Ik overweeg mijn tinker op een andere stalling te zetten. Eentje waar hij in de winter ook gewoon overdag naar buiten kan. De huidige staleigenaren zijn super fijne mensen, alleen in de winter kunnen de weides het niet aan. Ze worden helemaal kapot gelopen. Een paard moet lang wennen aan een nieuwe stalling heb ik vaker gehoord. Hoe lang duurt zoiets en waar merk je aan dat je paard anders (?) is ? Wat doet hij wel of juist niet?
Het kan zijn dat het paard eerst wat onrustig is, omdat hij natuurlijk moet wennen aan de nieuwe omgeving. Al denk ik dat je tinker er heel blij mee zou zijn als hij ook in de winter naar buiten kan.
Evelijn
Geplaatst: 21-11-10 00:51
Tja dat ligt beetje aan je paard. Mijn paard was denk ik eerste maand wel echt aan het wennen maar niet zo dat hij onhandelbaar was. Hij was wel druk en vond ook zijn weidegenootjes een stuk interessanter dan hij mij vond. Maar ik kon hem wel gewoon rijden etc.
Wij hebben zelf een ongevoelige lompe haflinger.. die kun je bij wijze van iedere dag wel ergens anders neerzetten.. zolang hij zichzelf niet kan vervelen vind hij het wel prima
Onderzoek heeft aangetoond dat een paard pas na 3 maanden gewend is op zijn nieuwe plek. Heeft begin dit jaar egens op vn gestaan.
zomer09
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-10 09:54
daffie1986 schreef:
Onderzoek heeft aangetoond dat een paard pas na 3 maanden gewend is op zijn nieuwe plek. Heeft begin dit jaar egens op vn gestaan.
vn ???
Pien28
Geplaatst: 22-11-10 10:51
Hoe snel je paard went hangt van verschillende factoren af. Heeft hij weide maatjes waar het mee klikt? Is het zelf een stabiel paard?
Zorg dat je net na de verhuizing extra tijd hebt om je paard te observeren en eventueel te begeleiden.
Superfijne mensen zoals je huidige staleigenaren vind je ook niet overal. Bestaat er geen mogelijkheid om op de stal waar je nu staat wat losgooi plekken of paddocks te maken?
daffie1986
Geplaatst: 22-11-10 12:54
zomer09 schreef:
daffie1986 schreef:
vn ???
VN=Voorpagina Nieuws. ik zal even zoeken voor je naar dat topic.
Het ene paard is gewoon hetzelfde in de omgang, het andere paard laat zich een half jaar bijna niet meer benaderen en rijden. Het is moeilijk te voorspellen. Als het enigszins anders op te lossen is probeer ik verhuizen te voorkomen.
Ik heb 1,5 maand geleden mijn pony verhuisd. Hij m aakt nergens een probleem van, heel relaxed altijd. Ik dacht dan ook dat zijn verandering reuze zou meevallen en vond dat op dat moment ook!
maar nu merk ik dat hij toch anders was de afgelopen tijd hij was opgeblazen, opgefokt, ontzettend oplettend.
nu begint hij te settelen, hij kan weer gewoon stilstaan op 't erf (los) tijdens poetsen zonder dat de hele wereld meer aandacht verdient dan ik, hij begint zijn plekje in de kudde te vinden, en hij is relaxter.
Overall verandering is er ook op de vorige stal was hij veel... deuziger. Maar misschien verandert dat ook nog voorlopig is hij gruwelijk vlot wanneer hij aan de slag moet
hij moest een maandje wennen, valt best mee. hij is 4 jaar dus. ik hoor welleens van mensen dat tinkers overal heel rustig onder blijven, weet niet of dat zo is..
tiffenyntje
Geplaatst: 28-11-10 19:03
vooral niet laten , als je paard op stal moet staan gaan ze helemaal gek doen dat staat in het niet tegen over 4 weekjes wennen
Silence
Verschilt heel erg Ik heb twee paarden en die wennen super snel. Zijn ook wel gewend om mee op vakantie te gaan enz.
Desire__
Geplaatst: 28-11-10 19:09
die van mij voelde zich eerst helemaal niet op zijn gemak en leek een beetje verlatingsangst te hebben toen hij op stal kwam. Zijn buurman ging de kraal in en 2sec daarna wilde die vanmij uit zijn luik springen! en dat duurde een paar weken voordat helemaal weg was. en na ongeveer 3, 4 maanden was hij helemaal gewend aan zijn omgeving en nieuwe vriendjes
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 28-11-10 19:14
Eind oktober heb ik mijn paard verhuist. Nu mag ze ook de hele dag naar buiten. De eerste 2 weken stond ze aan het begin van de middag al te zeuren dat ze er uit wilde, naar stal. Nu blijft ze gewoon lekker grazen. Met rijden is ze wel een heel stuk drukker. Maar misschien ligt dat ook aan het feit dat het nu kouder is. Zo nu en dan is ze een monster met rijden, superdruk en erg eigenwijs. We hebben nu alleen een buitenbak en geen binnenbak meer(jammer!) Dus is ze wel heel kijkerig. Ze houdt alles in de gaten wat er over het zandpad komt. Het lijkt wel of ze al aardig gewend is, maar ik kan er niet in kijken he. Tuurlijk is het voor een paard altijd een verandering als ze moeten verhuizen, maar uiteindelijk went het wel. en de ene is na 2 weken al gewend, de andere na 2 maanden nog niet. Geef het paard wel de tijd om te wennen en hou er rekening mee dat ze wat anders kunnen doen in gedrag.
zomer09
Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-10 21:55
Was je paard van tevoren dan ook niet soms wat drukker Sheela? Mijn tinker is over het algemeen heel ontspannen, die krijg je niet gauw gek. Hij staat nu binnen, maar tot een paar dagen geleden liep hij de hele middag buiten. Liep jou paard bij de andere stal weinig of veel buiten?
