Water geven in stal - Hoe??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Water geven in stal - Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 10:13

Mijn shetje gaat waarschijnlijk een zelf gebouwd stalletje krijgen. Ze staat nu in een gewone paardenstal en heeft ze een drinkbak, maar onze jonge dingen (die nu samen in 1 stal staan) worden uit elkaar gehaald en gaan apart. Mijn shetje heeft bij de 1,5 jarige vorig jaar wel in stal gestaan, maar die is niet zo lief tegen de grote :(:) Voor de rust gaat ze dan mogelijk, als het idd niet gaat, in een eigen gemaakt stalletje. Echter, daar is geen automatische drinkbak aanwezig.

Hoe kun je het beste een shetje water in een stal geven? Het gaat om een hittepit shet, die bij het minst geringste staat te schrapen en in de bak met losse waterbakken wel eens van water balletten houdt door erin te stappen met de voorvoetjes en het om te gooien. Iets waar ik geen zin heb in een stal... Ik zat te denken aan zo'n hangende voerbak, maar ik zie het al voor mij dat ze die in no time in haar bekkie heeft en mee aan het zwaaien is :o

Iemand een tip voor een brutale, alles in de mond nemende en omgooiende pony?

(en ja, pony staat meerdere uren per dag buiten)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:28

Ik heb 60 liter cementbakken staan voor de kleintjes, als die vol zitten gaan zelfs de grote paarden er niet mee slepen. Evt. kun je nog extra verzwaren met een steen erin, maar ik heb ook wat speelse exemplaren en een volle bak zijn ze toch niet aan begonnen. Legere daarentegen }> Moet je wel bijhouden dus dat het vol zit en je zult regelmatig een volle bak weg moeten gooien om het proper te houden.

Veulen84

Re: Water geven in stal - Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:34

Zo'n voerbak die je aan de muur schroeft een idee?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 10:39

@ Urielle; zo'n cement bak hebben we ook wel eens in de bak staan en kruipt ze ook in met dr voorvoetjes... momenteel niet echt, maar in de zomer vond ze het een leuk verkoelend spelletje :/ Kan het eventueel wel proberen, misschien dat het binnen ook koud genoeg is.

@ Veulen; het is maar een tijdelijk stalletje waarschijnlijk, dus dingen in de muur boren zal geen optie zijn...

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:41

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:42

Een emmer/ton in een auto/vrachtautoband zetten. En dat die wel goed klem erin zit. is dat misschien iets.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:43

Bak aan de muur is denk ik geen optie... die kun je dan niet schoon maken of leeg gooien!
Misschien een emmer in een autoband zetten... dat wil ook nog weleens helpen tegen het omgooien... En je zeult je geen breuk aan 60 liter water... ;-)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:44

Wij hebben ook een eigen stalletje voor de shet met emmerhouder.. Ik weet niet of dat bij jou helpt?
- al poept die van ons er soms wel in :')

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:04

Mijn pony heeft ook een emmerhouder, met daaronder een houten plaatje waar die ook nog op steunt, mijn pony heeft een grote emmer namelijk en dus aardig zwaar alstie vol zit. Is een emmer met een band eromheen ook een idee? Moet je de emmer wel goed vol houden want anders kan die er nog mee aan de haal als de emmer leeg is ;)

Zo'n hangende voerbak is bij ons ook op stal, en dan vast gezet. Nadeel is wel dat je de bak idd niet leeg kan gooien/schoon maken..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:07

Ik heb tonnen (of zoals ze ze hier in Frankrijk noemen vuilnisbakken) om water in te geven. Zijn hoog genoeg zodat ze er niet met hun voeten in gaan staan en er kan 75L in. Onze shet drinkt er heel makkelijk uit (nou is mijn shet wel ongeveen een meter), en ik heb ze nog nooit omgegooid terug gevonden ;)

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:11

wij hebben gewoon een emmer aan een ketting hangen

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:23

Hoi, wij hebben een grote emmer neergezet en 4 bakstenen op de bodem gelegd zodat onze troela de emmer niet meer om kan gooien (dus goed verzwaren!).

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:26

er zijn ook mensen die om de paar uur met een emmer naar de pony gaan
moet je de emmer wel vast houden (anders stapt hij in de emmer)
het kost wel veel tijd maar als het tijdelijk is kan het wel ;)
suc6 :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:29

Als het vriest en de waterbakken moeten te voorschijn worden gehaald, dan zetten we die in autobanden.
Ik heb hele grote emmers waar 3 normale in kunnen, die passen precies in een autoband.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:35

Mijn shetje heeft ook gewoon een emmer water in een emmerhouder. Dat werkt prima. Ik ververs het water elke dag.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:32

Volgens mij heet dat een emmerhouder, maar dat is een soort ring wat je aan de muur vast maakt, en dan kun je de normale maten van emmers er zo in doen. Werkt heel goed :)

margriet78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:33

een emmerhouder lijkt me het makkelijkst in jou geval

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:25

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga daar van wel wat dingen proberen. Tot nu toe staat ze nog gewoon in de gewone stal, en staan de jonkies nogo bij elkaar in. Ik weet niet of ze nog gescheiden worden.

Wat betreft grote volle speciebak en niet kunnen omgooien... vandaag lag die ergens in het midden van de bak ondersteboven, terwijl die toch echt nok vol was := (maar dat waren de jaarlingen geweest)

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:29

ik heb een water bakaan de deur hangen en als die helemaal vol zit krijgt de mijne hem erniet af. 's ochtends merk je al snel of hij hem op heeft gekregen want dan ligt de bak in de stal...
zelf weet ik eigenljk ook niet zo goed wat ik er tegen moet doen.. :n