Shetlander maatje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_G

Shetlander maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:49

hooi ik had een vraagje, weet niet of ik hier goed zit
mijn excuses hiervoor als ik verkeert zit.
Maar ik heb nu een kwpn ruin van 09-05-2009 hij staat op
stal maar komt zo'n 5 uur per dag buiten met andere paarden.
Hij heeft een aardig grote stal maar nu vroeg ik mij af of ik bij hem
een shetlander maatje in stal zou kunnen zetten hij kan het over het algemeen
met alle paarden wel goed opschieten. En wat dan het beste zou kunnen
een ruintje of een merrie zelf denk ik een merrie maar weet dit niet zeker
hoop dat iemand mij kan helpen.
En of iemand eventueel nog een goed adres heeft voor shetlanders.
Alvast bedankt

lavinak

Re: Shetlander maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:57

Als ik het goed begrijp wil je een shet erbij zetten maar die heb je nog niet? In een grote stal kan er wel een shet bij, maar de vraag is waarom wil je dat? Omdat je er zelf 1 wilt, omdat je paard vroeger ook met zn 2e gestalt was, omdat je merkt dat hij zich verveelt/eenzaam is op stal?

Ik zou niet zomaar een pony erbij kopen alleen om hem in de stal bij je paard te zetten, de kans is groot dat het niet klikt als ze elkaar niet eerst al kennen en beide niet gewend zijn met meerdere in een stal te staan. Misschien kan je iets meer over de situatie vertellen?

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 14:10

Jaa ik heb hem uit groningen hier heeft hij altijd met zijn zusje buiten en in stallen naast elkaar gestaan.
Ik heb hem toen in de opfok gezet en hier stond hij dus wel altijd met andere paarden helaas ging het niet meer op de opfok niet vanwege de andere paarden maar ik vond het geen geschikte opfok. nu staat hij dus op stal en komt hij zolang mogelijk buiten zeker wel 5 uur elke dag met andere paarden. alleen soms worden dus de andere paarden al buiten gezet en blijft hij binnen en dan merk ik heel erg aan hem dat die echt behoefte heeft aan andere paarden of gewoon een maatje hij word heel gestresst dan. Ik merk ook bij hem dat het dus niet de paarden opzich zijn maar dat die zich echt hecht aan een maatje zo is er bij mij 1 merrie waar die altijd mee buiten staat en als die weg gehaalt word ookal staan er andere paarden bij hem word die helemaal gek en wil die over de omheining heen komen dus de shetlander is niet echt voor mij zelf zou het wel leuk vinden maar koop hem zeg maar niet voor mij eigen dacht dat dit misschien een goede oplossing zou zijn zou dat die zoiezo altijd een maatje in stal heeft en dus niet alleen is en ook niet gestresst raakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:37

Ik ben geen fan van om 2 paarden in 1 stal te zetten. Hoe groot is je stal dan precies?
Paarden staan graag samen maar hebben soms ook behoefte om alleen te zijn met eten of gewoon even eigen ruimte als ze dan een "meningsverschil" hebben dan kan het shetje geen kant op en staat die zo in de hoek nou dat wil ik geen enkel paard aandoen. Dan kunnen eventuele trappen hard aankomen als ze niet weg kunnen.
Maar ik begrijp dat het een jaarling is misschien toch een optie om verder te blijven zoeken naar een stal waar die eventueel altijd buiten staat of waar alle paarden tegelijk naar buiten gaan zodat het paard niet alleen staat.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 02:08

Ik ken de stal waar haar paardje in staat en hij is groot, maar niet groot genoeg voor nog een shetlander erbij. En bovendien weet ik dat de staleigenaar dit niet toe zal staan :).

