hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:08

mijn paarden (kwpner en shet) hebben een schuil/inloopstal eerst voerde ik het gewoon op de grond. maar daar ben al snel mee gestopt omdat de shet gewoon over het hooi poept en het dan niet meer gegeten wordt.
ik voer nu in hooizakken, maar helemaal ideaal vind ik het niet. vind het een rotwerk om ze te vullen en eigenlijk past er niet genoeg in naar m'n zin.

ik wilde eigenlijk zo'n grote vierkante platic bak, maar bedacht me dat mijn shetveulen daar helemaal niet uit kan eten.
vriendin van mij heeft een mooi groot hooinet, maar dat durf ik niet. veel te bang dat er een keer een hoefje in blijft hangen.

hoe doen jullie het? hoorde al iets over voer kliko's (omgebouwde kliko's)

eis is dus dat er zowel een kwpner als een shet uit moet kunnen eten. buiten vind ik ideaal, maar het liefst wel zo dat m'n hooi droog blijft.

dit vind ik prachtig, maar helaas veeeel te duur.
Afbeelding
en de overdekte voerruiven die wel enigszin betaalbaar zijn met dakje zijn gemaakt voor shetlanders/geiten en daar kan m'n merrie dus weer niet fatsoenlijk bij.

wie heeft er ideeen :D

8nnemiek

Re: hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:12

Ik heb een hooibak getimmerd en zelf een net geknoopt met superkleine mazen en dat doe ik er overheen. Ideaal. Er past precies een kleine hooibaal in.

Als je een kliko zou willen ombouwen dan kun je denk ik beter gewoon een compostbak nemen, die hebben al een gat onderin :D

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:12

Ik weet dat je liever geen net hebt maar.

Ken je die groene afdek netten voor over de aanhanger.
Deze dubbelvouwen een de zijkant dicht maken met touw en ophangen langs een wand in de schuilstal.
Ik gebruik dat zelf ook voor mijn paarden.
Mijn paarden hebben ook een loopstal en daar heb ik ook netten inhangen.
Ideaal en niet duur.
Wel hoog genoeg van de grond hangen.
De shet kan niet met zijn hoeven in de mazen blijven hangen (4x4cm is veel te klein daarvoor)Ze blijven zo ook lekker lang met hun eten bezig en er gaat bijna niks verloren.

heb zelf een minishet en 3 friezen.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 16-11-10 15:17, in het totaal 3 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:13

Ook kan je zo'n water reservoir gebruiken.
Bovenkant eraf halen en hier een net of rooster over heen leggen. Zo kan het niet wegwaaien

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:16

die aanhangernetten heeft die vriendin van mij ook eelco, maar die vindt ik juist zo eng omdat daar hoefjes in kunnen blijven hangen. :o

compostbak ipv een kliko is inderdaad slim :D

rooster eroverheen heb ik ook wel eens gezien, met van dat betonijzer (noem je dat zo?) is inderdaad ook handig.
moeten ze ook plukken en kunnen ze niet zo snel eten.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:17

loulou schreef:
rooster eroverheen heb ik ook wel eens gezien, met van dat betonijzer (noem je dat zo?) is inderdaad ook handig.
moeten ze ook plukken en kunnen ze niet zo snel eten.

Iets in die trant ja, maar je snapt dus de bedoeling.
Was bang dat ik het weer erg gebrekkig ging uitleggen haha

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:18

mijn oliebol is onder de meter, pak hem beet 95cm
en hij steigert zelfs tegen de netten aan om zich te schuren.
Hij heeft nog niet met zijn voeten in het net gehangen en ik heb hem en de netten al 4 jaar.

Als je het echt niks vind dan zou ik gaan voor een houte bak.
Ik zelf vind betongaas dan weer niks. Daar kan een grote met zijn voet in blijven hangen en ook de shet.
net trekken ze kapot een stuk ijzer niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:52

gewoon een houten bak , onder een afdak
Afbeelding

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:56

Ik heb het zelfde als ikdoemaarwat, maar ook aan de zijkanten open.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 16:11

ik heb helaas niet zo'n mooi groot afdak als jij ikdoemaarwat. mooie kist. vrees alleen dat die nog wat hoog is voor m'n shet?

zou een gitterbox iets zijn?
die kan aan een kant voor de helft open, dus dan kan m'n shet er denk ik ook wel bij.
en daar dan zo'n draadmat overheen zodat ze rustig moeten eten

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:31

Je zou ook kunnen proberen zelf zo'n bak/ruif met dakje te maken.
minimaal 4 lange/hoge palen waar je de bak rondom af timmert met planken, een bodem er in, bovenaan de balken met elkaar verbinden en een driehoekje waar je de dakplaten of planken/platen aan kunt vastmaken. Moet je hem alleen niet te smal maken, want dan kunnen ze hem misschien omgooien omdat hij dan topzwaar wordt.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:38

Wij hebben sinds zondag een waar hooihuisje.

