goed in de gaten houdt zal het wel niet zo'n vaart lopen.

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:42

Amai precies of een paard kan hem niet beweging in een stand :p
Maar ik begrijp jullie best wel.
Alvast bedankt ;)

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:43

Bewegen kan hij wel, maar ik zou mijn paard er bij wijze van spreken toch geen 24/7 in willen zien staan. :)

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:48

Zolang staat ze er ook niet in he :)
Zeker 3 dagen in de week is ze los in beweging. En die andere 4 dagen meestal ook soms gewoon minder dan 12 uur :) maar meestal niet ...

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:52

Als tijdelijke oplossing kan het nog, kan je dan niet wat extra gaan om haar toch nog wat buiten te laten komen?

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:53

Jep ik doe mijn best, het is misschien voor 2 weken, nu dus nog een week...
Ik laat dr die drie dage buiten en spelen en werken. En de meneer daar laat haar zo veel mogelijk los

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:56

Nou dan komt het zeker goed, hopelijk kan ze snel gaan genieten van haar stukje weide! :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:24

PP --> VSW

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:10

Ik zou voor de modder gaan, maar dan natuurlijk de mok natuurlijk wel in de gaten houden. Je paard is daar gelukkiger mee