Gewoon zorgen dat hij zo veel mogelijk buiten komt met andere paarden en misschien anders aan de andere mensen vragen om hem met de rest buiten te zetten zodat hij niet alleen komt te staan?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 04:36

Als ik jou was zou ik er niets bij zetten in de stal, dat is vragen om moeilijkheden.
Zelf heb ik een moeder en dochter die toevallig wel in 1 stal samen kunnen maar toen ik een keer de dochter met haar beste vriendinnetje uit de kudde in een grote stal wilde zetten ging het gewoon mis (gelukkig stonden we erbij en konden we ingrijpen voor er gewonden zouden vallen).
Bij een kennisje van mij kon je moeder en dochter zelfs niet bij elkaar in een grote stal zetten, die probeerden elkaar door de spijlen naar buiten te stampen.

Maar waarom gaat jou paard niet samen met de anderen naar buiten als ik vragen mag, 5 uurtjes buiten vindt ik nl aan de korte kant (zeker voor zo'n jong dier)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 04:44

Ik zou het niet doen, als je paard al 5 uur buiten staat met anderen heeft hij al aardig contact met soortgenoten en is het dus niet nodig.
Een shet zou ik alleen doen als er echt geen andere paarden zijn waar hij bij op de wei kan.
In de stal kost het je paard alleen maar ruimte en de kans dat hij hem niet bij zich in de stal accepteerd is best groot en als hij begint te slaan heeft die shet geen schijn van kans.

Ik zou het dus gewoon niet doen, als je je paard meer afleiding wilt geven kun je beter proberen hem nog een paar uurtjes langer buiten te krijgen oid.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 02:07

Hij staat soms op stal als de andere al buiten staan? Hmm, waarom gaat hij dan niet naar buiten als ik vragen mag? Ik begrijp dus dat het om ene jong paard gaat dat jonger als 3 jaar is, als dat het geval is zou ik persoonlijk een plek zoeken met een loopstal en soortgenoten of terug naar een andere opfok. Shetlander erbij zou ik zeker niet doen, ik vind het veelste link en een shetlander blijft toch een houdini en dan moet je er weer achteraan als ie uitbreekt omdat je alleen je paard moest hebben.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:37

daffie1986 schreef:
Hij staat soms op stal als de andere al buiten staan? Hmm, waarom gaat hij dan niet naar buiten als ik vragen mag? Ik begrijp dus dat het om ene jong paard gaat dat jonger als 3 jaar is, als dat het geval is zou ik persoonlijk een plek zoeken met een loopstal en soortgenoten of terug naar een andere opfok.

Paardje staat op een pensionstal, waar iedereen zelf zijn paard binnen en buiten zet, vandaar dat het kan dat je paard alleen binnen staat :).

Paardje is trouwens geloof ik 1,5 ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:52

ik weet niet of een shetlander gaat helpen om te ontstressen , ik denk dat het paard zowiezo naar buiten wil als de rest van het gros ook gaat. mocht hij dan gestrest gaan doen terwijl de shet er bij in staat is ook wel zielig als je het mij vraagt.

meerdere paarden op 1 stal vind ik opzich wel kunen , ik had vroeger 2 shetjes en een d pony in 1 grote stal staan , ze konden allemaal lang uit liggen er was plek genoeg , maar jij neemt een nieuwe shet , en je kunt er niet van uit gaan dat het net zo goed met die nieuwe shet gaat als met andere paarden in het verleden.

misschien gewoon naar buiten zetten met de rest ? 5 uur buiten is voor zo'n jong paard ook wel weinig.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:58

het hangt ervan af hoeveel ze naar buiten gaan.
ikzelf heb er ook 2 in 1 box staan ( een merrie van 1.58 en een shetlander van 88 cm)
dit gaat eigenlijk prima samen, maar ze gaan wel elke dag zo'n 8 tot 12 uur het land op.
even geen rekening houden met elkaar is voor paarden ook fijn.
vooral op zo'n kleine ruimte is het flink draaien en rekening houden onmderling, en dat kan soms mis gaan.
tot nu toe gaat het hier goed, slechts 1/2 keer meegemaakt dat er flinke ruzie was,en altijd tijdens etenstijd ( voernijd), dus sinds ik 2 hopen voer neerleg in twee verschillende hoeken, is dit verleden tijd.
als je paard maar 5 uur per dag naar buiten mag, raad ik het je sterk af. niet echt eerlijk om 2 dieren voor 19 uur per dag op zo'n krappe ruimte te huisvesten.