Verschilt inderdaad, daar ga ik in mee. Houd je beestje gewoon in de gaten. Die van mij went over het algemeen snel, maar sinds kort een andere stal en ze is nog steeds niet gewend en kan het nog niet heel erg vinden met de andere pony's.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 29-11-10 10:40
zomer09: paard liep op de vorige stal weinig buiten, maar 2 tot 3 uurtjes. Weing weide en veel paarden en dan krijg je dat. Het kon gewoon niet anders. De laatste week dat we daar stonden waren al heel veel paarden weg (stal is gestopt) en toen kon ze wel de hele dag buiten lopen. Vond ze wel lekker. We hadden in het laatste weekend een endurancewedstrijd gehad en dus had ze die laatste week daar lekker vakantie. Vandaar dat ze lekker in de wei mocht lopen en niets doen.
z0rr0
Geplaatst: 30-11-10 21:29
3 maanden zeggen ze maar kan vaak eerder ze zijn wat gestresster. mijn paard heeft een jaar moeten wennen en is totaal omgeslagen ze werd een soort terrorist een sloper die alles sloopte! spullen maar ook andere paarden! het heeft 3 zomers geduurt voor ze een kudde in kon. en nog steets nu moet je opletten hoor.
Verschilt heel erg per paard, ik heb mijn paard andergalf jaar geleden van stal verhuist, hij ging van een krappe donkere binnenstal (hij was toen nog men verzorgpaard, dus kon niet eerder weg) waar hij ruim 3 jaar had gestaan, naar een mooie lichte stal met een ruime uitloop. Hij deed toen niet heel raar ofzo, maar wel wat onrustig, het heeft echt wel 2 tot 3 maand geduurt voor hij ECHT gewend was. Je merkte het ook met rijden hij was veel sneller en kijkeriger. Het viel mij dus toch wat tegen.
Maar ongeveer een half jaar geleden ging ik op meerdaags concours en hij heeft daar een paar dagen op stal gestaan, een buitenbox zonder uitloop, ik dacht dat hij z'n uiloop wel zou missen, maar eenmaal aangekomen stond hij binnen 10 min te dommelen. Toen was ik dus weer verbaast.
Vervolgens ben ik vorige maand een weekend weg geweest, daar kwam weer in een iets donkere binnenbox, waar weinig te beleven viel en hij had het wederom niet zo naar z'n zin.
Het enige patroon wat ik kan ontdekken is dat hij met de eerste verhuizing niet bepaald in topvorm was, tijdens het meerdaagse concours was hij in uiterste topconditie en tijdens het weekend weg was hij door medische oorzaken weer niet bepaald in topvorm.
Ik denk dus dat het er heel erg bepalend is naar wat voor situatie je verhuist en hoe je paard in z/n velletje zit en natuurlijk gewoon het karakter! Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt! Suc6!
Mone was een maand of 3-4 gewoon echt niet haarzelf. Ze verhuisde samen met 3 pony's van mijn zus, waarvan er eentje al jaren bij haar in de wei staat, maar ze was echt uit haar doen.
In het begin kon ik bijna niets met haar, haalde haar alleen op om te poetsen en een beetje te laten wennen aan het erf (Mone staat altijd op de wei). Na een tijdje ging in weer rijden, in de bak. Ze vond het nodig om onwijs te gaan racen, en dat heeft ongeveer een maand of 4 geduurd voordat ze dat niet meer deed. In één hoek van de bak trok ze over de diagonaal een sprint naar de andere kant. En dat steeds achter elkaar. Behoorlijk irritant, maar ze had het gewoon best moeilijk met de verhuizing. Ik ken ook paarden die daar helemaal geen last van hadden.
Het verschilt gewoon per paard, en ik vind dat je ze gewoon rustig de gelegenheid moet geven om te wennen. De eerste paar dagen gewoon een beetje met rust laten, en het werk rustig oppakken. Tenzij je aan je paard merkt dat hij het wel aankan. Maar dat was bij Mone destijds echt niet het geval .
Bij die van mij heeft het ongeveer 3 maanden geduurd. Vooral rijden ging erg slecht, ze nam echt een loopje met me en liet me alle hoeken van de bak zien. Hier heeft ze af en toe nog steeds last van, terwijl we al een half jaar verhuisd zijn, maar toen we net verhuisd waren was het dus continu.
Sneezey
Geplaatst: 01-12-10 07:09
Ik heb een tinker en ben vorig jaar verhuist naar een andere stal. En hij stond gewoon weg te kwijnen, het was 1 hoopje ellende. Ik kon hem bij wijze van spreken opstrooien tot aan zn knieen, hooi voeren wat ik wilde maar meneer creerde stalondeugd en was alles but not happy. Ik ben toen na anderhalve maand dan ook verhuist naar mn huidige stal en kreeg daar ineens een heel vrolijk paard voor terug. Gelukkig maar! Met rijden was hij trouwens gewoon constant hoor.
Vippie
Geplaatst: 01-12-10 07:46
daffie1986 schreef:
Hangt helemaal van je paard af en wat je met hem doet. Die van ons is met 3 minuten al gewend. Maarja die logeert vaker buiten de deur van kleins af aan (gaat mee op vakantie enzo). Soms merk je ook dat een stal een paard gewoonweg niet ligt, kan ook. Maarja dat weet je pas als je er staat.
seline1981
Geplaatst: 05-12-10 22:58
Ik heb mijn paard een paar weken geleden ook verhuisd. De eerste paar dagen was ze niet haarzelf, erg onrustig en erg hinneken. Na de eerste week ging het al een stuk beter. Nu heb ik het idee dat ze goed gewent is.