Water in stal.....hoe slecht is dat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Water in stal.....hoe slecht is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:01

Hoi allemaal.....

ik ben sinds 3 maanden verhuisd naar een leuke pensionstal maar........toen ik kwam was er 1 stal vrij, een hele mooie grote merrie/veulen stal die ik alleen mocht hebben voor mijn hafje.
Geweldig dacht ik, dus spullen ingepakt en verhuisd want er komen daar niet heel vaak stallen vrij.

Toen was het lekker warm, achter mijn stal is het hok waar de grondwaterpomp staat, en die lekt...... ;)
Al jaren schijnt die te lekken en de eerste reacties kreeg ik al naar een dag regen en een vreemde vochtige plek in mijn stal: Wacht maar tot het echt herfst word, dan staat er altijd water in je stal :?

Ik heb er toen niet teveel aandacht aan geschonken omdat ik ervan uitgiong dat de eigenaar het anders wel op zou lossen want je verhuurt toch geen lekkende stal...??

Nu is het dus herfst en is hel al enige weken een drama, het begon met 2 natte hoeken in de stal, dus toen die stukken niet meer ingestrooid want dan werd het alleen nog maar erger.
Mijn man heeft dus in het hok gekeken en ja hoor, daar komt het vanaf, die pomp lekt als een vergiet met een daklekkage, en daar staat gewoon bijna altijd een laagje van 10 cm water en in de zomer verdampt het vandaar dat het toen niet opviel.
Het water komt door mijn stalmuur aan de achterkant naar binnen en hoe meer regen hoe meer water, dit weekend stond de hele stal vol met een laagje van bijna 2 cm en moest ik dus alles leegmesten....... :( en erme poown had dus nat stro!!

Ikben dus die zelfde dag weer naar de stalbaas gegaan omdat er dus ook een stal vrij komt en ik dus wilde ruilen, die is wel schoon en droog en ligt 15 m verderop.

Toen kreeg ik dus als antoord, daar moet ik over denekn want dan moet ik hem verder brengen naar zijn paddock en dat kost me meer tijd ( 1 minuut ) en als hij in die andere stal piest is die ook nat
Dus ik er uiteraard tegenin dat hij me bedonderd heeft met die stal, dat die steeds vol water loopt en dat niet gezond is en me extra veel werk kost, dat hij al mok en rotsraal heeft en het heel belangerijk is dat hij s'nachts droog staat en dat hij me het had moeten vertellen toen ik kwam, hey luister je box staat in de winter onder water......!!

Iedereen op stal kent die box en zegt dat het al jaren zo is en dat hij er niks aan doet omdat hij er niets aan kan doen vanwege de slechte toestand waarin de het dak verkeerd waar de lekkage zit, tja of dat klopt is natuurlijk een welles nietes spelletje.......

Maar wat ik me dus afvraag, hoe slecht is zoiets nu op langere termijn voor andere dingen, voor longen endergelijke?
Trekt die vocht niet op in de botten?
Ik laat het hier natuurlijk niet bij en als hij niet met een oplossing komt dan verhuis ik weer maar dat even terzijde, ik wil met argumenten komen naar de stalbaas toe zodat hij ons toch een andere stal wil geven, want ik denk dat hij het niet wil oen omdat hij mijn stal in de winter niet meer kan verhuren aangezien nieuwmand die nu wil......

Dinopino

Re: Water in stal.....hoe slecht is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:06

Het zou me denk ik een rotzorg zijn wat de stalverhuurder denkt. Jij betaalt voor een dienst en dat is een droge stal. Hij kan of wil jou die dienst niet leveren. Leg hem voor dat wanneer hij een woning zou huren hij het ook niet zou pikken wanneer het lekte. Toen jij die stal ging bekijken heeft hij jou hier ook niets over gezegd. dus bewust verzwegen.
Probeer hem te overtuigen en andere boeltje pakken en afnokken.

Stephanie_86

als ik jou was zou ik je aardje daar heel snel weghalen zo krijg je alleen maal ellende als hij continu natte voeten heeft

ik zou het ook niet afwachten je hebt het al een paar keer aangegeven lees ik uit je verhaal en nog steeds is er niks gedaan denk eens aan je paardje met rotstraal dat moet juist droog blijven ook kan hij nu niet liggen, geen 1 paard gaat voor zn plezier slapen in het nat

mickydo

Bedenk zelf maar eens hoe het is om 24 uur per dag met je blote voeten in vieze natte bende te staan...
Doordat de hoeven nat worden, verweekt de huid. Bacteriën, schimmels en gisten krijgen vrij spel. De hoeven gaan rotten en dus enorm stinken.
Zeker met mok en rotstraal is het van essentieel belang om je paard op een droge schone ondergrond te zetten.

