Ruinen en merries in aparte paddock/weide?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Ruinen en merries in aparte paddock/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:14

Wat ik me al een poos geleden afvroeg:

Waarom worden merries en ruinen meestal apart van elkaar gehouden?
... en toen kwam ik een wetenschappelijk artikel tegen op internet over een experiment waarbij paarden gemengd en gescheiden, in verschillende formaat weides werden gehouden.
Hierbij zijn alleen ruinen gebruikt.

Conclusies:
Er is geen effect van gendersamenstelling gevonden op sociale interactie of verwondingen. Het verschil lag in hoeveel er gespeeld werd: De mannelijke,- en gemengde groep vertoonden meer speelgedrag dan de merrie groepen. Daarbij bestond aggressief gedrag bestond uit dreigen, en waren niet fysiek.
Het houden van een bepaalde afstand van weidemaatjes, en het synchroniseren van gedrag en beweging is belangrijk voor de rust in een groep.
Toch was in de gescheiden groepen die afstand niet kleiner dan in de gemengde groepen.

Om deze redenen geven de onderzoekers aan dat manier van voeren en het geven van voldoende ruimte belangrijke factoren zijn bij het houden van paarden in groepen.

Afbeelding

Nu ben ik heel benieuwd:
Hoe worden bij jullie paardjes gehouden?
Wat lijkt jullie het beste, en waarom?

(Bron: Jorgensen, G.H.M., Borsheim, L., Mejdell, C.M., Sondergaard, E. & Boe, K.E. (2009). Grouping horses according to gender - Effects on agression, spacing and injuries. Applied Animal Behaviour Science, 120:94-99).

Lauraennala

Re: Ruinen en merries in aparte paddock/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:17

Bij onze manege gaan eigenlijk de ouwtjes bij elkaar, met de pony's die echt geen vlieg kwaad doen, en de wat jongere pony's die wat meer lef hebben staan in een andere wei bij elkaar. Dat doen we omdat ze anders de ouwtjes aan gaan vallen, en zo is het eigenlijk altijd rustig. We hebben een groot weiland in twee gedeeld zeg maar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:25

wij hebben een merriegroep van 4 waar soms een ruin bij geplaatst wordt, we hebben ook geprobeerd om er 2 ruinen bij te plaatsen, maar dit gaat altijd mis. Dominantste jaagt continu de andere ruin van "zijn" merries weg. De merries zelf hebben ook weinig rust, want als de ruinen niet achter elkaar aan gaan dan drijft de dominante ruin continu z'n merries bij elkaar... wanneer gelijktijdig 2 nieuwe ruinen geïntroduceerd worden vormen deze vaak een "kudde" apart, maar op termijn komt hier ook vaak ruzie" van.
Wij kunnen gebruik maken van een weiland van iets meer dan een hectare.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:27

Ohja, en bij ons staan de merries ook bij de ouwtjes

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:30

Bij ons staat alles door elkaar heen, nooit problemen gehad. Op mijn werk zijn er wel ruinen die niet bij de merries mogen omdat ze nog wel eens een heel hengstige merrie dekken, of een poging doen tot en dat is ongewenst.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:32

Hier lopen er 3 ruinen en 1 merrie samen. Gaat erg goed, merrie is duidelijk the boss, 1 ruin speelt de ''hengst'' (het moet nog wat bevestigd worden omdat hij er net staat, maar je kunt nu al zien dat hij deze statement heeft) en de andere twee zijn onderdanig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:00

Hier op stal staan de paarden ook gemengd.

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:09

wij hebben gewoonlijk:
2 merrie groepen en 2 ruinen groepen (kijken wat het beste samen gaat, wel gescheiden dus)
1 lespony groep (merrie en ruinen door elkaar heen, gaan al jaren samen)
1 merrie veulen groep (tot 3 jaar)
1 ruinen/hengsten veulen groep (tot 3 jaar)
er wordt wel altijd gekeken of alles bij elkaar kan en dat er niet een paar verstoten worden, is dat wel het geval dan wordt er nog een apart groepje gemaakt..

gaat altijd heel goed zo, paarden spelen/eten/slapen samen en kunnen dus lekker paard zijn :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:13

Op mijn vorige stal stonden de merries en ruinen gescheiden. Bij de ruinen werd er veel meer gespeeld, bij de merries trokken ze vaker een sprintje maar werd er minder gespeeld met elkaar. Nu staat mijn ruin in een gemengde groep en lijkt het ook allemaal wat serieuzer er aan toe te gaan. Ergens vind ik dat wel jammer. Ik vraag me af of dat komt omdat er merries bij staan, die drukken de pret een beetje :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:21

s winters heb ik alles bij elkaar.

zomers oudjes, fokmerries, jongkies, een gemengd koppel en een shetlander koppel.

vreemde ruinen bij mijn merries zorgt voor onrust maar mijn eigen ruinen geven geen problemen.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:30

mijn merrie staat samen buiten met haar vriendje. Die 2 zijn vanaf de eerste minuut onafscheidelijk. Hebben ook nog nooit gemeen naar elkaar gedaan.
Ik denk alleen niet dat ik er een andere ruin bij kan zetten, het is echt 'zijn' merrie.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:32

Dat hoeft helemaal niet, ruinen en merrie's apart van elkaar... Hier lopen ze ook gewoon bij elkaar.
Bij hengsten niet natuurlijk ;)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:35

Hier loopt alles bij elkaar, merries, ruinen, veulens, jaarlingen alleen geen hengsten natuurlijk die staan apart.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:36

Als de paarden in de wei gaan staan ze allemaal samen. Nu in de winter in 2 groepjes.
Groepje 1: 2 merries, moeder en dochter (9 en 6 jaar oud), durven wel een zot doen en beetje dollen.

