Ze heeft 16 jaar alleen op een weiland gestaan, zonder uitzicht op andere paarden. Alleen in de zomer stond ze een paar maanden met twee anderen in de bergen. Bij ons staat ze met twee schapen en met zicht op zes andere paarden (ruinen). Geen ideale situatie overigens, daar ben ik me van bewust. Maar al wel een stuk beter dan voorheen, want ze heeft in elk geval de hele dag mensen om zich heen en krijgt veel meer aandacht en meer te doen.
Grappig dat jullie dat zeggen, want de tweede dag werd ze volgens mij inderdaad hengstig, doordat ze nu ineens die andere paarden zag, hoorde en rook. Maar dat was zo te zien alweer over.
De verandering heeft er denk ik zeker wel mee te maken. Je merkt ook dat ze niet gewend is om mensen om zich heen te hebben; ze kan nogal 'tankerig' doen en is bijvoorbeeld ook erg lastig met haar achterbenen (poetsen, hoeven uitkrabben) en is duidelijk altijd haar eigen gang gegaan.
Nee, we hebben haar niet laten keuren, we wonen middenin de bergen waar dat nogal ongebruikelijk is. We hebben haar voor de slachtprijs gekocht en ze wordt alleen licht recreatief ingezet, zolang ze het leuk vindt en kan.
Ik heb gisteren nog wel even de Da gebeld en hij raadde ons aan om haar in elk geval even te temperaturen. Ik durfde dat eigenlijk niet zo goed, omdat ze zoals gezegd nogal heetgebakerd is bij haar achterbenen (slaat gericht) en ik haar nog niet zo goed ken.
Gelukkig werd het gisteravond al een stuk beter. Ze was opgedroogd en ik heb haar helemaal gepoetst, waar ze rustig van stond te genieten. Toen begon ze ook te eten.
Vanmorgen was ze weer helemaal 'gewoon', daarom denk ik toch ook dat het met het hooi te maken had. Ik las op internet dat in de tweede snee erg veel proteinen zitten, wat bij paarden regelrecht in energie wordt omgezet. Misschien scheelt het ook dat het hooiland hier heel rijk aan bloemen en kruiden is, waar het in Nederland toch hoofdzakelijk uit meerdere grassoorten bestaat.
Wat de beweging betreft: voor mij bestaat goed voor een paard zorgen ook uit het geven van beweging en het bieden van afwisseling daarin. Uiteraard zijn we niet gelijk volop gaan crossen met ons paard, maar de winter kan hier ieder moment zijn intrede doen en we wilden toch graag vóór die tijd wat met haar gedaan hebben.