Wegwezen dus uit die stal !

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:10

Thnxz,ik ben in ieder geval blij dat mensen hier het wel met me eens zijn, voel me zo bedonderd en van me roze wolk gestoten......

Ik was zo verdietig erover, ik heb 2 jaar lang geknokt om de rotstraal en de mok bij hem onder controle te krijgen, en ik weet niet of het daardoor nu erger is ( ik meen van wel en jullie dus ook ) maar goed het zal in ieder geval niet helpen.

Ik ga nog een keer goed en duidelijk met die man praten, en als hij niet met een oplossing komt dan heb ik nog 3 weken om een ander stal te vinden.........want dan is het weer de eerste en moet ik betalen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:11

Ik ben het volledig met de bovenstaande dames eens: óf een droge stal, óf meteen verkassen :) .
Wat Mickydo al zegt: "Doordat de hoeven nat worden, verweekt de huid. Bacteriën, schimmels en gisten krijgen vrij spel" ; dat is gewoon wachten op problemen := ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:12

Paardje kan dus niet droog liggen... Gaatie wel liggen issie nat en dan heerlijk met die kou eroverheen... Tot ie een x longontsteking heeft... Tevens niet lekker voor zn spieren.. Over zn hoeven en benen nog maar te zwijgen waar die grotendeels van de dag op sta.. Weg daar! Of een andere box eisen! Maar eerlijk gezegd zou ik niet langer bij zo een onverantwoordelijke stalhouder willen staan.. Hij betaald namelijk ook je dierenarts rekening niet als ie ziek word.. En je mag wel stalling betalen die niet deugt! Zeer onacceptabel als je het mij vraagt.. Die man heeft je gewoon bedondert..

Sterkte.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:15

Ja er is altijd een droog stuk en gelukkig gaat hij dan daar liggen, maar zo zou het niet moeten zijn.

Overdag is het al zo'n modder op de paddock, en juist dan is het belangerijk dat hij s'nachts droog kan staan en niet nat.

Hij heeft er nu 2 dagen over kunnen denken dus hij moet straks maar met een oplossing komen voor ons en anders heeft hij toch echt pech, jullie hebben gelijk!!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:20

Als hij al zo lang zo moeilijk doet om iets te repareren en er voor te zorgen dat zijn klanten tevreden zijn, verwacht er dan niet te veel van ;)
Hoe staan je stalgenoten hier tegen over, steunen die je , gaan ze met je mee naar je stal houder om hem ervan te overtuigen dat dit zo niet langer kan. Ik kan me niet voorstellen dat ze alleen maar zeggen , wacht maar tot de herfst winter dan staat je stal pas echt blank..
Die stal die vrij komt heeft hij wellicht alweer verhuurt , daarom mag jij er misschien niet in.
Ik zou het aan me laars lappen wat hij zegt en gewoon mijn paard in die stal zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:20

Dat scheelt iig al iets... Maar is nog steeds acceptabel.. Laat je niet aftroeven hoor! Het kost elke maand een smak met geld en hierdoor word je plezier in je hobby toch een stuk minder plezierig.. Voor jou en je paard. mag ik vragen waar je (ongeveer) staat? Ken nog een stal waar zo een dergelijk probleem bij is...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:44

Is je man handig? Of iemand anders in je omgeving die met een stukje hout/golfplaat heel snel het euvel kan verhelpen? Dan heeft je paardje het droog en kan je op je plekje blijven. Ik weet dat de staleigenaar het hoort te doen maar een natte stal blijven mesten terwijl er mss makkelijk iets aan te doen valt, is ook weer zo wat.
Wie weet heeft hij nog wel een stukje hout/golfplaat liggen en is de pensioneigenaar blij dat iemand dat dak even repareert, het kost jullie tijd en wat schroeven. Ik vind het eerlijk gezegd wel erg dat ze daar in de zomer geen last van hebben omdat het dan wel verdampt. Dat betekent dat ze dan dus niet 24/7 buiten staan? Krijgen ze te eten in de paddock en hoelang komt je Haf eruit? Als dit allemaal niet in orde is, kun je beter maar meteen verhuizen en zorgen dat je stalgenoten volgende slachtoffers waarschuwen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:47

