Heb ik jacobskruiskruid in mijn hooi ??!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Heb ik jacobskruiskruid in mijn hooi ??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:50

sinds 1 oktober staan mijn paarden niet meer op een pensionstal, maar huur ik zelf een wei met stal.
ik ben dus ook zelf verantwoordelijk voor mijn hooi. ik heb 3 pakken besteld bij een loonwerker uit de buurt.

bij het eerste pak kreeg ik heel erge hooikoortsklachten als ik mijn paarden hooi voerde, zelfde klachten bij het tweede pak en ook bij het derde pak waar ik nu aan begonnen ben weer deze klachten. ik rij vanaf mijn 6 en heb een eigen paard vanaf mijn 16. Ik heb altijd zelf mijn paarden gevoerd, ook op de pensionstal en nooit last gehad van hooikoorts na het hooikoortsseizoen en ook nooit van hooi.
ook kreeg ik wanneer ik dit hooi heb gevoerd soms bultjes om mijn handen die jeuken. eerst dacht ik gewoon dat er net dat ene plantje in dit hooi zit waar ik allergisch voor ben en dus hooikoorst van krijg. maar nu ga ik twijfelen.

ik las op internet dat je van jkk jeuk kunt krijgen. klopt dit?
vandaag vond ik een plantje in mijn hooi wat mij nog meer doet twijfelen. de foto's zijn erg onduidelijk, doordat ze met mijn telefoon zijn gemaakt, maar je kunt de vorm van het blad zien. zou dit jkk kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door loulou op 15-11-10 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Re: Heb ik jacobskruiskruid in mijn hooi ??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:51

Wat jammer dat de foto van de bloem niet scherp is, op het eerste gezicht zou ik ja zeggen maar met zekerheid niet omdat de foto niet scherp is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:52

ik zal morgen mijn hooi eens verder uitpluizen en mijn goede camera meenemen. ik wil wel eerst zeker weten of het jkk voor ik de loonwerker bel.

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:54

Aan de hand van deze foto's kan ik het helaas ook niet zeggen. Er zitten wel meer soorten gele bloemetjes in het hooi. Wees er maar wel voorzichtig mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:55

veranderen de gele bloemen van jacobskruiskruid in witte pluisjes als ze uitgebloeid zijn? de twee foto's was namelijk gedeeltelijk gele bloemetjes maar ook van die witte pluisjes.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:49

Da klopt wel, dat het witte pluisjes worden, maar dat is met heel veel gele bloemetjes zo. Dus daar heb je nu niet zoveel aan. Ik kan het ook zo niet zien aan de hand van je foto's. Hopelijk heb je morgen betere foto's.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:51

Kan je je hooi niet ergens laten analyseren?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:54

ik heb hetzelfde gehad met hooi dit jaar... ik heb de eerste lading hooi van dit jaar ook erge ademhalingsklachten gehad... in eerste instantie leek het mooi grof stengelig hooi, redelijk stofvrij, en mooi grof van structuur,... ik zag er ook gele bloempjes inzitten, en heb het gelijk weggedaan nadat ik er zelf niet tegen kon.... ben er zelfs voor bij de dokter geweest.... ik vertrouw het in ieder geval niet meer!
ik woon wel redelijk dicht bij jou in de buurt: mocht je nog hooi nodig hebben, ik weet een goed adresje voor super kwaliteit hooi, als het niet naar jouw tevredenheid is kun je het gewoon terugbrengen... no problemo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:45

OP de foto (onduidelijk maar dat wist je al :D ) lijkt het op een bloemmetje dat bij ons ook wel eens in het hooi zit. Dat is gelukkig geen JKK. Doe voor de zekerheid maar voorzichtig! Misschien kan je kijken op het land waar het hooi vandaankomt? Dat geeft je zekerheid.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:01

Varekaj schreef:
JJK blijft zijn gif wel behouden na het maaien en drogen. Wordt ook niet altijd aangeraden als je het gaat uitdoen om handschoenen aan te doen

De reden dat je handschoenen aan moet doen met uittrekken is dat het gif ook opgenomen kan worden door de huid.

