Winst op akkerland vergeleken met weide ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Winst op akkerland vergeleken met weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 09:42

Ik vraag me af :

we kunnen (hoop ik) een wei bijhuren van ongeveer een halve hectare.
Echter , deze wei zou in principe door de eigenaar ook bij de achterliggende akker getrokken kunnen worden.

Nu vraag ik me af wat het voor een boer nu eigenlijk zo'n beetje oplevert , als je al een paar hectare akkerland hebt , om er dan nog een halve hectare extra bij te bewerken.

Wat zou dat een boer op kunnen leveren en wat zou een boer ervoor over hebben om zo'n stukje bij te huren ?

Iemand enig idee ?

Ik bedoel , om een stukje van een halve hectare te huren lijkt 1000 euro per jaar me toch goed betaald voor de eigenaar ?

Amalarab

Re: Winst op akkerland vergeleken met weide ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:00

Hangt vd omgeving af, ik heb in Noord-Friesland huurprijzen van grasland gehoord van 600 euro de hectare (en iemand had dat opgezegd want vond het te duur)
Ik volg dit even.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:45

Dat snap ik :)

Maar het lijkt me dat de opbrengsten / prijzen voor aardappelen / graan / bieten door heel Nederland hetzelfde zijn ? :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:47

Nou het hangt natuurlijk van de grond af, hoe vruchtbaar die is. Wat voor ras er geplant en geoogst wordt. Tja er moet nu echt even een agrariër reageren!
Maar die zit mss nu aan de koffie/op de trekker en niet te Bokken! :P

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:54

Je krijgt van mij PB

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:57

pmarena schreef:
Dat snap ik :)

Maar het lijkt me dat de opbrengsten / prijzen voor aardappelen / graan / bieten door heel Nederland hetzelfde zijn ? :)

Dat lijkt zo maar dat is dus niet zo.
Het is ook heel afhankelijk van de aanbod.
Ik heb regelmatig mijn buurman zijn bloemkool zien vernietigen omdat de opbrengst van één bloemkool zo laag was geworden door het grote aanbod van andere boeren.
Het was voor hem dus goedkoper om de bloemkolen te vermaaien, dan ze te oogsten en weg te brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 11:26

Ja dat hoor je ook vaak , daarom heb je van weide-verhuur toch wat meer zekerheid lijkt mij , want dat geld krijg je sowieso en daar hoef je ook niet voor aan het werk verder :)

We zullen vanzelf wel horen wat het plan wordt , maar ik ben toch wel benieuwd :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:31

stel nu dat het een boer 1000 euro opleverd voor een stuk grond, zijn zijn werkuren daar dan al vanaf getrokken?
lijkt me als hij er bv 100 werkuren ingestoken heeft, aan 5 euro per uur, dat hij eigenlijk maar 500 euro winst meer maakt erop (en dan is zijn materiaal nog niet meegerekend)
zijn fictieve bedragen hoor ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:38

Vergeet ik nog helemaal te vragen...
Weet je ook of het pachtgrond is of eigen grond?
Zal haast wel eigen zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 11:51

Eigen grond lijkt me , het halve dorp is van die man :P

Het is in principe een kaal stuk grond van zo'n 30 x 160 meter.
Geen water / stroom / afrastering / bak of niks erbij verder en de grasmat is vrij slecht vanwege verwaarlozing door de vorige huurders. Veel mos / klaver / boterbloem / Bereklauw / JKK....

De afrastering is door de vorige huurders geplaatst en door ons grotendeels vervangen. Water voor de huurders is altijd uit ons huis gekomen. Schrikdraad gaat op onze stroom. Vorige huurder heeft een houten stalletje neergezet en wat betonnen platen neergelegd. Is illegaal en nu ook van ons , hebben we overgenomen van de vorige huurders.

Eigenaar bemoeit zich verder ook nooit met het stuk grond , dus geen onderhoud of niks.

Als wij het gewoon door-huren willen we uiteraard alles goed aanpakken en opnieuw inzaaien en goed bijhouden :)

De enige mensen die er uren ingestoken hebben zijn wij zelf , de hele boel uitmesten van vorige huurders / onkruid verwijderen / investeren in afrastering en paddocks e.d. :)

Gelukkig hebben we nog een eigen stukje land maar we willen graag dit stuk ook erbij houden natuurlijk , we zijn niet voor niks zoveel tijd en geld erin aan het stoppen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:18

als je €1000 voor een halve ha over hebt, dan heeft die boer niets te klagen volgens mij...

Van een boer hier heb ik ook huurprijs van €600 per ha gehoord, en dat is verhuur vanwege de mestwet. Dus als jullie boer zelf de mestrechten op papier houdt, dan is hij niet verkeerd af...

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:23

Volgens mij is dit zeker een goede prijs voor de boer. Denk alleen dat het er wel aan ligt waar het stk land is. Denk dat je in de randstad woont wel meer moet betalen. Grondprijs is daar volgens mij duurder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 13:32

Er staan hier nog verschillende stukken land te huur , mooier gelegen en grotere stukken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:45

Verhuren = geen kosten, wel opbrengsten (vaak zwart).
Bij de aangrenzende akker trekken is alleen interessant als de gewassen genoeg opbrengen, er geen sloot tussen zit (die er misschien moet blijven) en de akker dan minder hoekig wordt. Hoekjes en bochten kosten extra tijd en diesel en er gaan meer stukjes verloren waar de machine niet goed bij kan.