Daarnaast zou ik geen stalgeld betalen voor een natte stal, de staleigenaar blijft in gebreke doordat hij jou niet levert wat je huurt, nl een stal waar je paard droog in kan staan. Als jij van te voren had geweten dat de stal in het najaar de hele tijd nat zou zijn, had je hem niet gehuurt toch?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:25

Ja mijn man is handig maar heeft er al verschillende keren naar gekeken en het is niet 123 zo op te lossen en aangezien het water door de muur heen trekt zal een schotje niet meer baten.......

Mijn stalgenoten zijn het zeker met me eens, die zeiden ook van meld je direct aan als er een stal vrij komt maar dat werkt dus heleaas niet zo makkelijk als ik hoopte.
Hij heeft ook nog geen nee gezegd, wellicht wil hij het wel als ik hem extra betaal voor het feit dat hij iets verder moet lopen met mij paard??

En nee ik had hem idd niet gehuurd als ik het wist, maar dat weet hij zelf ook wel anders verteld hij je zoiets wel....grrrr wat een gedoe weer!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:27

Jammer dat een tijdelijk schotje al niets meer doet, ben je niet bang dat de boel straks eens instort?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:32

xtra betalen ?? terwijl je paard gewoon op het zelfde erf verblijft , dat zou even lekker worden... Daar zou ik niet eens aan beginnen...

Ik zou als ik jou was evengoed om me heen kijken voor een ander plekje voor je paard.. Succes ermee ! Hopelijk komen jullie snel tot een oplossing

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:34

Staat die andere stal leeg nu? Anders zette ik hem daar zo in.Als hij er wat van zegt zeg jij dat eerst het water probleem weg moet zijn. Je zet je paard niet in een natte box.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:34

kun je niet gewoon zodra die andere stal vrij is, die opstrooien en paardlief gewoon daar neerzetten? Gewoon net doen of je gek bent. Doet ie dan alsnog lastig, dan kun je altijd nog verkassen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:35

Eerlijk gezegd zou ik mijn paardje geen dag langer in de handen van zo'n stalbaas achter willen laten :n

Als hij er al zo makkelijk over doet dat het dier in een stal met wateroverlast staat , hoe makkelijk zal hij dan zijn met andere dingen :?
Als dat water geen kwaad kan in zijn ogen , kunnen andere dingen dat wellicht ook niet..... denk aan slecht voer enzo.

Is er nergens op het erf een plekje vrij ? Zo ja dan zou ik dat vol met stro gooien en je beestje daar in zetten , je betaald voor een comfortabel stalletje en niet voor een nat hok ! Was het nu nog zo geweest dat het onverwachts was gebeurd door stormschade ofzo , maar hij wist verdorie vantevoren dat die stal nat zou worden en heeft jou en je paardje gewoon keihard expres in die prut gezet !

Wat dat betreft is het ook een goede les om goed te luisteren naar je stalgenoten , dan had je er al veel eerder achteraan kunnen gaan ;)

Ik heb ook een keer de mazzel gehad dat iemand me wist te vertellen dat een stal steeds onder water stond , waardoor ik er vanaf gezien heb hoewel het een heel leuk plekje leek in de zomer ! De volgende huurders van de stal waren er in eerste instantie dan ook dolblij mee.....tot de winter :P

Ik zou echt als een speer op zoek gaan naar een nieuwe stalling , en tot die tijd liefst nog een statement maken door mijn paardje zelf op een beter plekje te parkeren zodat het niet alleen jouw probleem is maar ook wat duidelijker het probleem van de stalbaas wordt !