Verder zijn de foto's inderdaad helaas niet zo scherp. Maar het lijkt er wel op.
Kamille is echter gezond, en heeft ook gele (met wit) bloemetjes...
Dat zou mooi klote zijn zeg :?
Heeft de loonwerker gegarendeerd dat het jkk vrij was?
Vergelijk de blaadjes anders eens met zo'n plantje wat ik laatst had aangewezen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:04

Volgens mij is het geen kamille, dat heeft witte bloemblaadjes en geen gele en dat wordt geen pluis, daarvan blijft het binnenste bolletje staan zegmaar en de bloemblaadjes verwelken gewoon.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:12

Jkk houd toch zijn giftige werking zelf nadat het gedroogd is?
En als dit al het derde pak is wat je voert, had je denk ik wel iets moeten merken aan je paarden?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 00:13

ik moet hem morgen sowieso bellen, dus zal het meteen vragen. had drie pakken besteld als 'proef'
als die zouden bevallen wilde ik er meer bestellen. wilde deze pakken toch al niet meer omdat ik er zelf
zo allergisch op reageer. maar als hier echt jkk inzit, dan mag hij voor de zekerheid een andere komen brengen.
heb hier nog maar 1,5 plak van gevoerd, dus die ga ik dan echt niet helemaal opvoeren.

morgen maar eens op zoek naar meer stengels/bloemen (met een mondkapje, want ik nies me helemaal suf)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 00:14

JadeYsla schreef:
Jkk houd toch zijn giftige werking zelf nadat het gedroogd is?
En als dit al het derde pak is wat je voert, had je denk ik wel iets moeten merken aan je paarden?

de vorige pak was in twee weken op. geloof niet dat je zo snel iets merkt? de vorige heb ik een maand mee gedaan, maar voerde het toen niet zoveel omdat er nog redelijk veel gras op de wei stond. wat zou ik aan m'n paarden moeten merken dan?
ik dacht dat je het pas merkte als ze echt een hoge dosis binnen gekregen hebben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:16

@ JadeYsla: Nee, dat merk je niet direct aan je paarden. JKK 'stapelt'zich als het ware in het lichaam. Je kunt er best wat van hebben voordat je er wat van merkt, maar áls je er wat van merkt is het meestal ook al te laat. Schade is dan al onomkeerbaar. Gewoon even plantje laten beoordelen dus.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:17

het kan ook sint janskruid zijn, dat groeit bij ons ook veel langst de weide, maar is gelukkig zover ik weet niet giftig. En als je het met zekerheid wilt weten kan je een hooianalyse laten doen of aan de loonwerker vragen van welke weide het hooi komt en hoe deze wordt onderhouden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:17

JKK is een stapelziekte, dus een paard moet er wel aardig wat van binnenkrijgen voordat je iets merkt. ( vers of gedroogd). Als zo'n baal nu meer JKK heeft dan gewoon gras zal je sneller iets merken dan wanneer er af en toe een stengel in zit en het heeft ook met het verleden van het paard te maken. Heeft het in het verleden al JKK binnengekregen zal het sneller symptomen laten zien als wanneer het in het verleden neit met JKK in aanraking is geweest.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:36

Op de eerste beeld lijkt de blad op JKK. Ik zou het niet voeren totdat je zeker weet dat het geen JKK is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:40

op mijn foto is het niet zo duidelijk maar het blad had echt dezelfde vorm als de foto van Varekaj.
ik ga nu naar stal, m'n hooi uitpluizen.

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:45

JKK is ook erg herkenbaar aan de paarse stengels. Even pluizen of die in jouw hooi terug te vinden zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:36

ik vermoed dat de jeuk die jij aan je handen krijgt van het hooi van de processie rups komt
vaak staan er eiken in de buurt van grasland en de brandhaartjes waaien in het gras

ik herken de bultjes(kleine blaasjes) altijd gelijk
de paarden schijnen er weinig last van te hebben

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:45

Volgensmij geen jacobs kruid ;) ik zou het er toch voor de zekerheid tussen uit halen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:50

heel verhaal getypt is het weg :( nieuwe poging:

vandaag met mondkapje een hele plak uitgeplozen. geen gele bloemetjes meer tegengekomen. wel een aantal stengels waar ik m'n twijfels bij had. die heb ik er maar uitgegooid. ook een heleboel stengels van bramen tegengekomen. ik denk dat deze pak net aan de zijkant gemaaid is en dat er daardoor meer onkruid enz in zit?

door het mondkapje voor het eerst geen last van m'n luchtwegen. had ik eerder moeten doen. gister was ik echt kortademig na het voeren (ben ook wel erg verkouden momenteel, dus dat speelt ook mee) maar nu naast mijn verkoudheid geen last van kortademigheid ofzo. wel jeuk aan m'n oren en hals. (nu nog, terwijl ik al even thuis ben)

hier is afgelopen zomer wel gespoten tegen de processierups. zou het echt daar aan liggen? ik kreeg er inderdaad een soort blaasjes van op mijn handen.
voer deze pak gewoon op, maar daarna hoef ik ze echt niet meer.