Groepje 2: 1 merrie (21jaar), 2 ruinen (3 en 4 jaar). De ruintjes zijn redelijk rustig, en de merrie ook. Ruinen laten merrie met rust, deze heeft dat nodig, heeft snel bang.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:47

Hans staat ook gewoon bij Grietje en Amber. Ik merk niks aan ze sinds Hans er is. Het enige verschil dat ik merk is dat Hans veel speelser is. Hij hapt wel regelmatig in de andere om ze uit te dagen, maar het gaat er nooit gemeen aan toe.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:50

Hier staan 3 ruinen en 1 merrie, maar ik moet de merrie apart zetten omdat de reinen zo gemeen naar haar doen, ze slaan echt gericht naar haar en laten haar alle hoeken van de bak zien.
Het gaat dus echt niet, daarom heb ik haar ook te koop gezet. (zie onderschrift).

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:53

Bij ons staat alles door elkaar (geen hengsten) in een koppel tussen de 10 en 15.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:58

Bij ons staan ruinen en merries apart. Er staan 2 laat gecastreerde ruinen en die dekken dus hengstige merries, en daardoor zijn er al eens rugproblemen bij de merries ontstaan. Beiden ruinen kunnen niet samen omdat ze dan een concurentiestrijd aan gaan voor de dames. Nu staan ze beiden samen met een andere ruin en als het even kan niet helemaal tussen de merries.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:02

bij ons op stal staan de ruinen en de merries apart. toen ik hier niet kwam, stonden ze wel allemaal bij elkaar maar er waren 2 merries bij die erg veel gedekt werden door een paar ruinen. en dat ging er soms niet echt zachtzinnig aan toe. merries hadden vaak plekken op de rug van de ijzers van de ruinen en er zaten een paar grote ruinen bij die dan op een oude, kleinere merrie doken. die vervolgens ook weer goed van zich aftrapte. ruinen die in gevecht gaan om een merrie enz. hier waren de eigenaren uiteraard niet zo blij mee. nu is het rustig in beide groepen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:02

We hebben drie vaste groepen die door de week altijd op die manier buiten komen.

* 4 merries
* 2 merries, 3 ruinen (ponykudde)
* 2 merries, 4 ruinen (staat mijn paard bij)
(* 1 merrie, tijdelijk gestald)

Nu komen in het weekend vanwege de manegelessen niet alle paarden buiten en dan staat mijn ruin nog wel eens bij drie merries uit de eerste kudde, of bij een merrie van een andere pensionklant die niet in de kuddes past en maar tijdelijk verblijft.
Ik merk aan mijn paard dat hij het in de merrie kudde in het weekend wat moeilijk heeft. De dames gunnen hem in de hengstigheid-periodes geen rust en wanneer ze daar weer uit zijn moeten ze weinig van hem weten. Het gaat wel altijd goed, ze jagen niet achter hem aan of zoiets.
Vorig jaar hadden we nog een tinkermerrie op stal die een van de vaste maatjes van mijn paard was. Als je die twee zag stoeien zou je niet zeggen dat het een echt dametje was wbt het rijden en poetsen. Zij stond vaak op d'r achterbenen, beet mijn paard in zijn knien, trok zijn deken kapot enz... Net als wat de ruinen bij elkaar doen.

Wij hebben eigenlijk nooit problemen met de merries vs de ruinen. De ene merriekudde is toevallig zo omdat dit 4 grotere dieren zijn. In de ponykudde zit 1 ruin die niet bij de andere grotere paarden pastte. Het gaf geen grote problemen, maar de rust in de kudde werd teveel verstoord om hem erbij te laten en daarom staat hij nu samen met zijn vaste vriendin bij de drie kleine pony's.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:36

In de zomer staan mijn (grote) merries samen (evt met veulen). In deze periode dat ze een aantal uren op de paddock staan en verder in stal, staan ze 2 aan 2.
Mijn mini's staan altijd samen, zowel op de weide als nu in hun stal met uitloop, en dat zijn een merrie en een hengstje

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:49

Heeft de mate waarin merries en ruinen met elkaar op kunnen schieten misschien, zoals in het Noorse onderzoek bleek, te maken met hoeveel ruimte de paarden hebben?

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:52

mijn 2 merries staan samen met nog een ruin van mij en nog een klein pony merrie.
En mijn andere pony ruin staat samen met nog 5 andere ruinen en 1 merrie
En mijn paard (ruin) staat samen met nog een ruin en een merrie
Dit gaat allemaal goed :)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:00

Op stal waar ik sta, staat ook alles door elkaar. Het zijn er niet veel, max 3 samen in de wei, maar wel merries en ruinen samen.
Ook mijn pony (merrie) en vorig paard (ruin) konden goed samen. Nu staat mijn pony met een merrie, en dat gaat wel iets beter (ze wordt nu niet meer bij het hooi weggejaagd), maar kan ook aan de aard van dat die andere merrie liggen.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:05

BIj ons alles in een en dezelfde wei. We hebben alleen merrie's en ruinen. Hengsten willen we liever niet.