Heeft hij zelf geen eigen paarden staan ? Als er geen lege stal is die je in beslag kunt nemen en je het lef er voor hebt zou je 1 van zijn paarden mooi in die natte stal kunnen zetten , en die van jou in de stal van zijn paard. Eens kijken of hij het dan nog geen probleem vindt dat ZIJN paard in een natte zompige stal staat }:)

Wel dikke kans dat je flink ruzie krijgt natuurlijk , maar je maakt dan wel je punt duidelijk : blijkbaar is het dus wèl erg als een paard in een natte stal staat O:)

Of hij vindt het inderdaad niet erg...en dan heb jij mooi een goede stal :P

Maar dan nog zou ik hier niet willen blijven staan , bij iemand die zo onverantwoordelijk met paarden om gaat :n

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:38

@Micky....ja ik snap je onbegrip, heb ik ook een beetje maar ik ben al zolang opzoek naar een leuke en fijne plek.....en het is echt heel moeilijk hier om iets te vinden met weidegang.

@Ama, nee zo erg is het nog niet, al heb ik daar niet overna gedacht, het beton in de muur zal natuur;lijk ergens wel verzadigd worden.......tjee daar zeg je wat.
Maar nee, zo erg is het nog niet mijn man had dat volgens mij ook al gecheckt.

@Pmarena, ik heb direct geluisterd, de volgende stal die ik bedoel is de eerste die vrij komt dus eerder reageren kon niet en er stond eerder ook niet echt water in doordat het nog goed weer is geweest ;)

voor de rest verzorg ik allees zelf daar, de stal, het voer, binnen en buiten zetten alles, ik huur alleen de stal en koop voer en hooi en stro in, dus de rest maak ik me geen zorgen om.

Helaas staat die stal nog niet leeg, ik kreeg vrijdag de tip dat ze de huur had opgezegd en tot het einde van deze maand blijft dus ben er toen ook asap achteraan gegaan ;)

Helaas is het stallenaanbod hier in de regio niet in overvloed als je heel de dag weidegang zoekt, en mijn haf hoort absoluut niet in een stal hele dagen lang en met 3 uur weidegang pd neem ik ook geen genoegen.
Er zijn nog wel wat stallen hier net over de grens waar ik kan kijken, wel erruggg prijzig zo rond de 350 euro pm voor een hafje......
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 15-11-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:38

inpakken & wegwezen lijkt me.. :)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:45

En wat dacht je als het straks gaat vriezen.
Heeft je paard een ijsbaan in ze stal..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:20

24/7 in nattigheid in herfst en winter is volgens velen niet erg; immers 24/7 op het land is het ideaalste dat er is en hebben ze ook 24/7 natte voeten..................

Nee, fopje uiteraard, ik zou het echt NOT DONE vinden een natte stal! Dat lijkt mij niet gezond! En idd, wat als het straks gaat vriezen?? Belachelijk dat het niet is gemeld en de staleigenaar er niets aan wilt veranderen. Dat zou voor mij een reden zijn iets nieuws te zoeken. Je betaald er immers voor!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:23

Ik zou niet eens argumenten bedenken, ik zou hem voor de keuze stellen; of een andere stal, of het lek wordt gemaakt (vandaag nog!!!) en anders heb je een pensiongast minder! Mijn paard zou geen dag langer in een natte stal staan, no way :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:41

Tancreda4 schreef:
24/7 in nattigheid in herfst en winter is volgens velen niet erg; immers 24/7 op het land is het ideaalste dat er is en hebben ze ook 24/7 natte voeten..................

Wat een onzin-bewering is dit nu weer , niemand met een beetje verstand zal zeggen dat het okee is dat paarden 24/7 in de nattigheid staan , wat een flauwekul zeg :n

Afijn , hopelijk komt de stalbaas met een goede oplossing , ik heb het idee dat je dat het liefste wilt , je hebt best wel een tijdje gezocht naar dit plekje dacht ik toch ?

Hopelijk is het hooi en stro dan wel goed ? Want daarvoor ben je dan nog wel van hem afhankelijk begrijp ik.
Iemand die het prima vindt om een drijfnatte stal te verhuren zal er waarschijnlijk ook geen problemen mee hebben om mindere kwaliteit hooi en stro in te slaan , lijkt mij :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:09

Oh, heb ik vaak zat voorbij zien komen hoor. 24/7 op het land, dan maar kapot laten trappen, en in veel plekken in nederland (iig hier, en helemaal nu) gaat dat gepaard met lange periodes continu natte voeten. Vandaar mijn opmerking ;) Al is modder minder schadelijk dan een natte stal met de bijbehorende urine & mest.

Mag idd ook hopen dat de rest van de stal dan wel goed is idd... Jammer dat het zo moet lopen als je voor deze stal ook al een lange zoektocht hebt gehad...