tomsamsim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:40

Sommmige shetlanders kan dat wel, maar sommige niet.. Jekan het uitproberen, anders weet je het nooit ;) !

xAnouk. :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:49

Ik begrijp dus dat het alles zelf doen is? Waarom kom je dan tegelijk met de andere om je paard buiten zetten? Of spreek met iemand af die 's morgens komt dat die jou paard buiten zet en jij 's avonds de ander zijn paard binnen haalt. Is het probleem dus opgelost. Paard heeft dus nooit samen in 1 gewone box gestaan met een ander paard want zijn zus stond in de box ernaast. Ik zou het echt niet doen.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:24

daffie1986 schreef:
Ik begrijp dus dat het alles zelf doen is? Waarom kom je dan tegelijk met de andere om je paard buiten zetten? Of spreek met iemand af die 's morgens komt dat die jou paard buiten zet en jij 's avonds de ander zijn paard binnen haalt. Is het probleem dus opgelost.

Klinkt heel leuk, ware het niet dat paarden niet zonder toezicht buiten mogen staan ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:37

madelien dus jij moet alle dagen 5 uur aan de wei staan ?
en alle andere mensen die hun paarden nog eerder in de wei zetten zijn daar de hele dag aanwezig ?

is dat in de zomer ook zo ?

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:31

De paarden gaan in de winter niet de wei in, maar in paddocks ;). En ja dan moet je op het terrein blijven :).

Zomers gaan ze wel 24/7 het land op en dan hoef je er uiteraard niet bij te blijven :+

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:48

ben je dan werkelijk alle dagen 5 uur op stal ?
zoniet altijd , dan zou ik zeker niet gaan voor een shetlander als stal maatje , kan me niet voorstellen dat jou paard alleen druk is wegens at de anderen naar buiten gaan , maar heeft te veel energie ws , en dan word het wel wat moeilijker met een 2e erbij in op stal.

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 11:51

Sorry heb het een tijdje niet gevolgd ben niet meer achter de computer geweest.
wat Madelien zegt klopt en onderling doen we dat ook wel de paarden buiten zetten maar inderdaad
blijven we dan wel op het terrein. Vaak ben ik echt 5 uur lang op stal en soms zelfs nog wel langer.
Ik zet ze dan bijvoorbeeld s'ochtends buiten tot s'middags en iemand anders komt dan in de avond en
zet ze s'avonds nog even buiten. Nou moet ik wel zeggen dat het de laatste paar dagen heel stuk minder is
en ik ook zo af en toe een stuk alleen met hem ga wandelen en dit ook steeds beter gaat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:55

En is het dan geen oplossing dat iemand komt om ze buiten te zetten en jullie mekaar gewoon aflossen? B.V. klant 1 komt de paarden buiten zetten en doet haar eigen paard en klant 2 komt zodra klant 1 weg wil gaan. Of moet het paard dat buiten staat onder toezicht van de eigenaar staan?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:12

ja misschien kunne jullie onderling een rooster maken ??

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:16

Het lijkt me niet verstandig ze samen in 1 stal te zetten. Mijn mini en kwpn merrie kunnen prachtig samen maar, ik zet ze niet in 1 stal. Je krijgt dara geen amkkelijker paard van wnat ze hechten zich aan elkaar en straks wil je eens met 1 op pad?

Daarbij is het gevaarlijk want hoe reageren ze als ze te eten krijgen, ook een shet kan leleijk bijten/trappen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:33

sommige vinden het niks maar ik ken er een als die niet samen in een stal gaan worden ze gek, maar dat moet je even uitproberen, daar kan ik verder niks over zegge, want ik weet niet hoe dat jou pony is met andere.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:12

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nut van dit topic niet echt meer snap. Ik weet voor 100% zeker dat de staleigenaar het niet goed vind 2 paarden (hoe klein of groot dan ook) in 1 box te zetten :+

gewoonwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:04

Ik zou het niet doen, hoe wil je dat met voeren gaan doen?