Afbeelding
Afbeelding

De bestrating van de paddock is verhoogd, vandaar dat één van de poten op trottoirtegels staat.
Op de eerste foto aan de rechterkant kan je nog zien hoe het paard eerst zijn eten kreeg := De fjorden kregen eerst hooi uit een net.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:42

_iDj : prachtig gedaan!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 16:43

wauw zo'n hooi huisje is echt perfect. helaas moet er op mijn nieuwe stal nog heel veel vertimmerd worden, wat eerst prioriteit heeft, dus denk niet dat ik mijn vriend zo gek krijg. misschien volgend jaar een vragen :+

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:44

Een grote specikuip of andere grote bak. Daar iets van een hek inleggen. Onderin de bak gaten boren. Met touwtjes het hek losjes vastmaken aan de bak (knoop van touw onder elk gat). Hek weer omhoog halen. Hooi er onder(in de bak dus), hek op het hooi leggen. Door het gewicht van het hek zakt deze naar beneden en kunnen ze rustig hooi eten. Omdat het hek met touwtjes vast zit aan de bak kunnen ze het hek er niet afgooien! :)*

Dit zag ik een keer in een topic staan ;)
Erg handig, goedkoop en makkelijk te maken!
Ik hoop dat je het begrijpt, zo niet, vraag maar even!
Ondertussen kijk ik even of ik dat topic nog kan vinden :)

edit: iets toegevoegd

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:46

Wij hebben groene dichte bakken, zelf gemaakt (combinatie bak + raster). Ze zijn van plastic en niet zo groot (een Shet zou er makkelijk uit kunnen eten) en aan de bovenkant zit een ijzeren raster dat je er zijdelings uit kunt trekken waardoor je de bak kunt vullen (omhoog trekken eruit kan niet door de randen van de bak, er zijn dus gleuven gemaakt aan de zijkant). Het raster zorgt ervoor dat de dieren niet te snel hun eten op hebben. Onderin de hoeken zijn gaten gemaakt zodat water weg kan lopen.
Deze bakken staan op verschillende plekken, onder het afdak bij de boxen (dieren staan 24/7 buiten) en verspreid over het zand/weide binnen een soort parcour waardoor de dieren meer moeten lopen om bij hun eten te komen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:47

-idje- heel mooi! alleen vraag ik me af heb je geen schrik dat ze aan het hout gaan bijten?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:51

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:54

Onze bakken (die groene rechts):

Afbeelding

Rooster dat wij erin hebben liggen heeft geen scherpe randen omdat er een dikkere rand omheen zit (vastgelast) en past precies.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:57

Kan je niet een groter hooinet ophangen? Wij hadden voor de fjorden een aanhangwagennet van 240x160 cm dubbelgevouwen (240 breed x 80 cm breed). Ik had de opening boven gewoon open en kon er heel makkelijk hooi in gooien, terwijl de paarden wel gewoon vanaf de zijkanten ervan aten. Ik had het net aan beide zijkanten met fietsbanden aan twee palen vast en omdat het net er zo gespannen tussen hing, hing de opening niet open (terwijl het dus best wel een lang geheel was). Het net hing ±10 cm onder het schrikdraad, dus wellicht heeft dat ook wel geholpen dat ze niet vanaf de bovenkant gingen eten.

charlotvanre schreef:
-idje- heel mooi! alleen vraag ik me af heb je geen schrik dat ze aan het hout gaan bijten?

Ja, dat wel. Ik ga het eerst even afwachten, heb ze nu nog niet één keer de tanden er in zien zetten. Mochten ze het toch uitvinden dan zullen er bescherm randen omheen komen van gegalvaniseerd ijzer oid.
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 16-11-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:58

ik gebruik momenteel drie hooizakken en een hooinet voor de 2 paarden
idd een pokkewerk om te vullen, en ik mag nog een deel op de grond geven want er kan niet genoeg in.
Bakken vrees ik echter dat ze ermee gaan voetballen en slopen, en dat er dan gewonden zullen vallen ...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:00

Echt een mooi huisje. :j

Fenrir

Duhelo schreef:
ik gebruik momenteel drie hooizakken en een hooinet voor de 2 paarden
idd een pokkewerk om te vullen, en ik mag nog een deel op de grond geven want er kan niet genoeg in.
Bakken vrees ik echter dat ze ermee gaan voetballen en slopen, en dat er dan gewonden zullen vallen ...

Onze bakken zijn van binnenuit verzwaard, die krijg je met heel erg veel moeite van hun plek. :j

IcePrincess

loulou schreef:
ik heb helaas niet zo'n mooi groot afdak als jij ikdoemaarwat. mooie kist. vrees alleen dat die nog wat hoog is voor m'n shet?

zou een gitterbox iets zijn?
die kan aan een kant voor de helft open, dus dan kan m'n shet er denk ik ook wel bij.
en daar dan zo'n draadmat overheen zodat ze rustig moeten eten

*plaatje*

Zo een hebben wij, eerst met een net maar er zit een randje langs de bovenkant en mijn kneuzige pony heeft daar met het hooi eruit trekken zo hard zijn neus tegen gestoten dat het gehecht moest worden. Nu hebben we de bovenkant dicht en een schuine plank erin zodat het hooi naar onder schuift, ze trekken het hooi er via de zijkanten uit dus zowel de paarden als de kleine pony's kunnen erbij, en dat gaat heel goed. Mijn pony vind hem geweldig iig, zie hem vaker bij deze bak staan dan de grote ruif zoals uit je beginpost die we ook hebben, maar wellicht omdat de grote ruif buiten staat en de gitterbox in de schuilstal, regen is eng :') .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:02

Ik vind die glitterbox zelf wat teveel ijzerwerk, idd vanwege de scherpe randjes... op die plastic bakken van ons halen ze niks open. En het rooster wat erin zit heeft randen van ruim 4 cm dik/breed waar de tralies in zitten, dus geen uitstekende dingetjes.